اخبار گردشگری

مرمت برج تاریخی ساسان در بخش طارم سفلی قزوین آغاز شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، محمد علی حضرتی در بازدید از این بنا ضمن تاکید بر ضرورت حفاظت و نگهداری از مواریث ارزشمند تاریخی، افزود: برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان که در مجاورت قلعه تاریخی سمیران و در حوضه آبگیر سد سفید رود واقع شده از آثار نفیس و ارزشمند تاریخی مربوط به اوایل دوره اسلامی (و به احتمال زیاد دوره سلجوقی است) که اسلوب معماری و تزئینات آجر کاری موجود در این بنای با شکوه در عین سادگی نمایانگر جلوه زیبایی از معماری دوران اولیه اسلام است.
وی با اشاره به روند بهسازی و مرمت صورت گرفته در این بنای تاریخی، اظهار داشت: با توجه به آسیب های وارد آمده به این بنای تاریخی و تخریب بخش‌هایی از آن در طول زمان، استحکام بخشی جداره‌های سنگی برج و دانه گذاری آن با تکنیک ساخت قدیم و مطابق با الگوهای اولیه در سنوات گذشته تحت نظارت مرمتگران این اداره کل صورت گرفته و مرحله جدید بهسازی و مرمت این بنا نیز آغاز شده است.
حضرتی اضافه کرد: اقدام های مرمتی در این بنا اعم از پاکسازی پیرامون بنا، پی بندی و سفره سازی بنا با استفاده از مصالح بوم‌آورد محلی، استحکام بخشی بدنه بنا، تکمیل و اصلاح قوس دهنه ورودی بنا و بازسازی پلکان مارپیچ مطابق با الگوهای اولیه ساخت بنا با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی هم اکنون در دست اجرا می‌باشد.
برج های دوگانه سمیران از آثار تاریخی ارزشمند دوره اسلامی در مجاورت قلعه سمیران در حوضه آبگیر سد سفید رود و بر بالای تپه‌ای مرتفع واقع شده‌اند که برج بزرگ موسوم به برج یا قلعه ساسان با شماره ۲۳۱۲ در سال ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بنای قلعه ساسان برجی با طرح هشت‌ضلعی که در قسمت پایین آن دور‌تادور دیواری به ارتفاع ۲ متر قرار دارد و طول هر ضلع برج از خارج ۶/۵۰ متر است.
این بنا به دلیل دسترس نبودن، به طور کامل سالم مانده و دارای یک پنجره و یک در با سردری بلند و باشکوه است.
پنجره برج در جانب شرق و درِ آن در سمت جنوب قرار دارد و قوس در و پنجره ‌هر دو شبیه قوس‌های جناغی است.
این بنای متعلق به بعد از دوره ساسانی و احتمالا آل بویه از نخستین و کهن‌ترین بناها با گنبد دوپوسته به شمار می رود.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


برج ساسان