اخبار گردشگری

جهانگیری: اگر کمیسیون نظارت بر برجام تشخیص دهد حتما عکس العمل تندی نشان می‌دهیم

معاون اول رئیس جمهور در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: چنانچه در برجام طرف مقابل اقدامی کند که کمیسیون نظارت بر برجام که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است، تشخیص دهد آن اقدام خلاف برجام است، جمهوری اسلامی ایران حتما عکس العمل تندی نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق‌های بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی استان‌های سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه انتخابات بزرگ و با شکوهی را پشت سر گذاشته‌ایم اظهار کرد: در جریان انتخابات اخیر نیازهای جدی جامعه و مطالبات متراکم و گسترده اقشار مختلف به وضوح مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات همواره جزء مسائل پیش روی مسئولان نظام است، گفت: اینگونه نیست که چنانچه در دوره‌ای به مطالبه‌ای رسیدگی نشد، آن مطالبه حذف شود، بلکه آن مطالبه باقی می‌ماند تا در فرصتی بهتر از سوی افراد بیشتری مطرح شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توجه به ویژگی ‌های جمعیتی کشور خاطر نشان کرد: این که گفته می‌شود جامعه ما، جامعه‌ای جوان است نمی‌توان در آن متناسب با مطالبات غیر جوانان مطالبات را اجرا کرد.

جهانگیری درباره مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف نیز اظهار کرد: امروز مکررا گفته می‌شود که مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف افزایش یافته است. وقتی چنین سخنی مطرح می‌شود، باید توجه داشت که این جمعیت مطالبات خواست خود را طلب می‌کنند،‌ بنابراین باید به دنبال تحقق مطالبات این گروه که جمعیتی بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود به بیان شرایط بین المللی و منطقه‌ای پرداخت و با تاکید بر اینکه امروز ایران در یک شرایط پیچیده منطقه‌ای و جهانی قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: تنش‌ آفرینی‌هایی که گروه‌های افراطی با کمک برخی کشورهای منطقه و همچنین لابی صهیونیستی علیه ایران اسلامی انجام می‌دهند،‌ روز به روز در حال افزایش و فعال‌تر شدن است. این گروه‌ها توانسته‌اند که برخی کشورهای اسلامی را با خود همراه کنند.

جهانگیری ادامه داد: همچنین در آمریکا جریان جدیدی سر کار آمده و اقدامات جدیدتری را با رویکرد تندتر از قبل علیه جمهوری اسلامی طراحی می‌کند.

وی با بیان اینکه اتفاقات منطقه‌ای و جهانی نشان می‌دهد که ابعاد و مخاطرات جدیدی علیه جمهوری اسلامی در حال طراحی است،‌اظهار کرد: آمریکایی‌ها هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. مهمترین هدف گروه حاکم در آمریکا این است که در فضای بین الملل عنوان کند که ایران ناقض برجام است و تلاش کند که اجماعی علیه ایران ایجاد کند، اما خوشبختانه تاکنون موفق نشده است. آنها همچنین به دنبال آن هستند که فضای ایران را فضای تروریستی و نامطمئن نشان دهند و در فضای بین الملل به دولت‌ها و شرکت‌ها بگویند که با ایران کار نکنند،‌ چرا که تحریم‌ها و تهدیدهای جدیدی در راه همکاری با این کشور وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نظارت شورای عالی امنیت ملی نسبت به برجام و عملکرد طرفین قرارداد، گفت: در داخل کشور و در شورای عالی امنیت ملی که در آن سران سه قوه و نیروهای مسلح حضور دارند و مصوبات آن پس از تایید مقام معظم رهبری اجرایی می‌شود،‌ تصمیمی اجماعی گرفتیم. در آنجا گفته شده که کمیسیونی برای نظارت بر برجام تشکیل شود و اعضای آن کمیسیون نیز مشخص شده است. رئیس جمهور نیز ریاست آن را بر عهده دارد.

