اخبار گردشگری

برگزیدگان جشنواره ملی صنایع ‌دستی رضوی معرفی شدند

به گزارش ایرنا، در این جشنواره ۱۰۶ اثر از ۸۳ هنرمند صنایع دستی کشور بررسی و در نهایت ۳۷ اثر به عنوان آثار برتر معرفی و از خالقان این آثار تجلیل شد.
در رشته نازک‌ کاری چوب، ‘ ناصر نهاوندیان ‘ از استان البرز رتبه نخست را کسب کرد ، ‘ امین همتی ‘ از استان فارس رتبه دوم را به خود اختصاص داد و رتبه سوم را ‘ مریم کشتکاروند ‘ از استان البرز به دست آورد.
در رشته منبت، ‘ حسین فرامرزیان ‘ از استان اصفهان اول شد و ‘ سید فرهاد پاک‌ نژاد ‘ از استان اصفهان و ‘ سارا سازگار ‘ از استان خراسان رضوی به ترتیب رده های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در رشته معرق چوب، ‘ حمیده نافع بوستان ‘ از استان تهران عنوان اول را از آن خود کرد ، ‘ مسلم زارع مهرجردی ‘ از استان یزد دوم شد و ‘ زینب وهابی’ از استان تهران رتبه سوم را تصاحب کرد.
در رشته شبکه بُری فلز، ‘ فرزاد زارعی ‘ از استان اصفهان اول شد. در این بخش هیچ اثری حائز کسب رتبه دوم شناخته نشد و رتبه سوم این بخش به ‘ سعید پرورش ‘ از استان اصفهان رسید.
در رشته قلمزنی در زیر مجموعه های ریزقلم و سیاه ‌قلم، ‘ باقر نفری ‘ از استان اصفهان توانست رتبه نخست را به دست آورد و ‘ داوود جعفری قلعه شوری ‘ و ‘ مجید فخاری ‘ هر دو از استان اصفهان به ترتیب عنوان های دوم و سوم را از آن خود کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این مراسم گفت: از سال گذشته تصمیم گرفته شد که این بخش از جشنواره بصورت ۲ سال یکبار برگزار شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌ رضا ارزانی افزود: به این ترتیب که این رویداد یک سال در بخش صنایع ‌دستی و سال بعد در بخش هنرهای سنتی برگزار می شود.
وی ادامه داد: هنرمندان در این جشنواره به عشق امام رضا (ع)آثار خود را خلق می کنند و همین امر رنگ خدایی به این رویداد می بخشد.
همزمان با این مراسم، نمایشگاهی با ٣٨ اثر از ۴۵ نفر منتخب از سراسر کشور در رشته‌ های معرق، منبت و نازک کاری چوب، شبکه بُری فلز و قلمزنی در مجموعه گالری کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گشایش یافت.
اصفهان از دیرباز مهد صنایع دستی متعدد بوده و سالهای اخیر نیز میزبانی اجلاس مختلف جهانی و ملی را در این عرصه عهده دار بوده است.
شورای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۱۵ میلادی اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرد.
۲۹۷ رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در کشور وجود دارد که ۱۹۶ رشته آن مربوط به استان اصفهان است.
بیش از ۱۸ هزار هنرمند در بیش از ۱۹۶ رشته صنایع دستی این استان فعالیت دارند.
شورای جهانی صنایع دستی در سال ۱۹۶۴ و پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد و اکنون به عنوان یکی از سازمان های زیر مجموعه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) با عضویت ۹۰ کشور فعالیت دارد.
ایران از سال ۱۳۴۷ ( ۱۹۶۸ میلادی) به عضویت این شورا در آمد.
اصفهان و شهر جیپور هندوستان به عنوان دو شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته شده اند.
۶۰۲۰ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین