اخبار گردشگری

سرزمین بهشت طلایی در مسیر توسعه

توسعه و شکوفایی منطقه آزاد #ماکو به عنوان جوان ترین منطقه آزاد کشور با بهره برداری تدریجی پروژه های زیرساختی آن، دور از انتظار نیست.

ماکو از نظر جغرافیایی بزرگ ترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه شانگهای چین است. منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ترین نقطه جغرافیایی ایران و در همسایگی کشورهای ترکیه و ارمنستان واقع است و یکی از هفت منطقه آزاد ایران به شمار می رود.

مناطق آزاد در ایران با اهداف کلان و راهبردی چون بهبود محیط کسب و کار حاکم بر این مناطق از طریق ارتقای شفافیت، پیشگیری و مقابله با فساد و بهبود فرایندها، تلاش برای تقویت رقابت پذیری و واگذاری عادلانه و رقابتی فرصت ها به عموم و اجرای طرح های جامع توسعه در شرق، غرب، شمال و جنوب ایران ایجاد شده اند.

در این میان علاوه بر اهداف کلان، اهداف خرد نیز برای هر یک از مناطق تعریف شده که در ارتباط با منطقه آزاد ماکو این اهداف شامل حمل و نقل و ترانزیت کالا، تجارت و خدمات تجاری، گسترش صنعت گردشگری، ایجاد صنایع فرآوری و کشاورزی و واحدهای بزرگ کشت و صنعت است.

ایجاد منطقه آزاد ماکو که از آن به عنوان جوان ترین منطقه آزاد کشور نام برده می شود با پنج هزار کیلومتر مربع مساحت در ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۹ به تصویب هیات دولت رسید. سازمان منطقه آزاد ماکو فعالیت خود را به طور رسمی از ۵ دی ماه همان سال برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی با هدف توسعه زیرساخت های صنعتی و تجاری و رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده مزبور آغاز کرد.

این منطقه به لحاظ حدود جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است و به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اکنون با گذشت بیش از ۵ سال از ایجاد این منطقه رفته رفته اقدامات انجام شده به خصوص در زمینه های زیرساختی مانند راه های ارتباطی، فرودگاه، برق، مخابرات و نظایر آن یکی پس از دیگری به بار می نشیند و در درجه اول مردم منطقه و در ادامه استان آذربایجان غربی و کشور از نتایج اقدامات و خدمات آن بهره مند می شوند.

فرودگاه ماکو

یکی از این اقدام های بارز این حوزه که اثرگذاری زیادی در منطقه و کشور داشته و در آینده بین المللی نیز خواهد شد، احداث و راه اندازی فرودگاه ماکو در کوتاه ترین زمان ممکن و در مدت ۱۸ ماه است. بهره برداری از این فرودگاه که به طور رسمی از ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ آغاز شد، از جمله اقدام های زیرساختی مهم در منطقه با هدف تسهیل تجارت و توسعه آن در شمال غربی ترین نقطه کشور و در نزدیکی دروازه اروپا به شمار می رود.

احداث این فرودگاه در خرداد ماه ۱۳۹۳ با اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال آغاز شد و اکنون هر هفته سه پرواز رفت و برگشت در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه از تهران و بالعکس به آن انجام می شود تا رفت و آمد شهروندان، گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و زمینه جهانی شدن آن را تسهیل کند و موجب کاهش هزینه حمل و نقل و به تبع آن کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی در منطقه به بازارهای مصرف شود.

«علیرضا جمشیدی» مدیر فرودگاه ماکو در جریان سفر هیات رسانه ای مرکب از سردبیران ۱۴ رسانه شامل خبرگزاری و روزنامه ضمن استقبال از آنان در فرودگاه در تشریح فعالیت های آن گفت، فرودگاه ماکو در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه ۲۰۰ هکتار و طول باند آن سه هزار و ۲۷۰ متر است.

وی با اشاره به این که توسعه فرودگاه و ایجاد شهر فرودگاهی شامل دانشگاه، هتل، مجتمع تفریحی و بازارچه از دیگر اقداماتی است که در ۲۰۰ هکتار مساحت باقیمانده غیرپروازی فرودگاه احداث خواهد شد، افزود: این فرودگاه در حال حاضر برای پروازهای روز آمادگی دارد که بزودی با نصب چراغ های لازم برای پرواز در شب نیز قابل استفاده خواهد بود.