جهانگیری در واکنش به تصویب طرح اعمال برخی تحریم،ها نسبت به‌ جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس نمایندگان ایالت متحده آمریکا تصریح کرد: اگر در برجام طرف مقابل اقدامی کند که کمیسیون نظارت بر برجام آن را خلاف برجام تشخیص دهد، جمهوری اسلامی ایران حتما عکس العمل تندی نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون نیز نشان داده که در برابر حرکات تحرک آمیز طرف مقابل نه تنها عقب نشینی نمی‌کند بلکه اقدامی متناسب با آن انجام می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید بگذاریم بخشی که به برجام برمی گردد براساس روال قانونی طی شود و نسبت به بخشی که مربوط به فضای آن است عکس العمل نشان دهیم، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که آنها می‌خواهند بگویند جمهوری اسلامی ایران جایی برای سرمایه گذاری نیست. در همین راستا ما باید جلوی این طراحی را بگیریم و آن را به شکست بکشانیم. باید بگوییم وضعیت ایران بسیار اطمینان بخش است و همه برای کار با ایران اقدام کنند. در همین زمینه به لطف خدا به گونه‌ای با دنیا همکاری داشته‌ایم که این اقدام آمریکا نتوانسته فضای بین المللی را به خطر بیندازد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید در میدانی که آمریکا طراحی کرده بازی کند، ادامه داد: چنانچه که فضای کشور اطمینان بخش باشد، همه برای سرمایه گذاری به میدان خواهند آمد.

وی در ادامه بیکاری،‌ مسائل محیط زیستی،  نظام بانکی و کمبود آب را از جمله چالش‌های پیش روی کشور عنوان کرد و گفت: در مقابل مطالبات اقشار مختلف،‌ جامعه،‌ شرایط بین المللی  و چالش های پیش رو فرصت‌های مناسبی وجود دارد که وجود امید و اعتماد در مردم یکی از خاص‌ترین آنها محسوب می‌شود. مردم اعتماد دارند که مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وجود امنیت در کشور یکی دیگر از فرصت‌های امروز محسوب می‌شود خاطر نشان کرد: امروز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نسخه اجرایی که همه آن را قبول دارند به عنوان یک فرصت پیش روی نظام قرار گرفته است. گرچه از سوی برخی آقایان گاهی اوقات گفته می‌شود که به اقتصاد مقاومتی عمل می‌کنیم،  اما گویا این افراد به دنبال مچ‌گیری‌ دولت هستند.

جهانگیری اظهار کرد: امروز در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی طرح های بسیار خوب و جذابی برای طرف‌های داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف اعم از نفت، گاز، برق و صنعت  در حال عرضه است. در این شرایط به جز کشور آمریکا که هیچ گاه ما با آنها همکاری نداشتیم، اروپا،‌ آفریقا و آسیا به دنبال همکاری با ایران هستند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه توافق بر سر مسائل محوری و اساسی و یافتن راه حل مشترک و همچنین مسئولیت پذیری برای ورود به  مرحله برطرف کردن حل مشکلات راه حل پیشرفت کشور است، گفت: امروز همگان قبول دارند که برای عبور از چالش‌های پیش رو باید دولتی قوی شکل بگیرد. همچنین تشکیل بخش خصوصی قوی نیز از دیگر موضوعاتی است که همگان در آن توافق دارند.

جهانگیری با بیان اینکه معضل بیکاری از جمله موضوعات مورد توافق همه به عنوان موضوع اصلی کشور است، به انتقاد از طرح برخی موضوعات از سوی عده‌ای در زمان عقد قرارداد بین المللی از سوی کشور پرداخت و اظهار کرد: همگان قبول دارند که بیکاری یکی از معضلات کشور بوده و تولید و سرمایه گذاری بویژه سرمایه گذاری خارجی راه حل آن است، اما تا سرمایه گذاری خارجی جذب می‌شود عده‌ای صدایشان در می‌آید،‌ این در حالی است که بر روی این موضوع قبلا توافقاتی صورت گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برخی صدایشان در بیاید اشکالی ندارد اما گاهی دستگاه‌های رسمی کشور به مخالف اصلی در این زمینه تبدیل می‌شوند ادامه داد: گاهی اوقات دستگاه‌های رسمی کشور که موظف و مکلف‌اند به دلیل تعهدی که به دولت داده‌اند و همچنین بودجه ای که از دولت می‌گیرند از دولت حمایت کنند، به جای میدان داری حمایت از دولت  تبدیل به مخالف منتقد کشور می‌شوند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که دیگر نفر بعدی برای عقد قرارداد به کشور نیاید. با این اقدام بلافاصله علامتی به کشورهای خارجی و شرکت‌های بین المللی داده می‌شود که برای عقد قرارداد اقتصادی به این کشور نیایید چرا که در این کشور با حضور شما مخالفت خواهد شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید بپذیریم در بسیاری از مسائل می‌توانیم با تفاهم و توافق حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: برای عبور از موانع و دستیابی به رشد اقتصادی مستمر، اشتغال‌زا و همراه با عدالت اجتماعی نیازمند به صحنه آمدن همه توان کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی هستیم. در این زمینه بخش خصوصی باید به عنوان میدان دار عرصه اقتصادی پای میز مذاکره بیاید و با دولت گفت‌وگوی نتیجه بخشی انجام دهد.

