اخبار گردشگری

رونق چشمگیر آمار گردشگری داخلی / رشد ۲۴ درصدی بازدید از مراکز گردشگری

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، رسانه ها در تازه ترین گزارش های خود از رشد آمار گردشگری داخلی، همچنین رشد چشمگیرصادرات فولاد، افزایش ساخت قطعات خودرو در داخل، مشکلات بازار اجاره مسکن و واحد پول جدید از مهمترین محورهای توجه این رسانه ها در هفته گذشته بود.

**رشد آمار گردشگری داخلی
آمار گردشگری و بازدید از مراکز گردشگری نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری را نشان می دهد. «مرتضی رحمانی موحد» رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، آمار گردشگران داخلی در ۴ ماه نخست امسال براساس شمار اقامت و بازدید گردشگران از جاذبه‌ها را اعلام کرد.
با اعلام آخرین گزارش آماری گردشگران داخلی در بازه زمانی اول فروردین ماه تا هفدهم تیرماه اظهار کرد: براساس آمار ثبت شده، مجموع اقامت‌کنندگان در واحدهای اقامتی کشور ۸۰میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۴۵ نفر-شب بوده که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با ۲۳ درصد رشد همراه شده است.
همچنین به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مجموع آمار بازدید گردشگران از مراکز گردشگری نیز ۱۳۴ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۸۲۰ بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است. براساس آمار استعلام شده از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مدت مشابه سال قبل ۶۵ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۱۸ نفر-شب اقامت و ۱۰۸ میلیون و۳۶۱ هزار و۴۵۷ بازدید گردشگران از مراکز گردشگری ثبت شده است.
به گفته برخی کارشناسان، دلیل رشد قابل ملاحظه آمار ۴ ماه نخست امسال این است که تعطیلات عید فطر در سال ۹۵ در آمار ۴ ماه نخست قرار نگرفته اما امسال در این مدت زمان قرار گرفته و رشد ۲۳ درصدی در سال جاری را نشان می‌دهد. این کارشناسان با اشاره به اینکه این آمار به شکل تجمیعی صورت گرفته، خاطرنشان می‌کنند که ممکن است تا پایان تابستان و با کاهش درصد سفرها میزان این آمار تعدیل شود.
این استدلال در حالی مطرح می‌شود که آمار ۴ ماه نخست سال‌های ۹۵ و ۹۶ در بازه زمانی اول فروردین تا ۱۷ تیر برآورد شده و بر این اساس ۲ روز از ۳ روز تعطیلات عید فطر که به آن اشاره شده نیز در همین بازه زمانی ۴ ماهه قرار می‌ گرفته است.

**رشد چشمگیرصادرات فولاد
هفته گذشته «عبدالمجید شریفی» مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران ضمن یادآوری ظرفیت فولاد کشور در سال ۱۳۹۲ به میزان ۲۲ میلیون تن، گفت: امسال هدفگذاری ۳۳ میلیون تن شده که به این ترتیب ظرفیت تولید فولاد کشور نسبت به زمان شروع فعالیت دولت یازدهم ۵۰ درصد رشد دارد.براساس تلاش‌های صورت گرفته در دولت یازدهم ظرفیت فولاد کشور به رقم ۳۱ میلیون تن رسید و تا پایان سال، ۲ میلیون تن به این ظرفیت افزوده می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران افزود: سال ۱۳۹۴ میزان تولید فولاد کشور از رقم ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتن گذشت و در سال ۱۳۹۵ افزون بر ۱۸ میلیون تن ثبت شد و برای امسال دستیابی به تولید بیش از ۲۰ میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است. انتظار می‌رود در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام، با جهش هفت پله‌ای، جایگاه هفتم جهانی را به دست آورد. در حال حاضر جمهوری اسلامی‌ایران چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می‌شود.
براساس تازه‌ترین آمارهای اعلام شده، میزان صادرات فولاد خام ایران در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۶۷۵ هزار تن رسید که نسبت به یک میلیون و ۱۶ هزار تن در دوره مشابه پارسال افزایش ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ ، ایران بتواند بیش از ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد را به خود اختصاص دهد. سال ۹۴ میزان صادرات فولاد کشور افزون بر ۴٫۲ میلیون تن بود و سال گذشته به رقم ۶ میلیون تن نزدیک شد.

