اخبار گردشگری, گردشگری و توریسم

بوم گردی، سازوکار تحقق ظرفیت های بالقوه گردشگری طبیعی ایلام

به گزارش ایرنا، برخورداری از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی با مشخصه های پوشش جنگلی و کوهستانی زاگرس، استان ایلام را به عنوان یکی از قطب های محوری و البته بالقوه رونق صنعت گردشگری طبیعی در کشور مطرح کرده است که البته تلاش ها برای پرکردن گسل از بالفعل تا بالقوه همچنان ادامه دارد.
گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم گونه ای از گردشگری و یکی از راه های جذب گردشگران است که در آن گردشگران برای دیدن و حضور در مناطق بکر بدون دستکاری مصنوعی و دیدن و تجربه زندگی در طبیعت به لذت حضور و ماندن در زیر سیاه چادر، خانه های گلی و روستایی را با استفاده از مواد غذایی طبیعی تجربه می کنند.
آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی، لذت کوهپیمایی، طبیعت گردی، دیدن مناطق بکر و زیبای کوهستانی و جنگلی، آبشارها، دیدن پرندگان و حیوانات بومی و همچنین هر آن چیزی که با زندگی شهری و مدرن متفاوت است و تنها مختص یک منطقه خاص می باشد از جذابیت های طبیعت گردی برای گردشگران این حوزه بشمار می رود جذابیتی که گردشگران می توانند بخوبی ان را درمناطق ییلاقی و قشلاقی استان ایلام تجربه کنند.
اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در راستای تحقق این ظرفیت و ارائه این زیبای های طبیعی و فرهنگی به علاقه مندان با حمایت از بخش خصوصی در راستای ایجاد طرح بوم گردی و اکوتوریسم پروژه ها و برنامه هایی را در دستور کار قرار داده که از جمله برجسته انها طرح هایی مبتنی بر بومگردی در مناطق عشایری و روستایی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام دراین خصوص به خبرنگار گفت: استان ایلام دارای ظرفیت های ویژه ای در بخش بوم گردی و گردشگری طبیعی است که می توان از آن برای جذب گردشگران بهره برد.
عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان از سال گذشته در راس برنامه های آتی این اداره کل قرار گرفته به همین منظور اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری ایجاد و فراهم شده است.
وی افزود: سال گذشته ۲ اقامتگاه بوم گردی در روستای گاومیشان دره‌شهر و ژیور آبدانان در استان افتتاح شد که در ایام نوروز امسال یک هزار نفر از گردشگران از این اقامتگاه ها بهره گرفتند.
وی با تاکید بر اینکه مسیر گردشگری تغییر پیدا کرده گفت: همه گردشگران دوست ندارند که در هتل های چند ستاره اقامت کنند، آنان خواهان آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردم بومی منطقه هستند و می خواهند زندگی سنتی را با ساعت‌های مفرحی در فضاهای بومی و فرهنگی سپری کنند.
شنبه زاده افزود: اقامت در خانه های روستایی و تجربه زندگی سنتی اکنون از خواسته های گردشگران است که باید در این زمینه برای جذب گردشگران بیشتر و رونق این صنعت با توجه به شرایط برخورداری از بوم گردی که به واسطه زندگی روستایی و عشایری که در استان وجود دارد، فراهم شود.
وی ادامه داد: تاکنون شش روستای هدف گردشگری در استان شناخته شده و این روستاها دارای مزیت های خاص گردشگری هستند به همین دلیل اقامتگاه های بوم گردی در این روستاها نیز مورد توجه قرار گرفته که با فعال شدن بخش خصوصی این اقمتگاه ها ایجاد و راه اندازی شده اند.
وی، استفاده از راهنماهای محلی در روستاهای هدف گردشگری به عنوان بلد که شناخت کاملی از روستاها از لحاظ تاریخی – طبیعی و … دارند مد نظر است که در این زمینه نیز کلاس های توجیهی برای افراد شاغل در این بخش برگزار شده است.
