اخبار گردشگری

گردشگران و تجربه های محلی تکرار نشدنی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا کارشناسان معتقدند که سیاه چادرها، غذاهای سنتی، آواها و نواها به‌ویژه صدای دلنشین لالایی زنان ایل، موسیقی بومی، لباس‌های محلی، روستاهای بکر و دورافتاده و جاذبه‌های گردشگری در مناطق روستایی و عشایری در کنار جاذبه‌های طبیعی یک فرصت در کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود یک هزار و ۷۵۰ روستا با ظرفیت‌های مختلف بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، آب و هوای متنوع و ۱۴ روستای نمونه گردشگری ظرفیت‌های مناسبی در جذب ایرانگردان و جهانگردان در این استان ایجاد کرده است.
گسترش گردشگری روستایی که نیازی به سرمایه گذاری برای ساخت هتل‌ها و هزینه‌های سرسام آور ندارد می‌تواند مسیر توسعه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد را متحول کند.
**نگاهی به برخی جاذبه‌های مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد
درخت کهنسال در روستای لار در کنار آثار تاریخی و باستانی شامل آتشکده کوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان تابلویی بی نظیر از جاذبه‌های گردشگری است.
این جاذبه دیدنی که در ۵۰ کیلومتری شهر باشت واقع شده است ۴۰ متر طول و هفت متر عرض دارد.
درخت سرو کهنسال باشت سال ۹۰ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.
*کوه خامی بهشت گردشگری جنوب ایران
کوه خامی در شمال غرب شهر باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن مناظر زیبا، مناطق تاریخی، رود رونه، پوشش جنگلی، غارها و ده‌ها جاذبه دیدنی چشم نواز بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.
کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است که ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع دارد.
*رود رونه آمیزه‌ای از هنرمندی انسان و طبیعت
منطقه گردشگری رود رونه که در دامنه‌های کوه سترگ خامی آرمیده، جلوه‌ای از شکوه آفرینش و هنرمندی نقاش چیره دست طبیعت است.
رود رونه که سه کیلومتر طول دارد، آب آن از برف‌های کوه خامی سرچشمه می‌گیرد و مهمترین جاذبه گردشگری این کوه است.
روستای سیاحتی «شوش» واقع در مجاورت پل تاریخی بریم در ورودی شهرستان باشت از محور فارس از جمله روستاهایی است که این روزها بهار روسایی آن برای هر مسافری خیره کننده است.
وجود ساحل با طراوت رودخانه، تلاقی معماری دوپل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ‌های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی‌های خالق هستی است.
روستاهای «ده کهند» در مجاور اثر تاریخی «دوگور دوپا»، روستاهای «شاه بهرام»، «شادگان»، «تلچگاه» با طبیعت دلفریب در شهرستان باشت، روستای پلکانی «مارین» گچساران، «کریک» دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که زیبایی‌های منحصر به فردی دارند.
روستای «ده شیخ» دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که کشف غاری منحصر به فرد در مجاورت آن موقعیت این روستا در ۵۵ کیلومتری یاسوج را به یک کانون گردشگری جدیدی در جنوب کشور تبدیل کرده است.

**افزایش زیرساخت‌های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که توجه به ایده نو برای شکوفایی صنعت گردشگری، توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در روستاها و توسعه زیرساخت‌های گردشگری از برنامه‌های در حال اجرا برای فراهم کردن زیرساخت‌های جذب جهانگردان و ایرانگردان است.
محمود باقری افزود که ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر سال گذشته هیات دولت به این استان به ۲۳ طرح گردشگری اختصاص یافته است.
وی بیان کرد که این اعتبار برای ساخت اردوگاه‌های رفاهی تفریحی پارک‌های اسکان و سرویس‌های بهداشتی در روستاها و مناطق گردشگری در نظر گرفته شده است.
وی ابراز کرد که راه اندازی ۲ تله‌کابین در مناطق گردشگری یاسوج و سی سخت، ساخت پارک آبی و هتل چهار ستاره از طرح‌های مهم گردشگری است که با مشارکت بخش خصوصی در این استان در حال اجراست.

