اخبار گردشگری

آغاز عملیات مرمت و بازسازی قبه سبز با حضور استاندار کرمان

به گزارش ایرنا آغاز آیین عملیات مرمت و بازسازی بنای تاریخی قبه سبز کرمان با حضور فرماندار کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان و جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاه برگزار شد.
قبه سبز کرمان از بناهای قرن هفتم هجری قمری است که روزگاری نخستین دانشگاه و پایگاه علم و دانش در جنوبشرق کشور به شمار می آمد.
استاندار کرمان در این آیین با بیان اینکه موضوع بازسازی قبه سبز ۲ سال قبل مطرح شد گفت: دکتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به کرمان اظهار تمایل کرد که بنای قبه سبز در سطح ملی مطرح شود.
علیرضا رزم حسینی افزود: تملک املاک اطراف قبه سبز و تدوین طرح مرمت بنا آغاز شده اما هدف ما تنها مرمت قبه سبز نیست بلکه هدف این است این مجموعه تاریخی و دانشگاهی حیات داشته باشد.
وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از هزینه های مرمت و بازسازی بنای قبه سبز کرمان را تقبل کرده و با مرمت این مجموعه، اساتید و دانشجویان برای پژوهش از این مرکز استفاده خواهند کرد.
استاندار کرمان اظهار کرد: تلاش می کنیم مجموعه قبه سبز به تدریج احیاء و به عنوان اثر زنده دانشجویی مورد استفاده واقع شود و منابع خوبی برای مرمت این اثر پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: همیشه عده ای در انجام برخی اقدامات مخالف هستند اما نباید کسی برنجد و باید با انجام کار کارشناسی و مشورت اهل فن و اراده، امور را پیش برد.
وی با اشاره به اینکه مرمت قبه سبز طی ۲ سال انجام می شود افزود: این آثار ثروت های ملی ما هستند که از آنها غافل هستیم و در صورتی که مرمت شود، گردشگران زیادی را جذب می کند که در پی آن اشتغال و ثروت هم به منطقه می آید.
استاندار کرمان تاکید کرد: ما باید فضای سیاسی و تسهیلات گردشگری را به گونه ای فراهم کنیم که گردشگران خارجی به کشور ما بیایند و تلاش دولت یازدهم که براساس خردگرایی کار می کند، این است ایران جایگاه بین المللی خود را پیدا کند زیرا کشور ما در اخلاق، فرهنگ و سایر موارد حرف برای گفتن دارد.
وی افزود: سه اثر باستانی و فرهنگی در دولت یازدهم در استان کرمان در فهرست آثار جهانی ثبت شد و مجموعه قبه سبز و بازار کرمان نیز قابلیت ثبت جهانی را دارند.
رزم حسینی تصریح کرد: باید همه دست به دست هم داده و شرایطی در استان کرمان به وجود آوریم که همه دغدغه توسعه داشته باشند که در این صورت همکاری خواهند کرد و ایجاد توازن توسعه ای استان با حضور معین های اقتصادی از سه سال قبل آغاز شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: مجموعه قبه سبز با بیش از ۷۰۰ سال قدمت مهم ترین شاخصه فرهنگی تاریخی استان است و به عنوان مهم ترین و شاخص ترین مرکز علمی فرهنگی جنوبشرق مطرح بوده که محل علم و تربیت دانشجویان از اقصی نقاط کشور به شمار می آمده است.
محمود وفایی افزود: قبه سبز توسط نخستین حاکم زن در تاریخ کرمان احداث شده که پس از سالها مهجوریت، در این دوره مورد توجه استاندار کرمان قرار گرفته و بناست مرمت و بازسازی و مورد استفاده واقع شود.
وی ادامه داد: این مجموعه هم از نظر ماهیت علمی و فرهنگی شاخص است و هم از نظر مصالح به کار رفته در آن و به گواهی معماران برجسته کشور، قدیمی ترین کاشی معرق ایران در بنای قبه سبز به کار رفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: عملیات مرمت قبه سبز از امروز آغاز می شود و تیم کاوش با حضور چند باستان شناس از هفته آینده کار خود را آغاز خواهند کرد.
وی با اشاره به تملک و آزادسازی املاک اطراف مجموعه قبه سبز افزود: ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و کاووش قبه سبز نیاز داریم.
وفایی در ادامه تصریح کرد: در این دولت بیش از ۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات برای مرمت و بازسازی دهها اثر تاریخی و فرهنگی در استان کرمان هزینه شده که غیرقابل باور است و این اتفاقات با همت استاندار کرمان محقق شده است.
عملیات ساخت قبه سبز (گنبد سبز) کرمان توسط براق حاجب، موسس سلسله قراختائیان کرمان در حدود سال ۶۳۰ هجری قمری آغاز شد.
این بنا در سال ۶۸۱ هجری قمری پذیرای ترکان خاتون همسر قطب الدین و حاکم دانشمند و محبوب کرمان شد، ترکان خاتون مدرسه قطبیه (ترکانیه) که به دستور قطب الدین محمد آغاز شده بود را به پایان رساند.
عمارت قبه سبز در پانزدهم دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۲۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
۷۴۳۷/۳۰۲۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


قبه سبز


کرمان