اخبار گردشگری

عملیات مرمت و ساماندهی اثر تاریخی کافر گنبد آغاز شد

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز دوشنبه در بازدید از این بنای تاریخی افزود: بنای آرامگاه کافر گنبد از آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در شمال روستای نیاق قزوین واقع شده و به نظر می‌رسد مدفن یکی از بزرگان فرقه اسماعیلیه باشد که با توجه به ارزش‌های تاریخی اسلوب معماری و نوع آجرهای به کار رفته در آن، ساماندهی، مرمت و جلوگیری از وارد امدن آسیب‌های بیشتر به پیکره این بنای با شکوه به یادگار مانده از دوره اسلامی در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی با اشاره به آغاز پروزه مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی،گفت: در طرح مرمت و بهسازی این بنای ارزشمند تاریخی اقدامات مرمتی ساماندهی محوطه، بازسازی ایوان و گنبد، بند کشی و کف سازی بنا با برآورد هزینه ای یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی پیش بینی شده و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاهی قرار دارد.
بنای تاریخی کافر گنبد از آثار ارزشمند مربوط به سده‌های ششم و هفتم هجری است که در سال هشتاد با شماره ۵۴۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بنا که بروی صفه ای وسیع به صورت برجی هشت ضلعی با ازاره سنگی و دیواره های آجری ساخته شده در شمال روستای نیاق قرار دارد و با سه ورودی شمالی، شرقی، غربی که فعلا مسدود است به داخل برج می پیوندد و ضلع جنوبی آن را محرابی ساده تشکیل می دهد.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت