اخبار گردشگری

رونمایی از آلبوم رسمی عاشیق درویش، ۲۴ سال پس از مرگ این هنرمند

مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی و تهیه کننده این آلبوم روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تهیه آلبوم رسمی عاشیق درویش با عنوان ‘اوزانلار گونشی’ سه سال به طول انجامید.
داریوش علیزاده با اشاره به اینکه آثار موجود در بازار از این هنرمند مربوط به چند دهه پیش است، افزود: این آثار در استودیوها یا به وسیله ضبط صوت های قدیمی ضبط شده بود و کیفیت لازم برای استفاده را نداشت.
وی اضافه کرد: ۱۷ قطعه محلی در مکتب موسیقی عاشیقی از این هنرمند عاشیق نواز از میان ۱۵۰ اثر باقیمانده از وی را برای این آلبوم با تدوین جدید و با کیفیت تهیه کردیم.
وی بیان کرد: عاشیق درویش به علت برخورداری از سبک زندگی اخلاق مدار، تکنیک های آوازی برجسته و سخنوری رسا، الگوی موفق برای جامعه هنری است.
وی برگزاری جشنواره های بین المللی این نوع موسیقی در کشورهای همچون ترکیه با شرکت بیش از ۲۰ کشور دنیا را گواه مقبولیت آن در بین ترک زبانان جهان دانست و گفت: زندگینامه مختصر این هنرمند به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی ترجمه و در پشت جلد آلبوم ارائه شده تا علاقه مندان در کشورهای دیگر با این شخصیت هنری آشنا شوند.
به گفته مسئول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی موسیقی عاشیق نوازی در این استان و به ویژه مکتب عاشیقی ارومیه /اورمو عاشیق مکتبی/ در آداب و رسوم و فرهنگ غنی این منطقه ریشه دوانده و با قدمتی بیش از یکهزار سال، مرزهای ایران را در نوردیده و در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است.
داریوش علیزاده با اشاره به اینکه مکتب عاشیق نوازی ارومیه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور /با شماره ۱۶۵/ به ثبت رسیده است، افزود: تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در گذشته های دور بوده و مبارزه با ظلم و ستم، حمایت از مظلومان و راهنمایی برای رسیدن به معبود حقیقت هستی از مضامین اصلی اخلاقی و دینی داستان های این موسیقی اصیل است.
وی ادامه داد: استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
به گزارش ایرنا، عاشیق درویش وهاب زاده متولد ۱۳۰۹ شمسی در ارومیه بوده و بیش از ۴۰ سال در موسیقی عاشیقی هنرنمایی کرده است.
این هنرمند موفق موسیقی عاشیق نوازی را از ‘محمد چوپان’ و ‘عاشیق فرهاد سلیمی /حضوری/’ آموخت و شاگردانی چون ‘اسمعلی لطفی’، ‘ذکریا ملکی’، ‘عربعلی رحیمی’ و ‘صبور شریفی’ را به جامعه هنری آذربایجان غربی تحویل داد.
عاشیق درویش وهاب زاده در ۹ مرداد سال ۱۳۷۲ شمسی فوت کرد.
به گزارش ایرنا ‘عاشیق’ یا ‘ آشیق’ هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد. در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند. اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، ۱۴ پرده و ۷۲ مقام است؛ مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل ، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنها استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
۷۱۲۹/۳۰۷۲
** خبرنگار: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنری


موسیقی عاشیق نوازی


آذربایجان غربی