اخبار گردشگری

تشکیل ۳۵ انجمن میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد

محمود باقری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم اکنون ۷۰ انجمن دیگر در حال تکمیل پرونده است.
دبیر انجمن میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حفاظت و اهمیت دادن به مسائل آثار تاریخی از مهمترین اهداف تشکیل این انجمن‌هاست، اظهار کرد: می توان به کمک شوراها، دهیاری‌ها و خود مردم از تخریب و نابودی میراث تاریخی که هویت جامعه است جلوگیری کرد.
باقری عنوان کرد: اجرای برنامه‌های توجیهی، برگزاری همایش‌ها، تجلیل از فعالان میراث فرهنگی از برنامه‌های حمایتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در بحث انجمن‌هاست.
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیشترین تشکیل انجمن میراث فرهنگی مربوط به شهرستان کهگیلویه با ۲۵ انجمن است.
باقری مرمت آثار تاریخی، جلوگیری از دست درازی سود جایان به هویت تاریخی مردم، فرهنگ سازی در خصوص حفاظت از بناهای تاریخی، را از مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه خود در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد.
سه هزار و ۸۲۴ شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در این استان وجود دارد.
هم اکنون ۳۰۱ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
از این تعداد ۲ هزار و ۲۳۷ قطعه آن ثبت شده، ۴۴۴ در حال مطالعه و ۷۶ شیء نیز بدل است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی است.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
۱۶۶۲/۶۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تشکل های غیردولتی


کهگیلویه و بویراحمد