اخبار گردشگری

معاون استاندار: ثبت جهانی یزد به عنوان نخستین شهر شیعه، اتفاقی بی نظیر است

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا سید حسینی روز دوشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان افزود: زمانی این مسئله اهمیت پیدا می‌کند که در روزهای ابتدایی اجلاس اتفاقات و حاشیه‌هایی به وجود آمد که شرایط را سخت و پیچیده کرده بود.
وی افزود: ثبت جهانی بر اساس پرونده ای که در استان و کشور بسته شده مورد پذیرش یونسکو و جهان قرار گرفته و شامل فرهنگ و سنت های موجود در بافت بر مبنای پلان مدیریت همین استان است .
وی با اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن روند ثبت جهانی یزد در یونسکو تصریح کرد : در این پرونده ما هر آنچه از زندگی و فرهنگ خود داشته‌ایم را به یونسکو ارائه و هیچ‌چیز اضافه و یا خلاف واقعی را عنوان نکرده‌ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تأکید کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی استان اهمیت ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و تلاش خود را در راستای حفظ این دستاورد به‌کارگیرند.
سیدحسینی درباره فعالیت جدی همه دستگاه‌های اجرایی استان در ادامه روند جهانی‌شدن گفت: برای رشد و ارتقاء گردشگری یزد در شهر جهانی می‌بایست چند کار فوری انجام شود که در مرحله اول باید کارگروه‌ها و کمیته‌های ویژه‌ای توسط دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل بگیرد و تقسیم وظایف انجام شود.
سید حسینی اضافه کرد: تدوین برنامه راهبری عملیاتی اثر ثبت جهانی یا تعیین افق روشن بعد از ثبت جهانی ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای عموم مردم به‌منظور آگاه‌سازی و ضرورت حفظ بافت تاریخی و ارزشمند یزد از جمله اقداماتی است که ضرورت دارد در کوتاه‌مدت صورت گیرد.
وی پیش بینی برای برگزاری یک کنفرانس جهانی و بین المللی در یزد ، آمادگی برای برپایی مراسم اهدای نشان شهر جهانی توسط مسئولان ارشد یونسکو به مسئولان ارشد کشور در مراسمی ویژه ، تعیین مکانی ویژه برای نصب اِلمان ثبت جهانی ، تعیین اعتبار ویژه برای پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ، تبلیغات و آموزش به مردم و بویژه اهالی بافت تاریخی و تعریف کلید واژه ثبت جهانی روی سربرگ های ادارات را از دیگر فعالیت های ضروری عنوان کرد.
این مسئول با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بحث ثبت جهانی از سوی مسئولان استان گفت: امسال برای مباحث ثبت جهانی شهر یزد ۱۵ میلیارد ریال از سرجمع اعتبارات دستگاه‌های استان اختصاص خواهد یافت.
در این جلسه و در راستای اجرای مصوبات ثبت جهانی یزد ، تدوین برنامه منسجم و هماهنگ راهبری و عملیاتی در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه برای تصویب نهایی مواردی نظیر کنفرانس بین المللی ، تدوین کتاب شهر جهانی یزد ، تقسیم کار دستگاهی ، برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مردم ، مکان یابی لوح ثبت جهانی ، درج شعار کلیدی ثبت جهانی در سربرگ های اداری مصوب شد.
همچنین اختصاص اعتبار تا ۱۵ میلیارد ریال به صورت استانی و پیگیری اعتبارات ملی برای پیاده سازی برنامه های بافت تاریخی جهانی شهر یزد نیز به تصویب اعضا رسید.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.
۱۹۶۸/ ۶۱۹۷ خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : محمدحسین فلاح
@irnayazdd

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت یزد


معاون استاندار


نشست توسعه