اخبار گردشگری

دیواره غربی آسیاب‌های شوشتر تثبیت می‌شود

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی، تثبیت و استحکام بخشی دیواره غربی مجموعه آسیاب های شوشتر به همراه تثبیت جداره های سقف «تونل بلیتی» و لایه روبی «نهر گرگر» از بالادست بند میزان تا بند ماهی بازان در دستور کار پایگاه میراث جهانی شوشتر قرار گرفت.
بیژن حیدری زاده اضافه کرد: این موضوع در جلسه هیات امنای پایگاه سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر در آبان ماه سال گذشته مطرح و مقرر شد موضوع توسط سازمان آب و برق خوزستان که متولی امور رودخانه است با نظارت پایگاه جهانی شوشتر انجام شود.
وی افزود: در جلسه اردیبشهت ماه امسال نیز مقرر شد که اعتبارات لازم توسط سازمان آب و برق مشخص و پس از تامین اعتبار به استانداری خوزستان اعلام و تامین اعتبار شود.
حیدری زاده گفت: درصورت تامین اعتبار، بخش زیادی از بافت تاریخی شوشتر حفظ شده و همچنین از مجموعه آسیاب ها و خانه تاریخی مرعشی رفع خطر خواهد شد.
آنطور که مدیر پایگاه جهانی شوشتر می گوید: تونل بلیتی یکی از شاهکارهای معماری دستکند مجموعه سازه های آبی شوشتر و در نوع خود بسیار بی نظیر است که در سالهای گذشته مراحل مرمت و تثبیت سقف و جداره های آن توسط گنجینه آب کشور بلاتکلیف باقی مانده بود که هم اکنون پس از تامین اعتبار مورد نظر مرمت و تثبیت آن پیگیری خواهد شد.
نهر گرگر شاخه ای مصنوعی از رود کارون است که در شمال شهر شوشتر توسط بند میزان از رود کارون جدا می شود و راه جنوب را در پیش می گیرد.
این نهر که با شماره ۱۷۵۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، یکی از بزرگترین نهرهای دستکند در ایران است که از محل جدا شدنش از رود کارون در شمال شوشتر تا پایان مسیر خود که باز هم به کارون می پیوندد، مسیری حدود ۱۰۰ کیلومتر طی می کند.
دلیل حفر نهر گرگر آبرسانی از شمال شوشتر و از رود کارون به زمینهای جنوبی شوشتر بوده و عرض آن در طول مسیر در نقاط مختلف متفاوت است که کمترین عرض آن به طور تقریبی ۲۰ متر و بیشترین عرض آن در محوطه آسیابها و آبشارها حدوداً ۹۰ متر است.
نهر گرگر پس از جدا شدن از رود کارون و پس از طی مسیری حدود ۷۰۰ متر توسط سد گرگر مسدود می شود و آب نهر توسط سه تونل بزرگ دستکند به نام های بلیتی، سه کوره و دهانه شهر به آن سوی سد انتقال می یابد.
این تونل ها که در سه سطح متفاوت ایجاد شده اند، آب نهر را به محوطه ای باز که مجموعه ای از آسیابها در آن قرار دارد، هدایت می کنند و آسیابها توسط این نهر تغذیه می شوند.
آب نهر گرگر پس از چرخاندن پره آسیابها با شدت از صخره ها به سطح رودخانه سرازیر و باعث ایجاد چشم اندازی زیبا و در نتیجه شهرت محوطه با نام آبشارها شده است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سازه های آبی شوشتر


استحکام بخشی