اخبار گردشگری

مرمت و بازسازی مقبره تاریخی سلطان ویس آغاز شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمد علی حضرتی در بازدید از این بنای تاریخی افزود: مقبره سنگی سلطان ویس که سلطان قیس یا سلطان اویس نیز خوانده می‌شود با توجه به شواهد تاریخی مکتوب، شیوه معماری بنا، شکل طاق بندی سقف داخل و نمای قسمت ورودی مقبره متعلق به دوره سلجوقی است و از مقابر شایان احترام استان به شمار می رود.
وی صیانت از مواریث ارزشمند تاریخی و جلوگیری از هرگونه تخریب و تعرض به این آثار را از وظایف مهم میراث فرهنگی خواند و اظهار داشت: با توجه به آسیب‌های جدی که توسط غارتگران و ویران کنندگان بناهای فرهنگی طی سال‌های گذشته بر پیکره این بنای ارزشمند تاریخی وارد آمده انجام اقدام حفاظتی بر روی آن ضروری بوده است.
حضرتی ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب و آسیب بیشتر در این اثر ارزنده، عملیات اجرایی مرمت آن در دستور کار قرار گرفت و مرمت و بهسازی آن شامل ساماندهی محوطه، بازسازی ایوان، گنبد طاق و تویزه ها، بند کشی و کف سازی از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی آغاز شده است.
مقبره سنگی سلطان ویس از آثار ارزشمند سده ششم هجری قمری است که ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۸۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این اثر تاریخی بر فراز کوه اله تره واقع در پشت روستای الولک قزوین است.
مصالح به کار رفته برای بر پا ساختن این بنا و گنبد خوش تناسب آن، تنها سنگ های لاشه کوه است که به هیچ وجه تراش داده نشده اند.
علاوه بر هنر معماری آنچه بر اهمیت این بنا افزوده است، مشکل انتقال آب مورد نیاز بنایی از دره های عمیق پایین کوه به بالای آن است که از عشق و ایمانی راستین حکایت دارد.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت و بازسازی