اخبار گردشگری

آیین نوروز بل فرصتی برای رونق گردشگری سیاهکل و دیلمان است

کیوان محمدی روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات شهرستان سیاهکل اظهارداشت:باید امکانات جذب گردشگر در بخش سیاهکل و دیلمان فراهم و موجب گسترش اقتصاد و توسعه و اشتغال شود.
وی خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره هایی نظیر نوروزبل در روستاها رونق اقتصادی و فعالیت بازاری راه می افتد و اگر بتوانیم آن را طوری سامان دهی کنیم که این جشنواره ها در طول یگ هفته ادامه یابد، مردم زیادی از جمله گیلانی های سراسر ایران برای دیدن آن خواهند آمد و این اقتصاد گردشگری را رونق خواهد داد.
محمدی گفت:ما همه به دنبال این هستیم که گردشگر وارد منطقه شود ولی باید اقداماتی متناسب با آن انجام دهیم تا موجب ماندگاری بیشتر مسافران در منطقه شود .
وی با اشاره به وجود اسطوره هایی نظیر سیاگالش خاطرنشان کرد: اینگونه افسانه ها از لحاظ هنری، نقاشی ، داستان نویسی و شخصیت پردازی جای کار کردن بسیار دارد تا جایگاهی واقعی خود را بین مردم پیدا کند که می تواند به اشتغال منطقه در قالب گردشگری کمک کند و بنابر این برای گردشگری و صنعت توریسم در گیلان نباید تنها به چند اثر باستانی ،دریا و جنگل اکتفا شود.
فرماندار شهرستان سیاهکل نیز گفت :میراث کهن دیلمان و شهرستان سیاهکل قدمتی طولانی دارد و به تاریخ تشیع و اسلام خدمات شایانی کرده است.
رضا اسلامی افزود: متاسفانه با وجود پتانسیل بالای شهرستان در زمینه ی گردشگری و کشاورزی ما دچار بیکاری در این منطقه هستیم و هدف ما از برگزاری چنین آیین هایی رونق گردشگری و ایجاد شغل است تا شاهد مهاجرت تحصیلکرده ها به شهرهای دیگر نباشیم.
وی خاطرنشان کرد:دورنمای جشنواره ی نوروز بل خیلی خوب است و ما با اجرای این سنت دو هدف را دنبال می کنیم یکی هدف فرهنگی یعنی شناساندن آداب و رسوم کهن به نسل جوان و دیگری هدف اقتصادی یعنی برگزاری بازارهای محلی و شناساندن محصولات روستائیان به مشتریان و گردشگران است.
وی گفت :سرمایه گذاری در زمینه ی گردشگری یک امر مهم است و در واقع سرمایه گذار یک نجات دهنده است و سرمایه باعث می شود نسل جوان اشتغال ثابت بدست آورد و مهاجرت نکند.
فرماندار سیاهکل ادامه داد : برگزاری آیین نوروز بل در واقع آشنایی نسل جوان با فرهنگ و آداب کهن است.
وی در پایان گفت: حدود ۱۵۰ نوع گیاه خود روی دارویی در منطقه ی دیلمان وجود دارد که این بازار بزرگی را در زمینه ی گیاهان دارویی ایجاد می کند و با برگزاری این دست جشنواره ها ما جغرافیای منطقه را به مردم معرفی خواهیم کرد و از اسپانسر ها هم می خواهیم که حمایت کنند.
رئیس صدا و سیمای استان گیلان نیز گفت :یکی از اهدافی که باعث شده شبکه های استانی تاسیس شود پاسداشت گویش ها و آداب و رسوم محلی است و این وظیفه ای است که صدا و سیما بر عهده دارد.
ظهیری افزود: حدود ۲۶۰ کانال فارسی زبان ماهواره ای وجود دارد که فرهنگ ما را مورد تهاجم قرار داده اند و ما باید برای مقابله با این فرهنگ با استفاده از تکنولوژی ها آیین بومی را پاسداری کنیم و آنها را به شکل زیبایی نشر دهیم .
وی ادامه داد: صدا و سیمای مرکز گیلان این هفته در برنامه ی مهتاب شبان به طور کامل به جشنواره ی نوروز بل خواهد پرداخت ضمن اینکه این جشنواره به طور کامل توسط صدا و سیما پوشش داده خواهد شد و حتی سعی می کنیم در سطح ملی هم مطرح شود.
آیین نوروز بل در دوران کهن در منطقه ی دیلمان با پایان فصل برداشت گندم و آغاز فصل کوچ برگزار می شد.
جشنواره ی نوروز بل روز پنج شنبه نوزدهم مرداد ماه در روستای نوروز محله ی بخش دیلمان شهرستان سیاهکل برگزار می شود.
شهرستان سیاهکل از دو بخش مرکزی و دیلمان تشکیل شده است و دارای ۴۶هزار و ۹۷۵نفر جمعیت است و در ۴۰کیلومتری مرکز استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار: حاجی پور**انتشار دهنده : بابایی
۶۰۲۹ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


سنت های کهن