جمشیدی با اشاره به این که با هفت شرکت هواپیمایی برای برقراری پرواز به فرودگاه ماکو در حال مذاکره هستیم، گفت: اکنون شرکت هواپیمایی سپهران پروازهای خود را به این فرودگاه از ۱۷ اردیبهشت برقرار کرده است و در آینده نزدیک با بهره برداری از سالن جدید فرودگاه و نصب تجهیزات خریداری شده از اروپا به دنبال امضای برجام و لغو تحریم ها، پرواز دیگر شرکت های هواپیمایی به فرودگاه ماکو آغاز خواهد شد.

مدیر فرودگاه ماکو که همزمان با بازدید از بخش های مختلف آن با خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه اندازی فرودگاه تسهیل در پشتیبانی حمل بار از منطقه آزاد ماکو و بالعکس است، افزود، با نصب تجهیزات جدید و استفاده از آنها تا ۲ ماه آینده اقدامات لازم برای تبدیل فرودگاه ماکو به مرز هوایی کشور نیز انجام خواهد شد.
این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و ۸۰۰ مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر ۳۲ متر بوده و ساختمان های جنبی نیز در حال گسترش یا احداث است.

به گفته جمشیدی، علاوه بر توسعه فرودگاه ماکو تلاش هایی نیز برای انجام پرواز از این شهر به دیگر شهرها از جمله ارومیه، تبریز، کیش و مشهد نیز در دستور کار است که با فراهم شدن زیرساخت های لازم اقدامات لازم برای آغاز این پروازها نیز آغاز خواهد شد.

توسعه راه ها

با توجه به وجود گذرگاه مرزی بازرگان در منطقه آزاد ماکو، رفت و آمد قابل توجه خودروهای ترانزیت و باری ترکیه و ایران و این که افزایش رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه نیازمند وجود راه های ارتباطی و بزرگراه است، توسعه و تعریض راه های موجود از ۱۱ متر به ۲۵ متر نیز یکی دیگر از اقدامات عمرانی در منطقه آزاد ماکو است تا چهره منطقه را متحول کند.

در این ارتباط بر اساس اعلام «پدرام عبدالله زاده »کارشناس فنی و مهندسی سازمان منطقه آزاد ماکو به گروه رسانه ای اعزامی از تهران ۵۰۰ میلیارد ریال از بودجه سازمان منطقه آزاد ماکو برای توسعه ۱۰۰ کیلومتر راه در کل منطقه آزاد ماکو و چهار بانده کردن راه ها شامل ۵۰ کیلومتر فاصله دروازه ورودی ماکو و نزدیک فرودگاه تا شهر ماکو، ۶ کیلومتر شهر ماکو تا مرز بازرگان به نام بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۰ کیلومتر محور مرگنلر تا شهر پلدشت، ۸ کیلومتر محور کمربندی ماکو – بازرگان و ۵/۵ کیلومتر محور شهر شوط تا سه راهی شوط اختصاص یافته است.

به گفته وی، طول مدت اجرای طرح های مزبور با انعقاد قرارداد با سه پیمانکار داخلی ۱۸ ماه تعیین شده است که از این زمان ۸ ماه باقی مانده و با توجه به این که سرما و یخبندان در فصل زمستان در منطقه ماکو فعالیت عمرانی و راهسازی را با مشکل مواجه می کند، ممکن است این زمان کمی افزایش یابد.

ذخایر معدنی قابل توجه

در ادامه فعالیت ها برای زیرساخت های منطقه آزاد ماکو یکی دیگر از اقدامات انجام شده با توجه به ایجاد ۵ شهرک صنعتی و دیگر سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده احداث نیروگاه برق ۱۲۰ مگاواتی در این منطقه است که این مهم با مشارکت بخش خصوصی از ایران و سرمایه گذار چینی با ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه در حال اجرا است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است فاز اول آن شهریور ماه ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

قرار است با تکمیل این طرح در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار که ۷۰ درصد سهم آن متعلق به طرف سرمایه گذار چینی و ۳۰درصد طرف ایرانی است، علاوه بر تامین برق مورد نیاز منطقه آزاد بخشی از آن نیز به کشورهای اطراف صادر شود.

