اخبار گردشگری

البرز مجموعه ای ازجاذبه های تاریخی و طبیعی فراموش شده

به گزارش ایرنا، سالانه میلیون ها گردشگر با ورود به البرز از مناطق مختلف این استان کم وسعت دیدن می کنند، لیکن امکانات و زیر ساخت ها به حدی نیست که بتوان گردشگران را برای اتراق در استان نگه داشت.
جاذبه های طبیعی و تاریخی ارزشمندی در گوشه گوشه استان مانند مراورید در صدف نهفته شده اما دیدن این جاذبه های زیبا با خطرات جاده ای و نبود امکانات ریسک گردشگری را در البرز بالا برده است.
بیش از یکصد روستا در استان البرز وجود دارد که هریک گنجینه ای از دیدنی ها در دل خود دارند، از طبیعت زیبا گرفته تا صنایع دستی و میوه های باغی و فرآورده های دامی.
از سوی دیگر بسیاری از آثار بسیارارزشمند تاریخی البرز مانند کاخ بزرگ مروارید حال و روز خوبی ندارد و گرد و غبار روزگار بر سیمای رنگ و رو رفته آنها نشسته است که ازجذابیت آن کاسته است.
البرز را سرزمین شگفتی های دیدنی می دانند ، استانی کوچک با ۵۸۰۰ کیلومترمربع مساحت مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که هریک دارای زیبایی های خاص خود است.
این استان که از آن به عنوان ایران کوچک نام برده می شود در واقع کلکسیونی از تاریخ ، فرهنگ و اقوام ایرانی است و طبیعت آن به خاطر موقعیت جغرافیایی سالانه پذیرای میلیون ها گردشگرداخلی و خارجی است لیکن به واسطه کمی و محدودیت امکانات زیربنایی کمتر گردشگری می تواند زمان کافی در آن اتراق کند و از دیدن جاذبه ها لذت ببرد ضمن آنکه برای ساکنان استان درآمدزایی به دنبال داشته باشد.
جاده کرج – چالوس که از کنار سد امیرکبیر و رودخانه خروشان کرج و چشم انداز های طبیعی ارتفاعات البرز می گذرد یا شهرستان طالقان با طبیعتی بکر و زیبا که در ارتقاعات شمال غربی استان خودنمایی می کند در کنارده ها روستای زیبا در شهرستان ساوجبلاغ و رودخانه ها و جویبار همه وهمه حکایت از شاهکار خالق هستی دارد ، شاهکاری که با غازهای زیبا ، آب و هوای دل انگیز، باغ های چشم نواز ، رودهای خروشان ، رشته کوه های به هم پیوسته و گونه های گیاهی و جانوری تابلویی از زیبایی را به نمایش گذاشته است.
با نگاهی به موقعیت تاریخی و طبیعی ۶ شهرستان طالقان ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، اشتهارد، کرج و فردیس هریک دارای ویژگی های منحصر به فرد گردشگری است ، طالقان که در میان کوه های سربه فلک کشیده البرز محصور است دارای آب و هوایی زیبا در چهار فصل سال است .
طبیعت زیبا و رودخانه ها و منابع آبی نیلگون ، تمدنی فرهنگی و ریشه داردر این شهرستان به وجود آورده است، تمدنی که هزاران قصه ناگفته از تاریخ ، فرهنگ و اصالت اجتماعی دارد.
ساوجبلاغ یکی دیگر از شناسه های گردشگری البرز است که رودخانه کردان ومنابع آبی فراوان هزاران گونه گیاهی و باغی را در دل طبیعت این شهرستان تابانده است، سبزینگی هایی که روستاها را محصور خود کرده اند و نسیم دلنوازی راهی دشت و دامنش شده است.
روستای تاریخی برغان از جاذبه های ناب گردشگری ساوجبلاغ است که از سوغاتی ها تا آثار دیدنی هیچ کم ندارد.
