اخبار گردشگری

کار مرمت ساباط ابریشم کار در شوشتر آغاز شد

علی محمدچهارمحالی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهارکرد: این ساباط زیبا و ارزشمند در گذر زمان دچار آسیب هایی مانند فرسودگی مصالح و ریزش بخشی از ابتدا و انتهای تاق آن شده بود که کار مرمت و ساماندهی آن اوایل مرداد امسال آغاز شد.
وی افزود: ساباط ابریشم در مجاورت خانه تاریخی یکی از تجار سرشناس دوره قاجاری به نام مرحوم حاج اسماعیل ابریشم کار قرار دارد.
وی گفت: این ساباط در محله ‘در خونه’ شوشتر واقع است و پیشینه ساخت آن مربوط به دوره قاجاریه است.
رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شوشترادامه داد:در شهر شوشتر ۲۸ساباط وجود دارد که تاکنون نیمی از آنها مرمت شده و بقیه نیز براساس اولویت مرمت می شوند.
ساباط ها بخشی از گذر و محل عبور رهگذران بوده که توسط افراد خیرخواه و نیکو کار برای استراحت مردم در زیر آن و گریز از گزند باد و باران و نیز گرمای طاقت فرسای تابستان ساخته شده اند.
شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران های مختلف از شهرهای کهن ایران است. شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان ، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است. مجموعه سازه های آبی شوشتر در سال ۱۳۸۸ به عنوان دهمین اثر کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

** ضرورت مرمت و بازسازی ایلراه رگ منار
فرماندار شهرستان اندیکا گفت: جاده قدیم اندیکا – بازفت یا همان ایلراه رگ منار نیاز به ترمیم و بهسازی دارد.
منوچهرورناصری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهارکرد: هم اکنون به دلیل مراتع غنی و میانبر بودن، بیشتر خانوارهای عشایر شهرستان اندیکا و لالی این ایلراه را برای مسیر کوچ خود انتخاب می کنند اما متاسفانه جاده ارتباطی آن وضعیت مناسبی ندارد.
وی افزود: مسیر این ایلراه دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فردی از جمله طبیعت بکر، آب و هوای معتدل، گونه های متنوع درختی و گیاهی، نمایش کوچ ایل در فصل بهار و پاییز و کوهستانی زیبا است که می تواند به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود.
وی ادامه داد: از طرفی این ایلراه یک جاده استراتژیک برای شهرستان اندیکا نیز محسوب می شود و حدود ۱۲روستای بخش چلو در فصل بارندگی به دلیل طغیان رودخانه پلی، برای ارتباط با مرکز شهرستان از این مسیر عبور می کنند.
فرماندار اندیکا گفت:مرمت و بهسازی این ایلراه از وظایف اداره کل امورعشایر خوزستان است که انتظار می رود از منابع ملی یا استانی برای نگهداری وبهسازی آن اقدام کند.
تا حدود سال ۱۳۸۱جاده ارتباطی اندیکا – بازفت از رگ منار عبور می کرد اما با احداث تونل دلا عشایر کوچ رو و برخی روستاییان اطراف از این راه ارتباطی استفاده می کنند.
شهرستان اندیکا با سه بخش مرکزی، آبژدان و چلو در شمال شرق خوزستان قرار دارد.
۷۱۵۹/ ۶۰۳۷
خبرنگار: ایمان صادقی حسنوند ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*


فرهنگی


شوشتر


مرمت


ساباط