اخبار گردشگری

روزی به نام استان اردبیل

به گزارش ایرنا، استان اردبیل واقع در شمال غرب کشور از جمله استان های تاریخی و باستانی است که قدمتی سه هزار ساله دارد، این استان در تقسیمات جغرافیایی شامل ۱۰ شهرستان پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشگین شهر، نمین، اردبیل، سرعین، نیر، کوثر و خلخال است.
شهرت و اهمیت اردبیل در طول تاریخ از این جهت است که با ظهور شیخ صفی‌الدین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژه‌ای یافت، به طوری که این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان سلاطین صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شد، حکومت صفوی بسیاری از هرج و مرج‌ها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایه‌گذاری کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ ایران به شمار می‌آید.
استان اردبیل علاوه بر پیشینه فرهنگی و تاریخی با توجه به ویژگی های جغرافیایی و جاذبه های طبیعی در فصل های مختلف سال میزبان گردشگران بسیاری است.
سالروز استقرار صفویان به عنوان اولین دولت ملی بعد از اسلام در ایران و تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی و رسمیت مذهب تشیع در ایران به عنوان روز ملی اردبیل برگزیده شده و هر ساله آئین بزرگداشت این روز همزمان در اردبیل و تهران برگزار می‌شود.
شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه اخیر خود تصویب کرد که روز چهارم مرداد به عنوان روز ملی اردبیل و شیخ صفی الدین اردبیلی نامگذاری و برای ثبت در تقویم ملی، پرونده به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.
براین اساس آیین بزرگداشت روز ملی استان اردبیل با مشارکت سازمانهای مردم نهاد از جمله «خانه اردبیل» هفتم مرداد با حضور مسئولان، اندیشمندان و صاحبنظران در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل در این آیین با اشاره به تاریخچه استان اردبیل و ویژگی های تاریخی و فرهنگی این استان گفت: سرمایه گذاری پیش از انقلاب اسلامی در استان اردبیل اقتصادی نبوده بلکه اجتماعی بوده است.
وی با انتقاد از بی بهره بودن استان اردبیل از زیرساخت های صنعتی و تولیدی کشور اظهار کرد: همواره در مورد قابلیت های کشاورزی و گردشگری استان اردبیل سخن گفته شده در حالیکه اگر صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی در خدمت کشاورزی نباشد، از این بخش چیزی عاید نمی شود.
خدابخش افزود: متاسفانه امروز به دلیل فقدان تسهیلات و امکاناتی همچون هتل و مراکز اقامتی، مدت زمان ماندگاری گردشگران در استان کوتاه است و گردشگر نمی تواند منجر به رونق و توسعه شود.
استاندار اردبیل درباره مطالبه عمومی استان برای انجام پروژه راه آهن و اتصال به شبکه ریلی کشور گفت: اولویت ما باید اشتغال و سرمایه گذاری باشد و این سخن که با آمدن راه آهن، استان اردبیل توسعه می یابد صحیح نیست چون زیرساخت های حمل و نقلی و ارتباطی، نه شرط کافی بلکه شرط لازم توسعه است و باید به سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی بیشتر تکیه کنیم.
خدابخش تاکید کرد: خروج استان اردبیل از بن بست در توسعه، مستلزم ارتباط با دنیای خارج و جذب سرمایه های خارجی با الویت کشورهای همسایه شمالی است.
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی استان اردبیل و پروژه راه آهن اردبیل گفت: بعد از ۲۰ سال از کلنگ زنی، این پروژه تنها ۴۵ درصد رشد فیزیکی دارد و اگر بودجه های مصوب تخصیص یابد تا سه سال آینده سوت قطار در استان شنیده خواهد شد.
میرنبی عزیززاده عضو خانه استان اردبیل در تهران نیز در این آیین با اشاره به تاریخ و پیشینه استان اردبیل گفت: در زمانی که حدود ۱۶حکومت محلی در کشور بود و سلسله پایدار و فرهنگی منسجم در کشور حکمفرما نبود، دولت صفویه به عنوان دولت مقتدر و متعهد و متکی بر آرمان های اسلام ناب پایه گذاری شد.
وی با اشاره به اقدامات خانه استان اردبیل در تهران از سال ۹۴ تاکنون گفت: این خانه به عنوان یک انجمن مردم نهاد سال ۹۴ در تهران تشکیل شد و تاکنون اقدامات بسیاری در حوزه فرهنگی برای معرفی و شناخت بیشتر استان اردبیل توسط این نهاد صورت گرفته که تولید تابلوها و آثار فرهنگی ۱۰هزار ساله و مشارکت در برنامه های فرهنگی و مذهبی از جمله فعالیت های خانه استان اردبیل در تهران است.