وی، روستاهای حیدرآباد میش خاص، زنجیره علیا، سنگ سفید،کلم بدره، سراب کلان، پشت قلعه را از روستاهای فهرست هدف گردشگری استان نام برد و گفت: امیدواریم که با هماهنگی های لازم با فرمانداران، بخشداران و دهیاران بتوانیم هر چه بهتر این روستاها را به گردشگران معرفی کنیم.
شنبه زاده گفت: بیشتر شرکت های گردشگری استان به بهانه مرز مهران و گردشگران عراقی اقدام به راه اندازی شرکت کرده اند ما باید به گونه ای فکر کنیم که بدون در نظر گرفتن مرز برای توسعه گردشگری از همه ظرفیت ها و ایده های جدید استفاده کنیم تا هم در جذب گردشگری خارجی موفق شویم و هم گردشگران داخلی را به خودمان جذب کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: گردشگری طبیعی ظرفیت مغفول مانده و بکری در استان است که باید برای معرفی آن تلاش شود.
حشمت اله عسگری اظهار کرد: استان ایلام با توجه به وجود آداب و رسوم بخش روستایی و عشایر غنی از فرهنگ بوده و ظرفیت ویژه طبیعت بکر و کوه های زیبای آن اکوتوریسم و طبیعت گردی را برای دوستداران این بخش جذاب کرده است.
وی یادآور شد: بیان مسائل و مشکلات حوزه گردشگری و اعتراض به حضور شرکت های متعدد گردشگری هنر نیست زیرا برای بهبود شرایط بخش خصوصی باید وارد کار شود و مدل جدیدی برای بهتر شدن اوضاع ارایه دهد.
وی با انتقاد از فاصله زیاد حوزه های گردشگری ایلام در بخش خصوصی استان افزود: کار منفصل در حوزه گردشگری سم است زیرا مجموعه آژانس ها، مجتمع های بین راهی، تورهای گردشگری، مکان های اقامتی و سیاحتی یک مجموعه متصل هستند نباید همدیگر را رقیب بدانند.
وی توسعه گردشگری در استان را منوط به ایجاد بسته های گردشگری اعلام کرد و گفت: باید دنبال مدلی باشیم که بتوانیم برای جذب گردشگر بیشتر نیاز اقشار مختلف را پوشش دهیم.
عسگری گفت: اگر مجموعه گردشگری استان به صورت تیمی و درست کار کند بدون شک با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری داریم به خوبی می توانیم موفق عمل کنیم.
وی در ادامه با انتقاد از وضعیت هتل های استان گفت: وضعیت هتل های استان قابل دفاع نیست زیرا به دلیل سیمای نامناسب و عدم برخورداری از فضای درونی و بیرونی مناسب و همچنین مشکلاتی که در خدمت رسانی به مسافران است دچار نقض هستند.
وی تاکید کرد: استان ایلام یک استان نفتی است و مسیر تردد کاروان های عتبات عالیات قرار دارد، به همین دلیل سفر دهها خارجی و هزاران زائر در این استان دور از ذهن نیست و اکنون هفته ای سه الی چهار نفر میهمان خارجی برای طرح های نفتی به استان سفر می کنند که نیازمند تامین مکان مناسب و خدمات مطلوب هستند.
عسگری گفت: ما منابع کافی داریم و باید هتل های ما به روز شوند آن وقت دیگر دستگاه های اجرایی مجبور نمی شوند که مهمان های خود را به مهمانسرا بفرستند.
وی به توسعه زیرساخت های آی تی، وای فای و همچنین حضور در فضای مجازی برای معرفی بیشتر ظرفیت های گردشگری استان و محیط های نرم افزاری تاکید کرد و گفت: گردشگری به معنای حضور در مبدا است نمی توان در مقصد به دنبال گردشگر باشیم، باید تبلیغاتمان را به گونه ای ارایه دهیم که در هر نقاطی از جهان برای گردشگر جذاب باشد.
وی خواستار تداوم نشست ها با فعالان حوزه گردشگری استان برای پیگیری و رفع مسایل و مشکلات هتلداران، مجتمع های بین راهی و دفاتر سیاحتی و زیارتی استان و رونق و ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری شد و گفت: باید برای توسعه گردشگری طبیعی از ظرفیت های استان نهایت استفاده را بکینم.
بر اساس آمار رسمی در ایام عید سال جاری در ۲ منطقه روستایی استان بیش از یک هزار نفر از لذت حضور و تجربه زندگی بومی منطقه برخوردار شدند.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی **انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
۷۱۷۷/۶۰۳۴

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگری طبیعی


بوم گردی


ایلام