تپه تاریخی ینگی امام با قدمتی بیش از ۷ هزار سال در قلب ساوجبلاغ خودنمایی می کند.
روستاهای سرسبز با درختان بلندقامت چنار در گوشه گوشه ساوجبلاغ برای گردشگران در چهار فصل سال دیدنی و آرام بخش است.
رودخانه کردان با خروش و آب زلالش نمی توان با هیچ پدیده دیگری آن را قیاس کرد، زیبایی در بخش بخش این رودخانه خودنمایی می کند و در فصول مختلف سال گردشگران را به اطراف خود می کشاند.
شهرستان نظرآباد را همگان از خشت ۹ هزارساله اش که در مقر سازمان ملل متحد نگهداری می کنند، می شناسند، سرزمینی که از ۹ هزارسال قبل از میلاد مسیح آثارتاریخی اش حکایت ها دارند.
تپه های تاریخی این شهرستان در میان دشت ها خودنمایی می کنند، تپه هایی که علاوه برگردشگران ، محققان و کاوشگران را از گوشه و کنار جهان به این شهرستان کشانده اند تا در تاریخ منطقه سیر و سفر کنند.
اشتهارد را از دشت زیبایش می شناند، دشتی که شب ها زیبا ترین جلوه برای رصد آسمان و ستارگان منحصر به فرد است.
دشت کویری و تپه های نمک در اشتهارد از جاذبه های طبیعی است لیکن کمتر کسی تاکنون در شناساندن این جلوه ها قدم برداشته است.
شهرستان فردیس در جنوب شرقی کرج اگر چه مساحت آن کم است اما نشان زیادی از تاریخ دارد.
این شهرستان دارای تپه های تاریخی است که کاوشگران بر روی آنها مطالعات فراوانی انجام داده اندو سرانجام شهرستان کرج که از گذشته ها تا امروز به نگین سبز غرب پایتخت مشهور است ، نگینی که زیبایی های طبیعی و تاریخی آن جمعیت این منطقه را در طول ۴ دهه از ۵۰ هزار نفر به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افزایش داده است.
درختان بلند قامت محمدشهر ، ماهدشت و کرج هر یک جلوه هایی هستند که نشان از همت نیاکان این سرزمین دارد، درختانی که عمر برخی از آنها بیش از ۵۰۰ سال است.
باید گفت که تاکنون بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در استان البرز شناسایی شده است.
سرزمین البرز تکه ای از پارس قدیم و سرزمین مادهاست و قدمتی به بلندای تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد.
یافته ها و داده های باستان شناسی، زبان شناسی و قوم نگاری در دل هزار توی واژگان سرشار از رمز و راز مردم این دیار، گویای سرگذشت هزاره های گمشده و نهفته است.
دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به خاطر آب و هوای مناسب و رودخانه ها و پناهگاه های مطمئن، همیشه محل استقرار و سکونت موقتی و دائم اقوام و گروه های مختلف بوده است.
منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستان شناسی از محوطه ها، تپه های باستانی و ابنیه تاریخی در مناطق کرج ، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد همگی بیانگر وجود فرهنگ غنی این سرزمین از دوران گذشته است.
زیبایی ناشناخته با طبیعتی حیرت انگیز، رودهای آب شیرین، چشمه سارهای بسیار زیبا، غارهای طبیعی ، آبشارهای مرتفع ، کوه های سربه فلک کشیده، درختان کهن، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و… این استان را به یکی از زیباترین استان های گردشگری کشور از منظر طبیعی تبدیل کرده است.
جاذبه های گردشگری چون مناظر طبیعی تاریخی محور کرج – چالوس به عنوان ، پیست های اسکی دیزین و خور ، کاخ تاریخی شهرستانک، باغ لاله های گچسر، هوای مطبوع و لطیف، چشم اندازهای بدیع و فضای مناسب روستاهای کوهستانی موجب شده تا البرز هرساله پذیرای میهمانان و مسافران نوروزی داخلی و خارجی باشد.