*ویژگی روز ملی اردبیل
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی های نامگذاری روزی به نام اردبیل به خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت سالروز تاجگذاری شاه عباس صفویه و آغاز سلسله صفویه، چهارم مردادماه به نام روز استان اردبیل نامگذاری شده که خوشبختان شورای فرهنگ عمومی کشور هم سه شنبه(سوم مردادماه) نامگذاری این روز را به نام روز شیخ صفی الدین اردبیلی، جد شاه عباس صفوی را تصویب کرده که از سال ۹۷ و در تقویم رسمی کشور اعمال خواهد شد.
وی احیا و اشاعه مذهب تشیع در ایران و انسجام و یکپارچگی ایران توسط سلسله صفویه را از اقدامات مهم و اساسی سلسله صفویه در ایران عنوان کرد و افزود: در این دوره از نظر معماری ایرانی اسلامی هم شاهد آثار قابل توجهی هستیم که می طلبد توجه ویژه ای به روز استان اردبیل شده و محققان و اندیشمندان ایرانی از نظر علمی تحقیقات لازم را در این حوزه انجام دهند و همایش ها و کنفرانس های مختلف تخصصی در این خصوص برگزار شود.
بدری با اشاره به پیشینه تاریخی استان اردبیل اظهار کرد: در تاریخ اردبیل افرادی همچون حاج باباخان اردبیلی یکی از سرامدارترین و موثرترین افراد در تاریخ مشروطه بودند و در طول تاریخ انقلاب و دفاع مقدس افرادی ایثارگری ها و جانفشانی داشتند و همواره در عرصه علم هم شاهد محققان و پژوهشگرانی بودیم که نیازمند یک بازسای و واکاوی در مورد تاریخ و پیشینه استان اردبیل هستیم که امیدواریم روزی به نام اردبیل بهانه ای باشد تا گردهم آییم و با وحدت و یکپارچگی، هم اندیشی و هم افزایی یک برنامه ریزی برای آینده اردبیل داشته باشیم.
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: این استان علاوه بر ویژگی فرهنگی، جایگاه خاصی در تجارت و اقتصاد ایران داشته و در گذشته یکی از چهار مناطق تاثیرگذار تجاری و اقتصادی کشور بوده که متاسفانه امروزه شکاف عمیقی از نظر توسعه یافتگی و امکانات در این استان ایجاد شده که نیازمند برنامه ریزی، وحدت و انسجام بین مسئولان، سرمایه داران و نخبگان استان اردبیل برای حل این مشکلات هستیم.
وی با بیان اینکه استان اردبیل بالاترین نرخ بیکاری را دارد، افزود: کمترین نرخ رشد جمعیت در اردبیل، کمترین نرخ بهره وری و رشد اقتصادی در اردبیل، کمترین سرمایه گذاری در اردبیل است و نیازمند یک انقلاب صنعتی، فکری و علمی در این استان هستیم تا اردبیل به جایگاه واقعی اقتصادی و علمی خود دست یابد.
بدری درباره معرفی میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اردبیل گفت: آثار هنرمندان اردبیل از جمله گلیم بافی و ورنی عنبران باید بومی سازی و معرفی شود و نیازمند برنامه ریزی هستیم تا این آثار به نام عنبران و اردبیل در بازار ارائه شود.

*آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های استان اردبیل
سیدمحمود میرلوحی نائب رئیس مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران نیز درباره برگزاری آیین بزرگداشت استان اردبیل در تهران به خبرنگار ایرنا گفت: فرصت خوبی است که استان های کشور در تهران ضمن معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات، انتظارات خود را بیان کنند.
وی افزود: استان اردبیل طی سال های اخیر به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تهرانی ها به این استان و شهرستان های آن از جمله سرعین، خلخال و مشکین سفر می کنند.
میرلوحی با اشاره به توسعه شهرستان های استان اردبیل؛ سرعین و مشکین گفت: امکانات اقامتی خوبی در این مناطق در حال شکل گیری است و آموزش ها، رفتار کسبه و هتل ها در این مناطق نوید می دهد که استان اردبیل علاوه بر ظرفیت های کشاورزی، مرزی و تجاری، در حوزه گردشگری و خدمات خود را برای گام های بلند و جهشی در حوزه اقتصاد گردشگری آماده می کند.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: براین اساس چنین همایش ها و جلساتی می تواند مفیدی برای هم اندیشی و جلب و جذب سرمایه گذاران، مردم و مسافران و تجار به استان اردبیل باشد.

*احیای هنر قلمزنی در اردبیل
در حاشیه آیین بزرگداشت روز ملی استان اردبیل نمایشگاهی از هنر قلمزنی به همت مهسا قنبرزاده و احمد عطایی برپا شده بود.
مهسا قنبرزاده کارشناس صنایع دستی و هنرمند قلمزنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی این هنر به مردم تهران و همشهریان مقیم تهران عنوان کرد و گفت: هنر قلمزنی در اردبیل قدمت دیرینه داشته و آثار موجود در موزه ها و بقعه شیخ صفی نشان دهنده هنرمندان توانای قلمزنی در اردبیل است که متاسفانه این هنر در سال های اخیر توسط هنرمندان به صورت انفرادی ادامه پیدا کرده و در حال فراموشی بود.
وی افزود: از سال ۹۳، به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با آموزش ۳۰۰هنرجو، توانستیم این هنر را احیا و نخستین کارگاه قلمزنی به نام «قالارلی» را دایر کنیم و تیرماه نخستین نمایشگاه تخصصی قلمزنی در اردبیل برپا شد.
قنبرزاده، هنر قلمزنی را هنری نوپا دانست و گفت: همه هنرجویان ما فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که به دلیل نیافتن شغل به این هنر روی آوردند و هنر قلمزنی برای توسعه و معرفی بیشتر نیازمند حمایت مسئولان است تا علاوه بر دایرشدن کارگاه های آموزش قلمزنی، کارگاه های ساخت ظروف و فروشگاه های عرضه محصولات صنایع دستی افزایش پیدا کند که در این صورت معضل بیکاری در استان تهران کمتر شده و توانایی اقتصادی این استان ارتقا پیدا خواهد کرد.
این هنرمند قلمزن با بیان اینکه با توجه به مشکلات تامین اجتماعی پس از ۱۰ سال فعالیت هنوز بیمه نبوده و در لیست رزرو هستم، افزود: امیدوارم هنر قلمزنی به عنوان شغل مورد توجه قرار گیرد و هنرمندان بتوانند در این حوزه کارآفرینی و درآمد زایی کند.
قنبرزاده، وضعیت صنایع دستی ایران و استقبال مردم از این هنر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: مردم امروزه ارزش صنایع دستی را در مقایسه با سایر آثار از لحاظ معنوی، کیفی، فرهنگی، بهداشتی بیشتر درک می کنند و از این آثار برای هدایا و تزئین بیشتر استفاده می کنند.
اجرای موسیقی اصیل آذربایجانی و تقدیر از هشت کارآفرین و سرمایه گذار غیر مقیم استان اردبیل در یک سال گذشته از دیگر بخش های این مراسم بزرگداشت بود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/۷۲۴۵/ ۱۵۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز ملی اردبیل


استقرار صفویان


شاه اسماعیل