اخبار گردشگری

ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان؛ اولویت صنعت گردشگری گلستان

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از استانداری، حسن صادقلو در دیدار با طالبیان در تهران اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی برای احیای دیوار دفاعی گرگان با برنامه های علمی و کاوش، برنامه ریزی و معرفی و نمایش بخش هایی از آن برای مردم اقدام کند.
وی همچنین بر لحاظ اعتبارات خاص و ویژه در بودجه سال جاری و برنامه ریزی برای تحقق برنامه های احیای دیوار دفاعی گرگان تاکید کرد و افزود: احیای این دیوار تاریخی نیازمند برنامه و توجه ویژه معاونت میراث فرهنگی کشور در قالب یک تقویم کاری است.
استاندار گلستان به موزه در حال احداث میراث روستایی گلستان نیز اشاره کرد و افزود: این موزه فرصتی در جهت جذب بیشتر گردشگر و رونق صنعت گردشگری استان و تقویت موضوع ‘گلستان مقصد گردشگری’ است.
وی با یادآوری کلنگ زنی این پروژه با حضور معاون اول رییس جمهوری، اظهار داشت: این موزه به عنوان یکی از پروژه های مهم دولت در حال اجرا بوده و باید تلاش شود که هر چه زودتر به بهره برداری برسد.
موزه میراث روستایی گلستان به عنوان دومین موزه روستایی کشور پس از گیلان در جنگل قرق از توابع شهرستان گرگان درحال ساخت است.
صادقلو همچنین به ایجاد موزه بزرگ گلستان در شهرستان گنبدکاووس نیز اشاره کرد و گفت: پیشرفت این پروژه و تحقق تمامی برنامه های آن نیازمند حمایت مادی و معنوی سازمان میراث فرهنگی است و این مهم با ارائه برنامه ای مدون قابل اجرا بوده و استان در جهت تحقق آن آماده هرگونه همکاری است.
میراث فرهنگی مساله اصلی و پایدار حوزه گردشگری گلستان، ظرفیت های بی نظیر فرهنگی، تاریخی، شخصیت ها و مشاهیر، اقوام مختلف و احیای سایت پژوهش و احیای شهر تاریخی جرجان از دیگر محورهای سخنان استاندار گلستان بود.
در این جلسه پنج مصوبه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت که لحاظ دیوار بزرگ گرگان در فهرست ده اثر منتظر ثبت جهانی از سوی ایران از آن جمله بود.
در این پیوند برنامه ریزی برای احیاء بخشی ازدیوار و تهیه جدول زمانبندی و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و شناسایی معارضین در عرصه و حریم دیوار و قلعه های آن و تهیه پلان مدیریتی باهمکاری دستگاه های اجرایی برای تسهیل در روند نهایی ثبت جهانی و فراهم سازی زیرساخت های گردشگری مرتبط و حفاظت و نگهداری پایدار از اهداف اصلی تهیه پرونده ثبت جهانی دیوار محسوب می شود که در دستور کار این سازمان است.
حمایت سازمان ازموزه میراث روستایی گلستان وتأمین منابع اعتباری ازردیف ملی واستانی ، تامین منابع از طریق ملی و استانی ازردیف بودجه ٩۶ موزه بزرگ گلستان (گنبد) ، ادامه کاوش های شهر باستانی جرجان وتامین منابع مورد نیاز وراه اندازی پایگاه میراث فرهنگی شهر باستانی جرجان ، تقویت اعتبارات بافت تاربخی گرگان و توجه بیش ازگذشته از دیگر مصوبات این جلسه بود.
به گزارش ایرنا اردیبهشت ماه امسال ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفته بود که دیوار دفاعی گرگان با هدف احیای این بنای ارزشمند چند هزار ساله و معرفی بیشتر آن به جهانگردان همانند برج قابوس به ثبت جهانی می رسد.
به گفته وی؛ این دیوار تاریخی که از لحاظ قدمت، چند صد سال قبل از دیوار بزرگ چین ساخته شده است ،قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد.
دیوار تاریخی گرگان در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۴۵ ‎ به ثبت ملی رسیده ‌است.
دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده است، یکی از سه دیوار تاریخی جهان می باشد.
این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.
طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد ۱۰×۴۰×۴۰ سانتی متر ساخته شده است.
این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد، کانال های هدایت آب بوده است.
دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (بخش اعظم آن در ضلع شمالی رودخانه) واقع بوده است.
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده می باشد.
پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند ،اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.
۱۶۴۸
تنظیم وانتشار: پری سالارنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


دیوار تاریخی گرگان


استاندار