طبیعت حیرت انگیز، غارهای طبیعی، آبشارهای مرتفع، کوه های بلند، درختان کهنسال، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشمه های آب معدنی با خواص درمانی از جلوه های طبیعی البرز به شمار می رود.
از دیگر جاذبه های استان می توان به باغ تاریخی سیب مهرشهرکرج ، کاخ مروارید، بوستان خانواده در جهانشهر، روستای تاریخی آتشگاه، کاروانسرای شاه عباسی ، مجموعه سد امیر کبیر، کاروانسرای ینگی امام و سد طالقان می توان اشاره کرد.
آتشکده تخت رستم ، کاخ سلیمانیه واقع در دانشکده کشاورزی،آرامگاه شاهزاده سلیمان ، باغ لاله گچسر، دره ارنگه ، دهکده واریان، روستای برغان ، باغات طالقان ، طبیعت بکر ساوجبلاغ و نظرآباد، رودخانه کرج ، غار یخ مراد و آبشار سنج از دیگر جاذبه های البرز است.
استان البرز بیش از ۴۰ روستای زیبای گردشگری ، ده ها مکان دیدنی تاریخی ، مذهبی از جمله امامزاده طاهر(ع) ، امامزاده حسن (ع) ، امامزاده محمد(ع) و … دارد که هریک دارای زیبایی ها و ویژگی های منحصر به فرد است.
این استان به علت مهاجر پذیری و وجود اقوام مختلف از سوی مقام معظم رهبری به آن لقب ایران کوچک داده شده است.
آثار حجم بالای مسافرت ها به این استان در جاده های آن مشهود است بطوریکه در روزهای تعطیل سال علاوه بر جاده های پرترافیک ، دشت و دامن کوه های آن مملو از جمعیت گردشگران است.
البرز در تمام فصول سال ، منطقه هدف گردشگری است و شاید همین موقعیت خاص جغرافیایی سبب شده تا شمار زیادی از جمعیت کشور، این منطقه را به عنوان سکونتگاه انتخاب کنند.
به هر حال، خیل گردشگران به این استان کم وسعت بیانگر نقش و نگار طبیعت خدادادی و صفای دل مردمان آن است.
فراموش نکنیم هر جای ایران بزرگ و ایران کوچک (البرز)، مملو از جلوه های بی همتای خداوندی است که گرد خستگی و ملال زندگی را از روح و جان می زدایند.
براین اساس پاکیزگی و حفاظت از طبیعت را وظیفه خود بدانیم چرا که وجب به وجب این سرزمین پرگهر متعلق به همه ما ایرانیان است.
عبدالناصر میرچی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز از این استان به عنوان یکی مناطق منحصربه فرد کشور به لحاظ تاریخی ، فرهنگی و طبیعی نام می برد و می گوید: علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی و عصاره اقوام، صنایع دستی البرز
برند جهانی است.
وی افزود: تپه تاریخی ازبکی با محوطه ۱۲ هکتاری خود یک اثر ارزشمند باستانی است که در سال ۹۵ اراضی آن آزاد سازی و به مجموعه های ملی پیوست.
میرچی گفت: البرز محل تجمع اقوام ، جاذبه های تاریخی و دیدنی است که جایگاه گردشگری آن در ایران و جهان نمونه است.
وی ادامه داد: هرچند امکاناتی برای پذیرایی از گردشگران در البرز وجود دارد اما به سبب بالا بودن تعداد گردشگران باید مراکز رفاهی و خدماتی آن را دوچندان کنیم .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز بیان داشت:بخش گردشگری این استان جای کار فراوان دارد و باید آن را به یک استان بانشاط و پرجاذبه تر تبدیل کرد زیرا سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر از این استان گذر می کنند.
وی برحفظ موقعیت گردشگری سدهای امیر کبیر و طالقان تاکید کرد و گفت: هرچند برای انتقال آب از البرز به تهران چاره ای نیست اما نباید جلوه زیبای طبیعی و اکوسیستم این منطقه حفظ شود.