** افزایش داخلی ‌سازی قطعات خودرو
سهم داخلی ‌سازی قطعات از مونتاژ کامیون‌های ولوو تولید ایران افزایش پیدا خواهد کرد. «رسول محمدصادقی» مدیرعامل سایپا خودرو دیزل از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این واحد صنعتی در جهت داخلی‌سازی ۵۰ درصدی کامیون‌های ولوو تا پایان سال ۹۷ خبر داده است. این در حالی است که مونتاژ محصولات جدید ولوو در سایپا دیزل سال گذشته و با داخلی‌سازی ۱۵ درصد آغاز شده است.
طی ماه‌های گذشته بارها مسئولان خودروسازی کشور اعلام کرده‌اند که توافقی میان آنها و کمپانی بنز برای تولید خودروهای تجاری و سنگین، اجرایی خواهد شد. با این حال تولید کامیون‌های برند ولوو در گروه خودروسازی سایپا دیزل، از بهمن‌ماه سال گذشته با داخلی‌سازی حدود ۱۵ درصدی آغاز شده است. از طرف دیگر افزایش میزان داخلی‌سازی برای تمام محصولات جدید طبق قراردادهای خودرویی نهایی شده در دوران پسابرجام یکی از شروط ایران بوده است. با این همه روز گذشته مدیرعامل سایپا دیزل از داخلی‌سازی ۵۰ درصدی تولید کامیون‌های ولوو تا پایان سال آینده خبر داده است.

**مشکلات بازار اجاره مسکن
طی هفته گذشته در رسانه ها به وضعیت اجاره مسکن پرداخته شد. با آغاز فصل تابستان بازار اجاره رونق بی سابقه ای به خود گرفته است اما در مقابل بازار خرید و فروش مسکن علی رغم تزریق تسهیلات متنوع همچنان در خواب زمستانی به سر می برد.
بازار اجاره های بی مبنا و بدون قانون مسکن باعث شده تا به رغم پرداخت تسهیلات دولتی، این بازار در رکود به سر ببرد. یکی از مهم ترین مشکلات بازار اجاره را می توان در عدم وجود قانون و یا ضابطه مشخص حاکم بر این بازار جستجو کرد. به عبارت ساده تر تعیین نرخ اجاره بها, تنها متاثر سلیقه و توافق افراد می باشد که البته همین مساله مشکلات عدیده ای را برای مستاجران رقم زده است.
بازار اجاره در ایران یکی از معدود بازارهایی است که تحت تاثیر هر مناسبتی دستخوش قیمت های مختلف می شود و در این میان تنها افراد خانه به دوش علاوه بر سختی جابه جایی متحمل هزینه های هنگفت نیز می شوند و در بیشتر موارد نیز چاره ای جز قبول مبلغ پیشنهادی موجر ندارند.

** اما و اگرهای واحد پولی جدید
هیات دولت در جلسه هفته گذشته، لایحه پولی و بانکی را در قالب گزارشی مورد بررسی قرار داد. یکی از موارد بررسی لایحه تغییر پول ایران از ریال به تومان و تعیین آن بر اساس ۱۰ ریال بود. پس از اعلام موافقت هیات دولت با تغییر واحد پول خبر تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان دوباره مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
در همه کشورها تعداد برگ‌های اسکناس سرانه اهمیت دارد. در کشور ما به دلیل اینکه عملیات پولی رواج بالایی دارد، نسبت سرانه اسکناس به کشورهای دیگر بیشتر است. متوسط سرانه کشور ما صد برگ اسکناس برای هر نفر است و در برخی کشورها پایین‌تر و به اندازه سی برگ است. ۸۰ میلیون جمعیت را ضرب در صد بکنیم، ۸ میلیارد برگ اسکناس در کشور وجود دارد که این روند باید عوض شود. جایگزینی هر اسکناس حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان هزینه دارد. این‌ها را ضرب در هم کنیم، رقمی حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه جایگزینی اسکناس‌ها می‌شود. از طرف دیگر، هر قدر هم مراودات بانکداری الکترونیک بیشتر و رایج‌تر می‌شود، نسبت سرانه اسکناس پایین می‌آید.
تبدیل واحد پولی، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که حذف «ریال» از معاملات پولی کشور، چه کمکی به اقتصاد ایران خواهد کرد؟ باید ابتدا به این موضوع توجه کرد که اولویت شماره یک اقتصاد کشور، تغییر واحد پول و حذف یک صفر از پول ملی نیست زیرا این عمل در واقع نتیجه‌ای جز حفظ ظاهر و زیبایی به دنبال نخواهد داشت و تنها باعث سهولت در مبادلات روزمره مردم و کارهای محاسباتی کشور خواهد شد و با این اقدام هیچ گونه اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد شد‌.

پژوهشم**۴۵۸**۱۶۰۱**خبرنگار: محمد ستاری** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*


اقتصاد


اقتصاد


اقتصاد در رسانه ها


رونق اقتصادی