وی با اشاره به وظایف استانداران کشور به عنوان نماینده عالی دولت در استان ها گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور این است که در جلسات گفت‌وگوی مسئولان تصمیمات خوبی اتخاذ می‌شود اما این تصمیمات هیچگاه به مرحله اجرا نمی‌رسد. در همین زمینه باید راهکاری اندیشیده شود و استانداران با عنوان نماینده عالی دولت در استان باید این راهکارها را بیابند. آنها باید افراد و دستگاه‌هایی که به تصمیمات اتخاذ شده عمل نمی‌کنند را به نهادهای مربوطه معرفی کنند و در صورت تکرار این اقدام با آنها برخورد نمایند. معنای فصل تغییرات نیز انجام چنین ارزیابی‌ها یا ابقاء یا تغییر مسئولان و مدیران جهت اجرای بهتر تصمیمات اتخاذ شده است.

براساس این گزارش، معاون اول رئیس جمهور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود کاهش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی،‌ لزوم رقابت پذیری بخش اقتصادی و ناکارآمدی فضای کسب و کار را از جمله مسائل پیش روی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: باید تصمیمی گرفته شود که محورهای مانع انجام کار در کشور لغو گردد. این اقدام نیز تا زمانی که گروهی مصمم نشوند اجرا نخواهد شد.

وی با انتقاد از عدم تمکین برخی افراد و دستگاه‌ها نسبت به تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ستاد اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهید تا نافذ الکلمه باشد. ما نیز این ستاد را ایجاد کردیم اما زمانی که به یک مدیر کل مصوبه ستاد را می‌دهیم او این مصوبه را اجرا نمی‌کند. ما تلاش می‌کنیم تا فضایی ایجاد شود تا در آن سرمایه گذار بیاید و اقتصاد مقاومتی اجرا شود، اما آقایی هر جور که بخواهد می‌تازد و کل زحمات ما در یک منطقه را هدر می‌دهد. این در حالی است که چنانچه قرار است اقتصاد مقاومتی اجرا شود و ادامه پیدا کند،‌ همه باید به صحنه بیایند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی براساس اراده رهبری شکل گرفته است ، نباید کسی در عمل با آن مخالفت کند و فقط یک نفر باید بگوید که چه کسی مخالفت کرده و چه کسی اخلال ایجاد نمی‌کند؛ هر کسی مناسبت را برای این ستاد بگذارند اما در آنجا اگر او گفت امام جمعه یا صدا و سیما یا قوه قضائیه یا سازمان بازرسی فلان کار را انجام داده است، باید حرف او حرف باشد.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به روی کار آمدن کابینه دولت دوازدهم در روزهای آتی اظهار کرد: امیدواریم همانطور که مردم رای داده‌اند آقای روحانی درباره کابینه تصمیم گیری کنند. ایشان به نهادها و افرادهای مختلفی از جمله رهبری برای انتخاب اعضای کابینه مشورت می‌کنند،‌ اما تصمیم گیری نهایی بر عهده شخص اوست. ان‌شاء‌الله کابینه مناسبی از سوی آقای روحانی انتخاب خواهد شد و امیدوارم آن کابینه با بخش خصوصی خوب کار کند و برای عبور از چالش‌های پیش رو برنامه داشته باشد.

معاون اول دولت یازدهم با بیان اینکه تا پایان روز فعالیت دولت همه مسئولان موظف به انجام وظایف خود هستند، خاطر نشان کرد: اگر رئیس جمهور مصلحت را در این ببینند که ما باید در دولت بعدی همراه او باشیم، حتما در این زمینه کمک‌هایی خواهیم کرد و اگر ایشان تشخیص دهد که برادر دیگری بیایند ما موظف به همکاری با او هستیم.

جهانگیری در پایان با بیان اینکه همه اعضای دولت یازدهم در حد توان خود تلاش کرده‌اند که مسائل به خوبی پیش برود، از اقدامات وزیر کشور تقدیر کرد و گفت: آقای رحمانی فضلی در دولت یازدهم برای اجرای سیاست‌ها جهت پیشبرد کار کشور کمک‌های بسیاری انجام دادند.