**توجه به توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تا پایان سال جاری ۱۴ اقامتگاه بوم گردی در روستاهای این استان ایجاد و راه اندازی می‌شود.
وی اظهار داشت: کارهای مقدماتی برای راه اندازی ۵۰ اقامتگاه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و آماده پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان بخش خصوصی هستیم.
قبادی بیان کرد که مهم‌ترین هدف ساخت و راه اندازی این تعداد اقامتگاه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی است.
وی افزود که خدمات بوم گردی شامل تولید و عرضه صنایع دستی بومی، پخت و ارائه غذاهای بومی و نوشیدنی‌های محلی، برگزاری مراسم‌های آیینی و سنتی و آشنایی با دیگر ویژگی‌ها و جذابیت‌های گردشگری مناطق روستایی است.
وی بیان کرد: از تمام ایده‌های نو برای رونق گردشگری از سوی بخش خصوصی حمایت می‌شود.
قبادی عنوان کرد که تلاش می‌شود با برنامه ریزی‌های لازم زمینه بهره‌مندی هر چه بیشتر از این فرصت‌ها در راستای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

** افزایش تعداد گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۲ هزار و ۱۵۰ گردشگر خارجی از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان خرداد امسال از جاذبه‌های این استان دیدن کردند.
قبادی افزود که در سال ۱۳۹۵ یک هزار و ۲۰۰ نفر و در سه ماهه نخست سال جاری ۹۵۰ گردشگر از کشورهای مختلف جهان به‌ویژه اروپا از مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.
یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سه ماهه نخست امسال مسافر و گردشگر از مناطق و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن کردند.

** گردشگران خواستار تجربه‌های محلی تکرار نشدنی هستند
یک کارشناس طبیعت گردی و جهانگردی گفت که گردشگران خواستار تجربه‌های محلی تکرار نشدنی هستند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، بخش مغفول صنعت گردشگری در ایران است.
عرفان فکری افزود که اقوام ایرانی در مناطق مختلف کشور دارای جاذبه‌های مختلفی مانند پوشش لباس محلی، گویش‌ها، شیوه عروسی‌ها، روش‌های تهیه غذا و موسیقی هستند که برای جهانگردان دارای جاذبه است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ اقامتگاه بوم گردی در سراسر کشور راه اندازی شده است تصریح کرد که گردشگران خواستار تجربه‌های محلی تکرار نشدنی یک منطقه هستند و هتل‌های چند ستاره برای آنها جذابیتی ندارد.
این فعال گردشگری که امسال سه ماه را در کشور برزیل به فعالیت در زمینه گردشگری گذرانده با اشاره اینکه به سه هزار غذای محلی در کشور پخت می‌شود گفت: تبلیغ و سرمایه گذاری در این مقوله در کنار جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مردم شناسی می‌تواند هزاران جهانگرد را به سوی ایران جذب کند.
فکری با یادآوری اینکه هر گردشگر ۱۵۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کند گفت که راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرصت‌های شغلی رونق گردشگری است.
وی ارزان‌قیمت بودن، امنیت ایران و حمایت جدی دولت یازدهم را فرصت‌های طلایی برای رونق ایرانگردی و جهانگردی در ایران دانست.
فکری استفاده از فضای مجازی و ساخت کلیپ‌های سه دقیقه‌ای به زبان‌های مختلف را از نیازهای توسعه گردشگری در شهرستان باشت و استان کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
فکری، تنوع گیاهان، گونه‌های حیات وحش و طبیعت منطقه زاگرس را با توجه به ناشناخته بودن، فرصت مناسبی برای جذب گردشگر خارجی خواند.
گردشگری به عنوان ظرفیتی برای اشتغال بدون آلودگی‌های زیست محیطی و پتانسیلی تمام ناشدنی نیازمند آگاهی بخشی به جوامع محلی برای مشارکت است.
حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی در کنار قابلیت‌های طبیعی می تواند گره گشای تعداد زیادی فرصت شغلی باشد.
استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران یکی از مقاصد اصلی گردشگری جنوب ایران به‌ویژه در فصل تابستان است.
این استان با بیش از ۱۵ هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
۸۱۴۳/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


گردشگری روستایی


کهگیلویه و بویراحمد