اخبار گردشگری

شکایت قطر به سازمان ملل/ مانع تراشی عربستان برای حجاج

کمیته ملی حقوق بشر #قطر رسما از مانع تراشی های #عربستان برای حجاج این کشور به گزارشگر ویژه سازمان ملل فعال در حوزه #آزادی دین و عقیده شکایت کرد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، این کمیته در شکایت خود به شدت نسبت به سیاسی سازی شعایر مذهبی و استفاده از آنها برای اهداف سیاسی ابراز نگرانی کرد و این مساله را نقض آشکار تمامی منشورها و کنوانسیون های بین المللی دانست که بر آزادی انجام مناسک و شعایر مذهبی تا زمانی که امنیت ملی، تدابیر سلامت و شرایط بهداشتی و اخلاق عمومی را برهم نزنند، صراحت دارند.

کمیته مذکور در بیانیه خود اعلام کرد: پس از شکایتی که به گزارشگر ویژه سازمان ملل مسئول آزادی دین و عقیده ارسال کرده، قصد دارد علاوه بر اقداماتی گسترده در چارچوب طرح مساله ممنوعیت شهروندان و ساکنان قطر از شرکت در مناسک حج در تمامی محافل بین المللی مربوطه، شکایت دیگری را نیز به سازمان یونسکو ارائه دهد.

کمیته یادشده در ادامه بیانیه اش تاکید کرد: اقداماتی که این کمیته به خاطر آنها تاسیس شده، سابقه ای تاریخی در پرونده های سازمان ملل در رابطه با انجام شعایر مذهبی محسوب می شوند، محدودیت های اعمال شده بر شهروندان قطری برای انجام مناسک حج مخالف با تمامی قوانین و منشورهای بین المللی است که حتی به زندانی ها تا حد امکان اجازه انجام آداب مذهبی شان را می دهند و آنها می توانند در زندان ها در نمازها شرکت کرده و کتاب های مذهبی و دینی خود را داشته باشند.

کمیته حقوق بشر قطر در شکایت نامه ای که برای گزارشگر ویژه سازمان ملل ارسال کرد، آورده است، عربستان از زمان آغاز تحریم ها علیه قطر در تاریخ پنچم ژوئن گذشته، سلسله اقدامات و طرح هایی را در راستای مانع تراشی برای سفر حجاج قطری به این کشور در پیش گرفته است.

این کمیته در ادامه تاکید کرد: عربستان تنها از دو گذرگاه هوایی به حجاج قطری اجازه ورود داده و این مساله شامل حال شهروندان قطری ساکنان سایر کشورها نیز می شود و آنها باید ابتدا به دوحه بازگردند و سپس از آنجا برای مناسک حج از دو گذرگاه تعیین شده وارد خاک عربستان شوند.

حقوق بشر قطر در ادامه نوشت، علاوه بر این مورد عربستان بارها در سفرهای قطری ها به این کشور برای حج عمره در طول ماه رمضان گذشته نیز حقوق قطری ها را پایمال کرد، در ماه رمضانی که گذشت، مسئولان عربستان حجاج قطری که با خطوط هوایی ممنوعه وارد این کشور شده بودند را به این کشور بازگردانده و حتی شهروندان قطری را مجبور کردند هتل های محل اقامت خود را ترک کنند.