اخبار گردشگری

اصالت و قدمت سنگ نگاره های ریگان توسط کارشناسان میراث فرهنگی بررسی می شود

محمدمهدی افضلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مسئولان محلی ریگان بدون انجام هیچگونه مکاتبه و مشورتی با اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان موضوع کشف این سنگ نگاره ها را رسانه ای کردند که این می تواند موجب سو استفاده برخی افراد شود.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی کرمان فقط حدود ۲۰۰ نیروی یگان حفاظتی در اختیار دارد تصریح کرد: وجود هفت اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و هزاران اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در استان کرمان امکان محافظت را برای تمام آثار با ارزش غیرممکن کرده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: باید قبل از هر اقدامی در رابطه با صحت و سقم و مشخص شدن اصالت آثار باستانی و تاریخی توسط کارشناسان میراث فرهنگی از نشر اخبار غیر کارشناسی خودداری شود.
وی با اشاره به کشف اشیای باستانی در یکی از گورستان های اطراف ریگان در حادثه سیل چند ماه قبل تاکید کرد: از طرف فرمانداری این شهرستان هیچ اعتباری برای آغاز اقدامات مطالعاتی و کاوش های باستان شناسی در ریگان اختصاص پیدا نکرده است.
افضلی افزود: در مراتب قبلی که اخبار حوزه میراث فرهنگی بدون هماهنگی و ملاحضات امنیتی و کارشناسی منتشر شد ما شاهد حضور افرادی سود جو از استان های مرکزی ایران در منطقه ریگان بودیم.
وی تصریح کرد: کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمان آمادگی کامل دارند تا عرصه ها و بناهای باستانی و تاریخی هر نقطه از این استان را زیر پوشش خود قرار دهند و این مستلزم همکاری صحیح سایر ارگان ها و نهادها در این رابطه است.
فرماندار شهرستان ریگان روز گذشته (یکشنبه) از مشاهده سنگ نگاره هایی در مناطق کوهستانی کماهی این شهرستان خبر داده بود.
سال گذشته سیلاب در منطقه ریگان، گورستان ۲ ۵۰۰ ساله را با ۷۰۰ اثر تاریخی نمایان کرد که تعدادی از اشیای کشف شده توسط مردم به ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی تحویل شد.
شهرستان ریگان تا مرکز استان کرمان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.
خبرنگار: داوود رجبی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
۷۴۳۷/۳۰۲۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سنگواره


ریگان