اخبار گردشگری

اختصاص۱۴میلیارد ریال برای بهسازی کلیساها

به گزارش ایرنا محمدحسن طالبیان روز یکشنبه در حاشیه مراسم مذهبی سالانه قره کلیسا در چالدران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هویت کلیساهای تاریخی باید حفظ شود و تلاش سازمان میراث فرهنگی شناساندن آن به جهان درقالب اجرای مراسم مذهبی و حفاظت و بهسازی است.
وی به استفاده از ظرفیت های گردشگری مذهبی قره کلیسا برای توسعه شهرستان چالدران در جنوب آذربایجان غربی اشاره و بیان کرد: این منطقه به لحاظ فرهنگی و تاریخی سابقه و ظرفیت درخشانی دارد و توزیع متناسب گردشگر طبق سیاست کشور به توسعه این شهرستان منجر می شود.
وی اضافه کرد: قره کلیسا به عنوان نهمین اثر ایرانی به ثبت جهانی رسیده و در فهرست آثار ناملموس کشور نیز قرار داده شده است.
وی ادامه داد: برگزاری آئین های مذهبی در کلیساهای کشور نشانگر توجه جمهوری اسلامی ایران به ادیان و اقوام ایرانی است.
وی با اشاره به اینکه نگاه صلح و دوستی ایران نسبت به اقوام و ادیان همواره زبانزد بوده است، اظهار کرد: پیروان ادیان مختلف ایرانی زندگی مسالمت آمیزی با هم دارند و در صلح و امنیت آئین های خود را در سراسر سال اجرا می کنند.
وی به ظرفیت های تاریخی و طبیعی منطقه اشاره کرد و گفت: حضور گردشگران و ارامنه از کشورهای مختلف نظیر آمریکا، ارمنستان، گرجستان، ایتالیا و آلمان نشانگر امنیت و آزادی عمل در چهارچوب قانون تامین شده توسط ایران برای مسیحیان است.
به گزارش ایرنا بنای قره کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) در چالدران جزو ۹ اثر ثبت شده جهانی ایران و ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است؛ بیشتر صاحب نظران تاریخ ادیان معتقدند که این کلیسا، قدیمی ترین کلیسای دنیاست.
قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف شده در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است.
تاریخچه ساخت این کلیسای قدیمی به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپردند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساختند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شد.
بسیاری از مسیحیان، فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند و در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی کرده و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.
مراسم مذهبی باداراک از روز پنجشنبه/۵ مرداد/ با ورود اسقف اعظم خلیقه گری ارامنه کل آذربایجان به صورت رسمی آغاز به کار کرد و زائران روزهای جمعه و شنبه در نوبت های صبح و عصر به دعا و نیایش پرداختند.
۷۱۲۹/۳۰۷۲
** خبرنگار: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بهسازی کلیساها


قره کلیسا