اخبار گردشگری

کاوش های باستان شناسی در بنای آرامگاهی حسن آباد الموت غربی آغاز شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، محمد علی حضرتی در بازدید از این بنا افزود: مرحله خواناسازی بنای تاریخی چهار طاقی حسن آباد بر اساس مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور آغاز شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به آسیب‌های وارد آمده به این بنای تاریخی و تخریب آن در طول دوره‌های مختلف، پی‌گردی و خواناسازی برای تکمیل پلان این بنا ضروری بود و تیم مرمت این اداره کل مرمت و احیای آن را با رویکرد پژوهش باستان‌شناسی به صورت همزمان آغاز کرده است.
حضرتی ادامه داد: با توجه به اطلاعات به دست آمده در این مرحله مشخص شده که این بنا چهار طاقی نبوده و بیشتر به بنای آرامگاهی شبیه می‌باشد و از شواهد برمی‌آید که بنا به شکل مستطیل و گنبد رک با قائده بیضی تک پوسته است که احتمال دارد متعلق به دوره آل جستان (قرن ۲ تا۵ ه.ق) باشد که بعد از تحقیقات بیشتر نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به کالبد بنا افزود: این بنای تاریخی در روستای حسن آباد جنب رجایی دشت در منطقه الموت غربی واقع شده و دارای یک ورودی ۱۴۰ سانتیمتری است که نشان از تقدس بنا داشته و آن را به بناهای آرامگاهی نزدیک می‌کند.
این مسئول اضافه کرد: طاق این بنا شبدری تند و از مصالح سنگ قلوه رودخانه و گچ سنتی ساخته شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: مرمت و احیای این بنای تاریخی پس از خواناسازی، پاکسازی، گمانه‌زنی و آواربرداری تا پایان مرداد ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


کاوش