احداث ۵ شهرک صنعتی از جمله شوط با ۵۰ واحد فعال اقتصادی در مناطق مختلف و با زمینه هایی چون تولید پوشاک، درب های ضد سرقت، دندان مصنوعی، مواد غذایی، سنگ مرمر و بتون از دیگر فعالیت های انجام شده در منطقه آزاد ماکو است.

«ابراهیم جلیلی» معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با هیات رسانه ای اعزامی از تهران با اشاره به این که وجود برخی معادن فلزی و غیرفلزی مانند سنگ طلا، تیتان و سنگ مرمر در منطقه از ویژگی های بارز آن است، گفت: ماکو تنها منطقه آزاد است که انواع معدن دارد و سیاست این منطقه مبتنی بر خام نفروشی است و باید سود ناشی از آن به منطقه بازگردد.

وی با اشاره به این که ماکو را به جهت وجود نعمت های خدادادی باید سرزمین بهشت طلایی نامید، افزود، با توجه به وجود برخی معادن در منطقه آزاد ماکو کارخانه تبدیل سنگ به کاغذ با استفاده از تکنولوژی آلمان در آینده نزدیک راه اندازی می شود و این اقدام مانع از استفاده از درختان برای تولید کاغذ می شود.

بر اساس اعلام معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از سوی طرف های چینی، هندی، کانادایی و ترکیه و بیش از هزار میلیارد ریال نیز از سوی سرمایه گذاران داخلی در آخرین منطقه آزاد کشور (ماکو) انجام شده است.

هیات رسانه ای اعزامی از تهران در جریان این سفر با حضور در کارخانه تولید فروآلیاژ با سرمایه گذاری یک شرکت هندی به نام کابی از نزدیک در جریان روند فعالیت های آن قرار گرفت.

با توجه به وجود معادن سیلیس و منگنز در ماکو قرارداد احداث این کارخانه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۴ بین سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت مزبور با ۱۵ میلیون دلار سرمایه گذاری منعقد شد و محصول نهایی آن پودر سیلیس و مواد اولیه برای ساخت شیشه های ضد گلوله است.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر و در سه فاز احداث و تکمیل می شود که در فاز اول آن با ۱۵ میلیون دلار سرمایه گذاری بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

« آپ هی» نماینده شرکت کابی هند در جریان این بازدید با اشاره به این که احداث کارخانه از دو سال پیش آغاز و فاز اول آن در حال راه اندازی است، گفت در این کارخانه از کارگران هندی و ایرانی استفاده می شود و در حال حاضر ۱۱۰ نفر شامل ۶۰ هندی و مابقی ایرانی در آن فعالیت دارند و با بهره برداری کامل آن به صورت غیرمستقیم نیز یک هزار نفر شاغل می شوند.

قرار است ۳۰ درصد محصولات این کارخانه به مشتریان داخلی و در ایران و مابقی به هند و دیگر کشورهای همسایه ایران صادر شود.

بر اساس تعهد سرمایه گذار هندی قرار است در فاز دوم و سوم به ترتیب ۱۵ و ۳۰ میلیون دلار دیگر نیز از طرف شرکت مزبور در منطقه آزاد ماکو و در جهت تکمیل این کارخانه سرمایه گذاری شود.

احداث پایانه مرزی

احداث پایانه مرزی جدید با کلیه امکانات لازم نظیر آتش نشانی و مراکز رفاهی برای رانندگان در نقطه صفر مرزی با مساحت ۲۰۰ هکتار و صرف ۳۵۰ میلیارد ریال ظرف یک سال و نیم را باید از دیگر فعالیت های سازمان منطقه آزاد ماکو ذکر کرد که در جریان این سفر مورد بازدید هیات رسانه ای قرار گرفت.

این پایانه با هدف افزایش سرعت عمل و به حداقل رساندن عملیات صادرات با جدا کردن سرویس ارزیابی صادرات از سایر رویه های گمرکی (ترانزیت، واردات و …) و افزایش سرعت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی با توجه به وجود محیطی باز و جداگانه و دستگاه های تخلیه و بارگیری پیشرفته، امکان خروج سریع از کشور برای کامیون ها از پایانه صادراتی با مجزا کردن کامیون های مزبور از صف طویل کامیون های موجود در نوبت، امکان انجام تشریفات گمرکی صادرات به صورت شبانه روزی برای اولین بار در کشور و ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی برای رانندگان احداث شده است.