***البرز کلکسیونی از جاذبه های طبیعی و گردشگری است
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: این استان به رغم وسعت کم اما کلکسیونی از جاذبه های تاریخی ، طبیعی و گردشگری منحصر به فرد را در خود جای داده است.
میرچی در معرفی توانمندی های گردشگری استان البرز افزود: این استان کوچک و چابک فقط محل اسکان اقوام ایرانی نیست بلکه آینه تجمیع زیست در کشور است.
وی ادامه داد: از رودخانه آب شیرین تا آب شور در این استان تنها یک ساعت فاصله است.
وی خاطر نشان کرد: استان البرز به وسعت ۵هزارو ۸۰۰ کیلومتر دارای تنوع اقلیمی و فضاهای گردشگری متنوع است.
این مسئول با بیان اینکه برای پیشبرد گردشگری می بایست به دو محور توجه کرد، افزود: هتل، مراکز قامتی، شبکه های ریلی و غیره از جمله زیر ساخت ها است.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرزگفت: اگر دنبال این هستیم که زیر ساخت ها را تامین کنیم باید البرز را بیش از پیش معرفی کنیم.
میرچی اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته اقدامات موثری برای ثبت آثار و حفاظت از بناهای تاریخی استان البرز ازجمله کاخ مروارید، تپه ازبکی و باغ سیب کرج انجام شده است.
وی بیان داشت: اکنون در استان البرز۵۰۰ گونه گیاهی موثر و تنوع اقلیم و آب و هوایی وجود دارد.
وی گفت: یکی از مزیت های اساسی و نسبی البرز گردشگری است، خداوند یک استان کوچک اما زیبا به ما هدیه کرده است، سیما و منظر این استان زیبا است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری البرز اظهار داشت: در کمترین نقاط کشور روستاهایی به زیبایی مناطق روستایی استان کوچک البرز وجود دارد.
وی ادامه داد: جذابیت هایی که در شهرستان طالقان دارد هر کدام می تواند یک پوستر شود و جذابیت های جاده چالوس این بستر را به وجود آورده تا گردشگران ۱۵ ساعت ترافیک را تحمل کنند و از این جاده برای تردد بهره ببرند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: زیباترین شهری که ما به لحاظ طبیعت گردی می توانیم توجه کنیم شهر طالقان است، مصوبه شورای امنیت ملی دست ما را بسته و سه کیلومتر فاصله است و در این منطقه سرمایه گذاران نمی توانند سرمایه گذاری کنند و تا این مصوبه درست نشود هیچ اقدامی نمی شود انجام داد.
وی تصریح کرد: اگر اختیار به ما بدهند سازمان میراث فرهنگی موظف است طرح لازم را در اطراف سدهای امیرکبیر و طالقان را تهیه کند ولی وقتی مسئولیت متوجه ما نیست.
میرچی بیان داشت: در ۲ حوزه جاده کرج – چالوس و طالقان ما نمی توانیم در شرایطی برای توسعه سرمایه گذاری و زیر ساخت های گردشگری فراهم کنیم.
وی گفت: سرمایه گذاران زیادی در استان البرز حضور می یابند تا هتل، متل، فعالیت های ورزشی و گردشگری تفریحی و سایت های گردشگری احداث کنند که اگر دستمان باز باشد چهره استان را عوض می کنیم.
میرچی بیان داشت: نظرآباد قدیمی ترین خشت دست ساخت بشر را دارد که یکی دیگر از جذابیت های تاریخی را درخود جای داده است.
وی افزود: کرج سرشار از جاذبه های تمدنی و تاریخی است که کاخ موزه مروارید نمونه آن به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری البرزبیان داشت:این استان دارای چند محور ارتباطی مهم است که ۲محور آن ها یکی آزاد راه تهران – کرج – قزوین و جاده کرج – چالوس از حساسیت خاصی برخوردار است.
