اخبار گردشگری

کشف بزرگترین دژ زیرزمینی درخراسان جنوبی

به گزارش ایرنا حسن رمضانی روز سه شنبه در نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی افزود: این دژ زیرزمینی امسال در عملیات شناسایی و بررسی باستان شناسی روستای نیگ شناسایی و کشف شد.
وی با بیان اینکه عملیات خاکبرداری به طول ۵۰۰ متر و ۶۰ فضای اتاق دژ زیرزمینی انجام شد گفت: همچنین برق آن تامین و مراحل استحکام بخشی و حفر فضا برای تامین اکسیژن داخل فضا در حال انجام است.
وی ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده، این دژ زیرزمینی بزرگترین و گسترده ترین دژ زیرزمینی شرق کشور است که بعد از انجام ایمن سازی امکان بازدید گردشگران از آن فراهم خواهد شد.

**کشف یک بنای آیینی – مذهبی با قدمت ۲۶۰۰ سال در بیرجند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، کشف تپه های تخچرآباد بیرجند را یکی دیگر از آثار باستانی جدید در استان ذکر کرد و گفت: قدمت این تپه مربوط به حدود ۲ هزار و ۶۰۰ سال پیش است.
وی بیان کرد: ساختار معماری به دست آمده نشان می دهد این بنا در دوره مادها پایه گذاری، دوره اشکانیان گسترده سازی و در جریان یک تمدن متوقف و فضای آن با سنگ پر شده که فضا تخلیه و ساختار معماری آن مشخص شد.
وی گفت: کشف بنایی با چنین ویژگی های در شرق ایران و نزدیک شهر بیرجند با بیش از یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر فاصله با نمونه های غرب ایران بسیار شگفت انگیز است و نشان از اهمیت خراسان جنوبی در دوران ماد و هخامنشی دارد.
رمضانی عنوان کرد: نظر برخی کارشناسان این است که کاربری بنا، آیینی – مذهبی است و مراسم خاص در آن برگزار می شده است، لذا این بنا در شرق ایران بی نظیر اما در غرب کشور نمونه هایی از آن کشف شده است.
وی افزود: این تپه در ۲۵ کیلومتری شمال شرق بیرجند سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

**ضرورت تهیه طرح گردشگری جامع خراسان جنوبی
وی بر ضرورت تهیه طرح جامع گردشگری استان تاکید کرد و گفت: سال ۱۳۸۵ مرحله اول طرح یادشده با مهندسان مشاور واجد شرایط قرارداد منعقد ولی به دلیل تامین نشدن منابع طرح مرحله دوم و سوم آن بلاتکلیف باقی ماند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: امروز اکثر استان های کشور دارای طرح جامع گردشکری بوده یا در مرحله تهیه طرح هستند و تهیه طرح جامع گردشگری این استان با شرح خدمت مصوب نیازمند حدود ۲ میلیارد ریال اعتبار است.
وی ادامه داد: امید است با هماهنگی کاملی که بین طرح ها و برنامه های طرح جامع گردشگری استان با سایر بخش ها و سازمان های مرتبط با صنعت گردشگری ایجاد می شود این بخش بتواند مکمل و همراه با سایر بخش ها، غایت توسعه را برای استان به ارمغان بیاورد.
رمضانی به فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع دستی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: روستای خراشاد از توابع شهرستان سربیشه به عنوان روستای ملی هنر حوله بافی ایران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی بیان کرد: هفته دولت امسال جشن ثبت ملی حوله بافی خراشاد در این روستا با حضور مقامات کشوری برگزار و لوح ملی این هنر نیز در خراشاد نصب خواهد شد.
نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و اعضای کارگروه برگزار شد.
استان خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده که ۸۱۶ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده هر سال میزبان گردشگران و مسافران زیادی است.
۷۵۵۷*۶۰۵۴* خبرنگار – رقیه محمدی* انتشار دهنده – مریم پنجابی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


دژ زیرزمینی


خراسان جنوبی