«اکبر نوبخت» مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد ماکو درباره احداث این پایانه گفت، بر اساس برنامه ریزی ها قرار است کالاهای صادراتی از ایران با استفاده از سیستم حمل و نقل داخلی در این پایانه تخلیه و سپس از طریق خودروهای ترکیه و مجارستان که بار خود را در این محل تخلیه و خالی به کشورشان بازمی گردند، با نصف قیمت به خارج از کشور صادر شود.

وی با اشاره به این که رسیدن کالا به دست مصرف کننده با قیمت پایین یکی از سیاست های مهم هر تولید کننده و صادرکننده است، افزود، این پایانه در فاصله ای کمتر از ۵ کیلومتر از گمرک بازرگان قرار دارد و بهره برداری از این پایانه آغاز شده است، امابا ظرفیت کامل نیست.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به این که اگر بخواهیم به سقف در نظر گرفته شده ۳۰ میلیارد دلار مبادله با کشور همسایه یعنی ترکیه برسیم لازم است تا گمرک بازرگان نیز با همکاری وزارتخانه ها، ارگان ها و سازمان های مختلف توسعه یابد، گفت: به خاطر موقعیت جغرافیایی خروجی فعلی مرز بازرگان و واقع شدن آن در دهانه یک تنگه امکان تعریض آن وجود ندارد و به ناچار باید به فکر مبادی دیگر در نزدیک آن بود.

به گفته وی، قرار است در آینده با تکمیل و راه اندازی پایانه جدید خروج کامیون ها از کشور از آن و ورود از مرز کنونی صورت گیرد تا از معطلی کامیون داران در گرما و سرمای ۲۷ درجه زمستان بازرگان و معضلات آن برای شهروندان ماکویی جلوگیری شود.

نوبخت با تاکید بر اینکه برای راه اندازی پایانه و گمرک جدید هماهنگی بین وزارتخانه های مرتبط مانند خارجه، اقتصاد، بهداشت و دیگر نهادها لازم است، گفت: در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن کالا در سال از این گمرک با استفاده از خودروهای طرف ترک به خارج صادر می شود.

وی ادامه داد، در این ارتباط روزانه ۶۰۰ خودرو حامل بار از مرز کنونی بازرگان وارد و یا خارج می شوند که بر اساس برنامه ریزی ها این رقم در آینده با همکاری گمرک و منطقه آزاد به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو خواهد رسید.

این مقام سازمان منطقه آزاد خاطر نشان کرد که در گذشته ۲ هزار متر انبار سرپوشیده در مرز بازرگان وجود داشت که با اقدامات انجام شده درسال های اخیر از سوی سازمان منطقه آزاد ماکو و ایجاد ۱۶ هزار متر مربع انبار سرپوشیده این میزان اکنون به ۱۸ هزار متر افزایش یافته است.

گزارش منتشره از سوی مناطق آزاد حکایت از آن دارد که میزان صادرات از منطقه آزاد ماکو در سال ۱۳۹۴ به عراق، ارمنستان، ترکیه، گرجستان شامل محصولات پلاستیکی، شاه میگو و هندوانه به ارزش ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که در سال ۱۳۹۵ این رقم به نزدیک ۵۰ میلیون دلار رسیده و حدود سه برابر رشد داشته است.

اقدام های گردشگری

در کنار اقدام های گفته شده برای تجهیز زیرساخت های منطقه ماکو و اطراف آن، برخی اقدامات نیز در شهر ماکو از سوی سازمان منطقه آزاد با هدف جذب بیش از پیش گردشگر و رفاه حال شهروندان این شهر انجام شده و یا در حال انجام است.

بوستان بزرگ امام خمینی (ره) در شهر ماکو از جمله اقداماتی است که با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار احداث و از زمان بهره برداری از آن در مهر ماه ۱۳۹۵ اکنون به یکی از محل های تفریح مردم این شهر و گردشگران به خصوص در ساعات شب تبدیل شده و حضور مردم در ساعت عصر و شب در آن بسیار محسوس است.

در کنار این بوستان نیز ساختمان نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو به مساحت ۳ هزار و ۹۵۹ مترمربع قرار دارد که محلی برای برگزاری نمایشگاه در این شهر است و در زمان حضور هیات رسانه ای از تهران نخستین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه و نهاده های کشاورزی در آن با حضور مقام های سازمان مناطق آزاد، استانی و محلی افتتاح شد.

