اخبار گردشگری

توسعه گردشگری قم در گروی احیای بافت تاریخی این شهر است/سوغات قم با برند اقتصادی

به گزارش ایرنا، زهرا احمدی پور روز سه شنبه در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی در استانداری قم اظهار داشت: باید در بافت های تاریخی محورهای گردشگری از جمله برگزاری تورها و راه اندازی مجتمع های اقامتی و پذیرایی تعریف شود تا برای گردشگران دارای جذابیت باشد.
۳۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمانپذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت ۱۰ هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می کند.
در قم بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی وجود دارد که این آثار شامل خانه های تاریخی از جمله ملاصدرا در بخش کهک از توابع قم، شاکری، امام خمینی(ره)، لاجوردی، آیت الله حائری، توکلی، یزدانپناه، زند و سایر اماکن است.
همچنین قم دارای ۱۲ منطقه گردشگری از جمله ﺟمکران، ﺧﻠﺠﺴﺘﺎن(ﻧﺎﯾﻪ)، دﯾﺮﮔﭽﯿﻦ، دﺳﺘﺠﺮد، ﻃﺮﻻب، ﮐﺮﯾﻤﻪ، دره ﻗﺎﻫــﺎن، ﭘﻠﻨگ دره، روﺳــﺘﺎی ﮐﺮﻣجکان، ﺑﺨــﺶ ﮐﻬـک، ﺣــﻮض ﺳــﻠﻄﺎن و ﻃﺎﯾﻘــﺎن است.
معاون رئیس جمهوری افزود: برای اجرای برنامه های گردشگری در بافت های تاریخی قم با محوریت حرم حضرت معصومه(س) باید از بافت تاریخی شهرهایی از جلمه یزد الگو گیری کرد، چراکه قم دارای ظرفیت های مهم تاریخی و گردشگری است که باید به علاقه مندان معرفی شود.
وی با بیان این که با ایجاد جذابیت باید زائران را به سمت بافت های تاریخی قم هدایت کرد گفت: اگر بافت های تاریخی دچار فرسودگی شده است باید ارزش فرهنگی در آنان خلق کرد و با مدیریت صحیح زمینه حضور گردشگران را فراهم ساخت.
احمدی پور ادامه داد: بسیاری از شهرهای دنیا مسیری برای پیاده روی گردشگران و بازدید از بافت تاریخی فراهم ساخته اند که باید از الگوی های مختلف برای معرفی بافت های تاریخی از جمله برگزاری نمایشگاه ها و اجرای برنامه های متنوع بهره برد.
احمدی پور خاطرنشان کرد: جایگاه حرم حضرت معصومه(س) نزد شیعیان جهان بسیار ارزشمند و باعث حضور آنان در شهر قم شده است، از این رو باید از خانه های تاریخی که در بافت اطراف حرم مطهر وجود دارد برای پذیرایی از زائران استفاده کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به بیوت مراجع عظام تقلید در قم گفت: بسیاری از این بیت ها تاریخی هستند که با برنامه ریزی می توان فرهنگ، دین اسلام، نحوه تدریس و تحصیل طلبه های حوزه های علمیه را به علاقه مندان معرفی کرد.
خانه تاریخی امام خمینی یادگاری از مبارزات سیاسی و انقلابی امام راحل به همراه مردم ولایت مدار قم است، این خانه تاریخی واقع در خیابان معلم( محله یخچال قاضی) مربوط به دوره معاصر است که در اوایل سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۴۵ به ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.
احمدی پور گفت: قم می تواند در بلند مدت به مقصد گردشگری تبدیل شود و این امر نیازمند احیای بافت تاریخی با شان شهر مقدس قم است.
وی تصریح کرد: برای استان های زیارتی مانند قم و خراسان رضوی باید بسته سوغات با برندهای اقتصادی پیش بینی شود تا با درآمدزایی در جهت توسعه اقتصادی این استان ها گام برداشت.
وی با تاکید بر این که شتاب خوبی در عرصه های اقتصادی استان قم شاهد هستیم ابراز امیدواری کرد: دولت دوازدهم نیز با همین رویکرد و انگیزه با حذف موانع کسب و کار اقدام به سهولت در اجرای طرح های اقتصادی کند.
معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به برگزاری جلسه های کارگروه اقتصاد مقاومتی گفت: در این جلسه ها بر اساس نیازها، برنامه ریزی ها و طراحی های خوبی در جهت گفتمان سازی، تسهیل گری در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی صورت گرفته است.

** توزان در احیای بافت های تاریخی قم مورد توجه قرار گیرد
استاندار قم نیز در این جلسه گفت: توازن و همگونی در احیای بافت های تاریخی قم مورد توجه قرار گیرد و دستگاه ها در این حوزه همکاری کنند.
سید مهدی صادقی افزود: در استان قم طرح ها و مدل ها در بافت های تاریخی باید بر اساس مصوبه های کارگروه اقتصاد مقاومتی و به صورت منسجم اجرایی و در آن راستا سرمایه گذاری شود.
استاندار قم افزود: مطالعات و کارهای کارشناسی خوبی متناسب با بافت فرهنگی و مذهبی استان قم صورت گرفته است که دستگاه های زیربط باید همکاری و حمایت های لازم برای جذب سرمایه گذار را انجام دهند.
وی با اشاره به این که برنامه های خوبی در خصوص اقتصاد مقاومتی در قم صورت گرفته است گفت: جلسه های این کارگروه با تسهیل در اجرای طرح ها و رفع موانع با یک روحیه بهتر و قوی تر مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد.
صادقی ادامه داد: سرمایه گذاران پشتیوانه های خوبی برای توسعه اقتصادی و اشتغال استان قم هستند که باید بنیه آنان تقویت شود.
۸۱۳۸/ ۱۱۷۵ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*


فرهنگی


توسعه گردشگری


قم


احیای بافت های تاریخی