اخبار گردشگری

پنج اثر فرهنگی تاریخی فارس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند

به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، عمارت و باغ معین الدوله که به دوره قاجاریه تعلق دارد و در شهر شیراز، بلوار چمران کوچه ۳۴ سمت چپ اولین فرعی واقع شده است یکی از این آثار است که با شماره ۳۱۷۶۳ در تاریخ دهم تیرماه ۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در نامه زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی عنوان شده است: این اثر تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود، مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
کاروانسرای سروی در شهرستان نی ریز که متعلق به دوره قاجاریه است با شماره ۳۱۷۶۰ یکی دیگر از یادمان های تاریخی است که در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.
کاروانسرای سروی در مرکز شهر نی ریز قرار دارد و در گذشته کاروان های تجاری که از استان های کرمان، یزد، بندرعباس و فارس از این مسیر عبور می کردند، در کاروانسرای سروی که خود به عنوان یک مرکز مهم تجاری مطرح بود، استراحت می کردند.
در کنار کاروانسرای سروی نی ریز، حمامی به سبک حمام گنجعلی خان کرمان وجود دارد.
همچنین در نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان شده است: خانه رونق زاده در شیراز که از دوره قاجاریه برجا مانده با شماره ۳۱۷۵۹ و خانه نواب اکبر(معز الدوله) که به دوره زندیه تعلق دارد و در شیراز واقع شده با شماره ۳۱۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.
پیشتر، مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرده بود، ۵۳ اثر شاخص فرهنگی و تاریخی این استان در سال ۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۲۰۲۷ /۶۱۱۸
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


یادمان تاریخی


ثبت ملی