یکی دیگر از اقداماتی که در شهر ماکو با هدف جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در حال انجام است، بازسازی بزرگ ترین کلاهک سنگی خمیده دنیا معروف به «قیه» یا «قه یه» است که همچون صدف بزرگی شهر ماکو را در بر گرفته است و از بالای آن شهر به خوبی نمایان است.

دیواره سنگی قیه به طول تقریبی بیش از شش کیلومتر در شمال شهر ماکو قرار دارد و ارتفاع این دیواره سنگی بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ متر است. قیه با شیب منفی ۴۰ درجه یکی از شاهکارهای طبیعت محسوب می شود و زیر این کلاهک سنگی قلعه ای قرار دارد که تاریخ ساخت آن مشخص نیست اما با توجه به کتیبه های موجود در آن چند هزار سال قدمت دارد و در سال ۱۰۵۲ هجری قمری به دستور شاه عباس دوم تخریب شده است.

در حال حاضر اقدامات گسترده ای برای بازسازی آثار تاریخی موجود در اطراف کلاهک سنگی ماکو مانند ایجاد پله های مارپیچ از ابتدا تا انتهای آن، بازسازی مسجد و حسینیه واقع در زیر کلاهک، حمام موجود در آن که گفته می شود مربوط به دوران صفویه است و هنوز بخش های زیادی از آن سالم است که با تکمیل آن، این محل می تواند به یکی از جاذبه های مهم گردشگری این منطقه تبدیل شده و سالانه شمار زیادی گردشگر داخلی و خارجی را در کنار دیگر جاذبه های ماکو مانند کاخ موزه باغچه، سد بارون، دخمه سنگی فرهاد و عمارت کلاه فرنگی و دهها اثر دیگر به خود جذب کند. بر اساس برخی آمارها در منطقه ماکو تاکنون ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده است.

نصب نورافکن های متعدد در پایین این کلاهک نیز موجب شده است تا شب ها قیه جلوه خاصی داشته باشد و ابهت خود را برای هر بیننده ای نشان دهد.

بر اساس گزارش های موجود تاکنون ۸۹ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال اعتبار صرف امور فرهنگی – هنری، اجتماعی و گردشگری در منطقه آزاد ماکو شده است. برای حفظ و احیای میراث فرهنگی و تاریخی منطقه چند تفاهم نامه همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری امضا شده که در راستای اجرای این تفاهم نامه ها، عملیات مرمت پل های تاریخی قلعه جوق و پنج چشمه عملیاتی شده است.

زندگی عشایر

در همین حال وجود عشایر در مناطق اطراف شهر ماکو و ۱۱ ییلاق آن و زندگی در سیاه چادرها در کنار احشام و دام ها نیز می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در این منطقه به خصوص برای گردشگران خارجی تبدیل شود.

در جریان سفر هیات رسانه ای از تهران به منطقه ماکو یکی از برنامه های تدارک دیده شده حضور در کنار یکی از عشایر ماکو در ییلاق نادو با ۲۸۰ خانواده و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر عضو عشیره بود.
افراد این عشیره به خاطر سرما و برف سنگین که گفته شد برخی از مواقع به بیش از یک و نیم متر می رسد، ۹ ماه از سال را در یکی از روستاهای ماکو به نام کوروز شوربلاخ زندگی کرده و سه ماه را در این ییلاق سپری می کنند.

استقبال مردم عشیره مزبور از هیات رسانه ای اعزامی از تهران و مقام های محلی منطقه در یک ظهر تابستان در کنار چادرهای برافراشته و زندگی عشیره ای با غذای سنتی خود به نام ساج قورماسی و دوغ محلی همراه با سبزی های معطر میزبانی کردند که خاطره به یادماندنی را برای همه اعضای هیات به یادگار گذاشت.

این غذا ترکیبی از گوشت پخته شده بره، نان محلی و ماست است که پس از قراردادن نان ها در وسط ظرفی به نام ساج آن را در معرض حرارت قرار داده به طوری که نان ها به خاطر روغن موجود در اطراف گوشت ها تبدیل به ته دیگ شده و پس از آماده شدن بر روی نان بالا مقداری ماست محلی می ریزند و در کنار هر ساجی یک کله بره قرار دارد و اطراف آن نیز با قاچ های فلفل دلمه و گوجه فرنگی تزیین شده است. بیشتر از گوشت بره ته دیگ واقع در مرکز این ساج برای اعضای هیات جذاب بود.