وی در عین حال گفت: در محور کرج- چالوس با مشکلات جدی و عدیده ای مواجه هستیم زیرا این جاده کم عرض است و امروز جاده کرج- چالوس توان لازم را برای این بار و فشارترافیکی را ندارد.
میرچی تاکید کرد که باید جاده کرج – چالوس را برای تردد گردشگران ایمن و بازنگه داریم.
وی درعین حال برحفظ موقعیت طبیعی رودخانه و سد کرج تاکید کرد و گفت: هرچند تامین آب تهران از نیازهای اساسی است اما باید به گونه ای عمل کرد که محیط زیست منطقه مخدوش نشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بخشی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان البرز در حاشیه جاده کرج – چالوس قرار دارد از کاخ تابستانی ناصرالدین شاه در شهرستانک، تکیه سپهسالار و غار یخ مراد با ۵۰ میلیون سال قدمت به عنوان بخشی از این جاذبه ها نام برد.
وی بیان داشت: درحاشیه غار یخ مراد برای غارنوردان و کوهنوردان کمپین بهداشتی راه اندازی کرده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اشاره به فعالیت پیست بین المللی دیزین در جاده کرج – چالوس از این مجموعه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب نام برد وگفت: همه ساله در این محدوده مسابقات جهانی اسکی برگزار می شود.
وی از سد امیر کبیر به عنوان یکی دیگر از جاذبه ها نام برد و افزود: نباید فعالیت گردشگری در این سد زیبا به بهانه های دیگر متوقف شود.
وی گفت: دهکده بی نظیر مثل واریان را داریم که می تواند جامعه هدف گردشگری باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: اگر مسئولان استانی و کشوری با نگاه عمیق تر به موضوع گردشگری به جاده کرج – چالوس بنگرند، قول می دهیم بدون آلایندگی برای سد امیر کبیر بتوانیم فعالیت های گردشگری، وزرشی و تفریحی را به سامان برسانیم.
وی افزود: امور در این بخش به شکلی برنامه ریزی می شود که به سلامت سد آسیب نرسد چراکه امروز دنیای تکنولوژِی است و لزومی ندارد که قایق ها با سوخت گازوئیل و غیره حرکت کنند بلکه می توان از قایق های برقی استفاده کرد.
میرچی گفت: یکی از بهترین شاهراهای البرز جاده کرج – چالوس است که کلی تقاضا برای سرمایه گذاری در این جاده داریم و لیکن در امر سرمایه گذاری ها دراین بخش وجود دارد که باید برطرف شود.
وی به بخشی از اقدامات در البرز اشاره کرد و افزود: کسی جرات نداشت بحث ملی شدن باغ سیب را مطرح کند که ما ظرف سه روز این باغ را ملی کردیم و موافقت تهران را گرفتیم و منتظر مجوز بنیاد مستعضعفان برای کاشت درخت هستیم.
وی گفت: موضوع کاخ مراوید ملی است و انتظار می رود در سطح ملی برای ساماندهی و مدیریت کاخ مراوید تصمیم گیری شود.
وی اظهار داشت: باغ ۳۴۵ هکتاری و تاریخی سیب مهر شهر به عنوان ریه تنفسی شهر کرج با اقدامات لازم نیز حفظ شده است.
وی گفت:کاروانسرای عباسی دست یک دستگاه بودکه خلع ید کردیم و به کانون اتومبیل رانی و جهانگردی تبدیل شده است و الان کاروانسرای شاه عباسی مانند یک نگین در کرج می درخشد.
وی افزود: به رغم مشکلاتی که وجود دارد در بخش گردشگری باید تحول ایجاد کنیم، چرا که گردشگران به این استان وارد نمی شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت: در سفراخیر رئیس جمهوری به البرز عملیات احداث ۳ هتل ۵ ستاره آغاز شد که از این تعداد ۲ هتل تخصصی است.
