اخبار گردشگری

وعده هایی که قند در دل گردشگری آب می کند

باید منتظر ماند و دید که تا چه اندازه وعده های معاون جدید #گردشگری رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

کمتر از ۱۰ روز است که زهرا احمدی پور، میرهادی قره سید رومیانی را به عنوان سرپرست جدید معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرده است. نماینده اصولگرای مردم تبریز و اسکو و آذرشهر در مجلس نهم که کارمند قوه قضاییه بوده و در آذرماه سال گذشته با حکم احمدی پور به عنوان معاون امور مجلس، حقوقی و استان های این سازمان منصوب شده بود، حالا با سمت جدید جای پایش را در گردشگری محکم تر کرد تا نشان دهد که احمدی پور تا چه اندازه به کارایی او که حتی تحصیلات و سابقه مرتبط به گردشگری نداشته، معتقد است.

سیدرومیانی در نخستین سخنانش در سمت جدید، در عین اینکه از ادامه سیاست های کلی گردشگری در سازمان متبوعش سخن گفت، وعده های جدیدی را به عنوان اهداف شغلی اش در سمت جدید مطرح کرد. اهدافی که خواندنشان نیز قند در دل گردشگری کشور آب خواهد کرد و صد البته اجرایی شدن شان تاج بزرگی بر سر آن خواهد زد.

در زیر به برخی از سخنان سرپرست جدید گردشکری کشور به صورت تیتروار اشاره می کنم تا آن را در گوشه ای محفوظ داشته و به مرور پیگیر وضعیت هرکدام از آنها باشیم:

رویکرد توسعه پایدار و مدرن صنعت گردشگری، توسعه بسته های سفر، افزایش نرخ اشتغال، مقابله با مرکزگرایی و توسعه مناطق حاشیه ای، تبدیل مناطق مختلف ایران به عنوان یک برند جهانی در گردشگری و اضافه شدن نام کشور در فهرست ۱۰ مقصد برتر کشورهای گردشگرپذیر تا سال ۱۴۰۴، واگذاری حداکثری امور تصدی گری به بخش خصوصی، بسترسازی قانونی و ایجاد شفافیت حداکثری جهت رفع موانع بروکراتیک، تشتت دستگاه های ذی مدخل و رانت های اطلاعاتی، تقویت همکاری های بین المللی و جلب سرمایه گذاران خارجی برای توسعه زیرساخت های گردشگری و برندینگ، تنوع بخشی به محصولات گردشگری براساس تقاضاهای انفرادی گردشگر، تنوع بخشی مقاصد گردشگری در سطح کشور از طریق توسعه ظرفیت های بالقوه مانند گردشگری دریایی، کویرنوردی، ماجراجویانه، ورزشی، پیگیری استراتژی های توسعه ای در جهت حمل و نقل و زیرساخت، تبلیغات و بازاریابی، آموزشی، توسعه کیفیت خدمات، کریدورهای استراتژیک و ثبت جهانی.

لیست به نسبت طولانی ای که ارایه شد از نگرش های کلان معاون جدید گردشگری بود که به نوبه خود بسیار تامل برانگیز و امیدوارکننده است به خصوص آنکه به نظر می رسد ایشان نگاه جدی به مبحث برندینگ و بازاریابی در گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین مقوله های گردشگری نوین داشته و ما را بسیار امیدوار خواهد کرد که پس از سال ها به این امر با نگاه علمی و جدی پرداخته خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که تا چه اندازه این وعده ها رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.