اخبار گردشگری

سفتگر دیلمقانی؛ پیکر تراشی با تیشه خیال

به گزارش ایرنا، مهرداد سفتگر دیلمقانی /متولد ۱۳۶۳ شمسی/ در ارومیه از سال ۱۳۸۱ شمسی کار منبت و پیکرتراشی را شروع کرده و پس از چهار سال یادگیری در محضر اساتیدی چون ‘ میرعسگر ایلدوستی’ و ‘ جواد درویش زاده ‘ به توانایی برای خلق آثاری حیرت انگیز دست یافته است.
این هنرمند ارومیه ای که علاقه چندانی نیز به مشهور شدن ندارد با حضور در جشنواره های هنری چوب و نمایشگاه های مختلف در سطح کشور خوش درخشیده است.
مجال گفت و گوی خبرنگار ایرنا با این هنرمند جوان و ناشناخته فرصتی برای آشنایی با دنیای پیکرتراشی و جان بخشیدن به چوب بی جان را فراهم می کند.
سئوال: پیکر تراشی را چگونه تشریح می کنید؟
جواب: پیکرتراشی هنر ریخت دادن به اشیاست که در ورای آن یک فکر، خلاقیت یا یک نوآوری وجود دارد و در قالب طرح‌هایی چون گل و بوته، مینیاتور، گل و بلبل، شمایل صورت، حیوانات و پرندگان، وسایل سنتی و کاربردی مانند صندوقچه‌های قدیمی، سبد، قندان، سینی و تابلوهای تزئینی خلق می شود.
سئوال: چگونه و از چه زمانی به این هنر علاقه مند شدید؟
جواب: حدود ۱۵ سال است که هنر پیکرتراشی روی چوب و معرق را دنبال می کنم و قبل از آن نیز به هنر نقاشی علاقه داشته و شعر و نویسندگی نیز جزو هنرهای مورد علاقه ام بوده است. در سال ۱۳۸۱ با شرکت در کلاس های مرکز فنی و حرفه ای و صنایع دستی با حرفه معرق آشنا شدم و با شناخت و بروز خلاقیتم در این عرصه، به صورت حرفه ای این هنر را ادامه دادم.
سئوال: این هنر چه خصوصیاتی دارد و چه کسی می تواند در این هنر فعالیت کند؟
جواب: پیکرتراشی روی چوب یکی از هنرهای ظریف است که نیاز به علاقه و حوصله دارد. در این هنر خلاق بودن، داشتن روح لطیف، پشتکار و تلاش حرف اول را می زند. هرکسی می تواند وارد این هنر شود ولی خلق اثری ماندگار نیاز به طراحی خلاقانه و ظرافت در کار دارد. به این هنر نباید با دید تجارت و کسب درآمد نگاه کرد. منبت و پیکر تراشی عشق، روح و احساس می خواهد. اگر دست نسبت به این کار عادت کند خیلی سریع می‌توان هنر را یاد گرفت ولی برای پیشرفت در آن تمرین زیاد نیاز است. همچنین برای آموختن هنر هزینه زیادی نیاز نیست و اگر کسی بتواند به صورت جدی کار را یاد بگیرد و برای کارهایش بازاریابی کند، درآمد خوبی عایدش می‌شود.
سئوال: برای پیکرتراشی و معرق از چه چوب هایی استفاده می شود؟
جواب : برای پیکرتراشی روی چوب در بیشتر موارد از چوب‌های گردو، روسی و گلابی اشتفاده می شود و چوب های توسکا، عناب، بادام، پرتقال، نارنج، راش، شمشاد، چنار، سنجد، افرا و.. نیز از مهمترین چوب‌های کاربردی در هنر معرق است.
سئوال: چه ابزاری برای این هنر لازم است؟
جواب: ابرازهای مورد نیاز برای این هنر ابزار دستی و در مراحل پیشرفته ‌تر ابزار برقی از جمله انواع مقار، انواع مته، چکش، دریل، اره مویی، تیغ اره، پیش دستی، سمباده، رنگ جلا، انواع چسب، فرچه و … است. برای این کار اول برش در نجاری روی چوب به وسیله اره برقی انجام می‌شود و الگو روی چوب کشیده شده و مابقی کار توسط دست با وسایل ظریف انجام می‌شود.

سئوال: این حرفه با چه مشکلاتی روبروست و چه حمایت هایی را نیاز دارید؟
جواب: این حرفه نیازمند حمایت بخش‌های مختلف به ویژه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است لذا یکی از مهمترین حمایت‌هایی که می‌شود از این کار داشت خرید محصولات ما به عنوان هدایا از سوی ادارات و نهادهاست. بسیاری از نهادها به جای تهیه هدیه‌های گران‌قیمت می‌توانند از صنایع دستی به عنوان هدیه یا جایزه به کارمندان استفاده کنند؛ این کار علاوه بر حمایت از هنر باعث رونق کار ما و علاقه مندی به صنایع دستی می‌شود. صنایع دستی نیاز به حمایت دولت دارد و همانطور که می دانید کیفیت کالاهای وارداتی بسیار پایین است در حالی که این کالاها با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسد و از نظر دوام قابل مقایسه با کالای داخل نیست. البته ما خودمان نیز می دانیم که هزینه‌های تولید صنایع دستی کشور بالاست و مردم به دلیل شناخت نداشتن از کیفیت صنایع دستی داخل در بیشتر موارد به خرید کالاهای وارداتی ارزان‌قیمت و چینی گرایش دارند.
سئوال: آیا آثار شما دارای پیام یا مضامین است؟
جواب: بله بیشتر آثار من دارای پیام های اخلاقی و به خصوص عدالت محوری است و دوست دارم آثارم معرف عدات خواهی باشد.
سئوال: یک هنرمند پیکرتراش و منبت کار چه خصوصیتی باید داشته باشد؟
جواب: مهمترین ویژگی یک هنرمند پیکر تراش این است که باید آزاد اندیش، با احساس، دارای روح لطیف و با انرژی باشد تا بتواند آثاری ماندگار و منحصر به فرد خلق کند. هنر منبت و پیکرتراشی به منزله تاریخ نگاری است و باید فرهنگ و آداب و رسوم و خوبی ها را برای نسل های آینده روی چوب ماندگار کند.
سئوال: چه پیامی به مخاطبان دارید؟
جواب: پیکر تراش پیرم و با تیشه خیال / یک شب تو را ز مرمر شعر آفریده ام
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی یکی از خاستگاه های صنایع دستی در رشته های چوب به شمار می رود و انتقال مرکز نگاره های چوبی از پایتخت به ارومیه مؤید این موضوع است که این استان قابلیت مطرح شدن در حوزه هنرهای چوبی را فراتر از مرزهای جغرافیایی داراست.
۷۱۲۵/ ۳۰۷۲
** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


پیکر تراش ارومیه ای


مهرداد سفتگر دیلمقان