احداث بازارچه مرزی

احداث بازارچه مرزی در ۵ کیلومتری جاده ماکو – بازرگان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این منطقه است. این بازارچه در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و با هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال ایجاد شده است و حدود ۵۰۰ مغازه با برندهای ترک اقدام به عرضه پوشاک، مواد غذایی و لوازم آرایشی می کنند و برنامه ای نیز برای ارایه لوازم خانگی در آینده در این بازارچه وجود دارد. مجموعه اقدام فرهنگی و زیربنایی مزبور موجب شده است تا شمار گردشگران و مسافران به منطقه آزاد ماکو در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد.

بر اساس اعلام مناطق آزاد شمار گردشگران و مسافران به منطقه در سال ۹۲ کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بوده است که با اقدامات انجام شده این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۳ میلیون نفر افزایش یافته و پیش بینی می شود با توجه به راه اندازی فرودگاه در سال جاری این آمار در پایان سال افزایش چشمگیری خواهد داشت که پاسخگویی به این مهم نیازمند توسعه مراکز اقامتی و رفاهی است.

همچنین تعداد خودروهای ورودی منطقه در ۹ ماهه سال ۹۵ بر اساس گزارش سازمان حمل و نقل و پایانه های استان ۳ میلیون،خودرو بوده است.که از جمله بازخوردهای اساسی افزایش حضور گردشگران با توجه به هزینه های مصرفی آنها، توسعه منطقه از لحاظ رونق کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری (شامل مراکز پذیرایی و خدماتی، مراکز اقامتی و هتل و …) است که با محاسبه صرف کمترین هزینه برای هر مسافر ‘یک میلیون ریال’ مبلغ برآورد شده بیش از ۳ هزار میلیارد ریال است که حدودا برابر با بودجه یکسال سازمان می باشد.

همزمان با رونق در منطقه آزاد ماکو و افزایش قیمت زمین در این منطقه مردم نیز دست به کار شده و با گشت و گذر در منطقه اکنون می توان شاهد افزایش ساخت و سازها از سوی مردم و یا بازسازی ابنیه قدیمی بود.

«حسین فروزان» رییس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو هم در نشستی صمیمی با هیات رسانه ای اعزام از تهران یکی از مشکلات اساسی در این منطقه را نبود زیرساخت های لازم برای توسعه بیش از پیش آن اعلام کرد. وی افزود: نبود سیستم فاضلاب، کمبود برق برای فعالیت واحدهای اقتصادی، راه های ارتباطی قدیمی با وجود عبور یک هزار دستگاه کامیون در روز و برخی موانع دیگر از جمله مشکلاتی است که این منطقه با گذشت چند سال از تاسیس آن همچنان دست به گریبان است.

فروزان با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع این موانع و مشکلات مانند توافق برای سرمایه گذاری جهت راه اندازی نیروگاه برق و طرح های در دست اجرا برای تعریض راه های ارتباطی در سال های اخیر گفت، سرمایه گذار داخلی و خارجی معمولا در محلی وارد می شود که کمترین مشکل را داشته باشد و اموراتش بدون قوانین دست و پاگیر و مشکلات حاشیه ای حل شود. وی تاکید کرد، در حال حاضر ما به جای برخی فعالیت ها برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی به دنبال حل مشکلات موجود در منطقه هستیم و تا این مسایل برطرف نشود نمی توان انتظار سرمایه گذاری داشت.

فروزان با اشاره به این که ما برای برطرف شدن مشکلات به همراهی رسانه های نیاز داریم، افزود، تصمیمات اقتصادی را نباید داخل تصمیمات سیاسی کرد و برای پیشرفت بیش از پیش در منطقه ما نیازمند همدلی و همراهی همه مسوولان منطقه ای، استانی و کشوری هستیم.

پیش بینی می شود با توجه به اقدامات انجام شده در منطقه و در صورت رفع برخی مشکلات و موانع موجود در ارتباط صادرات و واردات، همکاری و همدلی همه طرف های دخیل و حل برخی اختلافات موجود در این زمینه می توان در آینده شاهد شکوفایی و توسعه چشمگیر در منطقه آزاد ماکو و شمالی ترین نقطه جمهوری اسلامی ایران بود.