اخبار گردشگری

نبود بازار فروش و نقدینگی باعث فاصله هنرمندان از فرشبافی سنتی سمنان شده است

ابراهیم باقری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نیاز است اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سمنان برای اتخاذ ساز و کارهایی بازار فروش محصولات تولیدی فرشبافان استان بیشتر تدبیر کند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیارد ریال فرش دستبافت و انواع گلیم های سنتی در انبارهای اتحادیه فرش سمنان خاک می خورد و هیچگونه بازار فروش ندارند، خاطرنشان کرد: بیش از چهار هزار نفر در بخش فرشبافی استان سمنان فعالیت می کنند که به دلیل نبود نقدیندگی در بازار و ناتوانی در خرید اجناس اولیه برای تولید، از این حرفه سنتی و ایرانی فاصله گرفتند.
باقری خاطرنشان کرد: مسوولان دستگاه های اجرایی استان سمنان در بسیاری از آیین ها،نشست ها و جشن های محلی، استانی، ملی و خارجی می‌توانند تابلوفرش های تولید این استان را به مهمانان هدیه کنند، اما در چند سال گذشته با وجود مکاتبه های فراوان ،این نهادها علاقه ای به این امر ندارند.
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی و فرش استان سمنان گفت: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و فرش از مطالبات فرشبافان استان است و در چهار سال گذشته هیچگونه نمایشگاهی برای عرضه محصولات تولیدی در استان برگزار نشده است.
وی تصریح کرد : احیا و حفظ مشاغل کهن در استان سمنان، توجه به منویات رهبر انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی است و می توان با برنامه ریزی های منسجم گام های اساسی برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار برداشت.
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی و فرش استان سمنان اضافه کرد : بانکهای استان سمنان برای ارایه تسهیلات رونق تولید و احیای فرشبافی از مشاغل کهن همکاری لازم را با تعاونی ها و اتحادیه فرشبافی ندارند و اگر این روند ادامه یابد، فرشبافان باید به دنبال مشاغلی دیگر برای تامین هزینه های خود باشند.
در استان سمنان چهار و هزار ۵۰۰ هنرمند در ۵۲ رشته صنایع‌دستی فعالیت دارند و بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر هنرمند در حوزه فرش بیمه هستند.
۷۳۳۹/۶۱۰۳ خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده :مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فرش


بازر فروش