وی ادامه داد: یک هتل بیمارستان در فردیس که ۶۲هزار مترمربع ملک شخصی به این هتل اختصاص یافته است و دارای بخش های گردشگری و تجاری است .
احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: در مجموع بخش گردشگری البرز باید در ۲ حوزه نرم افزاری و سخت افزاری مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در بخش نرم افزاری ، آموزش همگانی ، مخاطب شناسی و هماهنگی با دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد وظیفه اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان است .
وی گفت: در بخش سخت افزاری باید بخش خصوصی و دستگاه های استان البرز برای توسعه گردشگری و زیر ساخت ها ی رفاهی پای کار بیایند.
ترکاشوند بیان داشت: سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها با توجه به انبوه گردشگران استان با سودآوری و منفعت مالی همراه است ضمن آنکه گردشگران را ترغیب به اتراق در استان خواهد کرد.
وی با تائید بر این نکته که البرز به لحاظ زیر ساخت های رفاهی با محدودیت و کمبود مواجه است ، گفت: با توسعه این زیر ساخت می توان به رونق گردشگری البرز امیدوار بود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت : دستگاه های اجرایی مانند اداره کل راه و شهرسازی ، راهداری و حمل و نقل جاده ای ، استانداری و دیگر دستگاه ها باید برای توسعه گردشگری همسو و همگام قدم بردارند.
وی افزود: در مجموع توسعه گردشگری در البرز نیازمند سرمایه گذاری کلان است که البته می توان سرمایه های خارجی را به سمت این بخش روانه کرد.
وی با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی و طبیعی استان البرز مهجور و ناشناخته مانده است ، گفت: اکنون در شهرستان های اشتهارد و نظرآباد آثار تاریخی و طبیعی ارزشمندی وجود دارد که می توان با معرفی آنها صنعت گردشگری البرز را متحول کرد.
وی ‌ اظهارکرد: در زمان حاضر ۴۷ روستای هدف گردشگری در البرز وجود داردکه بر اساس سیاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه‌ای برای افزایش تعداد این روستاها نداریم، بنا شده ‌زیرساخت‌ها و امکانات روستاهای موجود را ارتقا دهیم.
ترکاشوند گفت: بدون شک با افزایش امکانات ‌شاهد افزایش تعداد گردشگرانی خواهیم بود که برای البرزگردی به این روستاها سفر می‌کنند.
وی ادامه داد: ورود گردشگر به روستاها به معنای درآمدزایی و بهبود وضعیت معیشت روستانشینان است، به همین دلیل باید این مساله در اهالی روستا جا بیفتند که گردشگران قصد تخریب فرهنگ و … آنها را ندارند.
وی‌ گفت: البته درکنار آموزش روستاییان، گردشگران نیز باید آموزش ببینند تا زمان ورود به روستاها آداب و رسوم و فرهنگ روستانشینان را رعایت کنند تا مشکلی پیش نیاید.
استان البرز دارای یک هزارو ۴۵۰ کیلومتر راه است که در ایام تعطیل سال مانند نوروز میزان ترددهای خودرویی در این استان میلیونی می شود به طوریکه چندین روز متوالی تردد در محورهای ارتباطی استان کند است لیکن به علت کمبود هتل و مکان های استراحت گردشگران نمی توانند در این استان توقف کنند و در بسیاری مواقع به برافراشتن چادر و خیمه در کنار رودخانه ها روی می آورند که با خطراتی همراه است.
به گفته کارشناسان درصور تامین زیرساخت ها مانند ایجاد استراحتگاهها و جاده های مناسب هزاران گردشگر در این استان جذب خواهد شد که برای استان درآمد زایی به دنبال دارد.
۷۴۱۰/۱۵۳۵خبرنگار : مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری

انتهای پیام /*


اجتماعی


جاذبه طبیعی


البرز


گردشگری