اخبار گردشگری

رشد ۱۱۹ درصدی بازدیدکنندگان از جاذبه های گردشگری همدان

علی مالمیر روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در چهارماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان اقامت در هتل ها و مهمان پذیرهای استان همدان ۲۹٫۴ درصد افزایش یافته است .
وی ادامه داد: این میزان رشد بازدید که بیشتر از رشد اقامت است می تواند به معنای این باشد که ماندگاری گردشگران در استان همدان افزایش یافته است.
وی در خصوص تعیین تکلیف متولی غار علیصدر گفت: غار علیصدر قطب گردشگری و از مهمترین جاذبه های گردشگری استان همدان است و باید مباحث حقوقی و فنی آن به گونه ای مسیر خود را طی کنند که خدشه ای بر گردشگری وارد نکنند.
وی ادامه داد: روز به روز وضعیت خدمات دهی به گردشگران غار مطلوب تر می شود و شاخص ها و بازخورد نظر سنجی ها از بهبود کیفیت خدمات دهی به گردشگران خبر می دهد.
وی بیان کرد: شرکت سیاحتی علیصدر از ۲۶ سال پیش در زمینه غار علیصدر فعالیت می کند و هم اکنون یک اختلاف نظر حقوقی میان تامین اجتماعی با میراث فرهنگی وجود دارد که در کارگروه غارشناسی استان که مرجع حفاظت و مدیریت و حمایت از غارها است به سمت و سویی حرکت می شود که هم قانون رعایت شود و هم بر گردشگری خدشه وارد نشود.
وی تاکید کرد: شرکت سیاحتی علیصدر تجربه خوبی در زمینه متولی گری غار علیصدر دارد و یک شرکت بومی و دارای صلاحیت است اما الان فصل تصمیم گیری نیست بلکه این پرونده حقوقی در مجموعه دیوان محاسبات پیگیری و تعیین تکلیف شود.
وی گفت: سعی می شود خدمات شرکت سیاحتی علیصدر بهتر و مطلوبتر از گذشته ارایه شود و ما باید تلاش کنیم غار علیصدر را که یک اثر دارای ثبت ملی است و در لیست انتظار ثبت جهانی قرار دارد به درستی حفاظت شود و بحث گردشگری و درآمدزایی در مرحله بعد قرار می گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص کاوش های انجام شده در سایت مجموعه جهان آباد همدان نیز گفت: کاوش های باستان شناسی انجام شده که قرار است در حاشیه آن محدوده سایت پتروشیمی ایجاد شود و برای این مجموعه برنامه نجات بخشی انجام شد تا اماکن تاریخی و اموال باارزش در امان بمانند و مستند نگاری شوند.
مالمیر در خصوص مسیر حیدره به امامزاده محسن نیز گفت: این مسیر از مهمترین و بهترین مسیرهای گردشگری استان همدان است که انتهای آن بقعه امامزاده محسن(ع) است که یک بنای ثبت ملی است و امسال حدود ۸۰۰ میلیون ریال در راستای مرمت گنبد این امامزاده عقد قرارداد شد و در حال حاضر در حال طرح تعیین تکلیف گردشگری دامنه شمالی الوند پیش بین شده است.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی می تواند در قالب مجتمع تفریحی گردشگری در این مسیر اقدام کند و جاده حیدره ظرفیت های خوبی برای اقامتگاه های بومگردی دارد و از متقاضیان حمایت می شود.
مالمیر در خصوص برگزاری جشنواره های فصل تابستان نیز گفت: همدان در هر چهارفصل می تواند میزبان جشنواره ها باشد جشنواره ها باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود و دولت از آنها حمایت کند.
وی بیان کرد: جشنواره را اگر بخش خصوصی برگزار کند اثر بخش است اگر بخش دولتی انجام دهد تشریفاتی خواهد بود اما با همت بخش خصوصی می توان بازخوردهای بیشتری داشته باشد.
وی گفت: گاهی جشنواره ها محدود به داخل استان می شود اما یک حالت دیگری این است که جشنواره در حد کلان توسط سرمایه گذاران برگزار شود که مهمانانی را از خارج از استان به درون استان بکشاند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: استان آثار متعددی دارد اما برخی از آنها همچون تپه هگمتانه، بافت همدان و کتیبه های گنجنامه اگر چه ظرفیت ثبت جهانی دارند با موانعی همراه هستند به طور مثال تپه هگمتانه موانعی برای ثبت جهانی دارد همچون این مورد که بخش عمده عرصه هگمتانه تملک شده و بخشی از عرصه هنوز آزاد نشده که برای تملک آن نیاز به اعتبار زیادی دارد.
مالمیر ادامه داد: شرایط اعتباری مهیا نیست لذا برای ثبت جهانی، اولویت به آثاری که کمترین چالشی را دارد اختصاص می یابد و در این راستا دره ارزانفود از جمله ظرفیت هایی بود که به لحاظ بکر بودن و نزدیکی به روستای ورکانه کشش خوبی برای ثبت جهانی دارد.
وی اظهار کرد: ارگ نوشیجان نیز از جمله ظرفیت های خوبی برای ثبت جهانی دارد و هم اکنون قراردادی با دانشگاه بوعلی سینا بسته شده که پرونده ثبت جهانی این ارگ را تهیه کنند و پرونده غار علیصدر نیز برای ثبت جهانی در حال پیگیری است.
وی گفت: ثبت عرصه و حریم اولین گام برای ثبت جهانی آثار است و ما کم چالش ترین آثار را برای ثبت جهانی پیگیری می کنیم تا با داشتن آثار ثبت جهانی بتوانیم به جذب گردشگر خارجی کمک کنیم.
وی بیان کرد: ۵۰۰ روستای کشور در برنامه ششم توسعه با تمرکز بر برنامه گردشگری به صورت هم افزا بین سازمان های مختلف برای ایجاد و توسعه اشتغال روستایی بپردازند تا اقتصاد روستا را تقویت و مهاجرت به شهرها را کاهش دهند در این راستا در سال اول برنامه ۷۶روستا نمونه انتخاب شدند و برای افزایش و رشد و درآمد آنها کار شد که چهار روستای ورکانه، ملحمدره ، گشانی و قلعه جوق سهم استان همدان شد که طرح ضربتی اشتغال در آن انجام می شود.
مالمیر ادامه داد: استان همدان امسال در حوزه میراث فرهنگی به یک کارگاه مرمت تبدیل شده و افزون بر ۶۰ قرارداد مرمتی منعقد شده است و تلاش می کنیم به زودی پرونده مرمت های سال ۹۵ بسته شود.
وی گفت: گنبدخانه مسجدجامع، سقف آرامگاه بوعلی و کاروانسراهای متعدد همدان جزو مهمترین بناهای مرمتی امسال بودند و مطالعات ضوابط بافت شهرستان تویسرکان نیز به پایان رسیده و پس از آن ضوابط بافت ملایر و همدان را آغاز خواهیم کرد.
بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری در استان همدان وجود دارد که حدود یک هزار اثر از این آثار ثبت ملی شده است.
۱۱۸۱/۲۰۸۷
خبرنگار:الهام تدین**انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


بازدیدکنندگان