اخبار گردشگری

آغاز شصت و سومین آئین مذهبی ارامنه جهان در قره کلیسای چالدران

پایلاک ساهاک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال نیز همانند سال های گذشته حدود پنج هزار نفر از زائران و سفیران از سراسر جهان در مراسم زیارتی کلیسای تاتائوس مقدس حضور می یابند.
وی با اشاره به اینکه در این مراسم معنوی و زیارتی برخی از ارامنه فرزندان خود را غسل تعمید می دهند، افزود: شرکت کنندگان در این آئین قربانی کرده و مزار تاتائوس مقدس را زیارت می کنند و مراسم مذهبی عشای ربانی را به جا می آورند.
وی به حضور اسقف اعظم خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان ‘گریگورچفیچیان’ در آئین امسال اشاره و اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر منطقه و متهم کردن ایران به آنچه که آن را نقض حقوق بشرمی نامند، برگزاری مراسم جهانی قره کلیسا و حضور زائران و محققانی از کشورهای اروپایی و داخل کشور، مهر باطلی بر ترفندها و توطئه های جهان سلطه خواهد زد.
وی، آئین ‘باداراک’ را نمادی از تعامل اقوام و ادیان ایرانی عنوان کرد و افزود: در ساله های اخیر اقدام های مناسبی جهت میزبانی، اقامت و اسکان زائران قره کلیسا توسط نهادهای مربوطه صورت گرفته است.
فرماندار چالدران نیز از آمادگی کامل دستگاه های اجرایی این شهرستان برای اجرای شایسته این مراسم خبر داد و گفت: علاوه بر ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان برگزاری این مراسم، غرفه های سیاری نیز برای فروش مواد غذایی مورد نیاز زائران در نظر گرفته شده است.
کریم حسین زاده اضافه کرد: فرمانداری این شهرستان در کنار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان اجرای این مراسم را بر عهده دارد.
وی افزود: دین اسلام، دین صلح و برادری است و اجرای آیین های مذهبی پیروان ادیان مختلف در ایران اسلامی نیز نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز در کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: این مراسم سه روزه امروز/ پنجشنبه/ با ورود اسقف اعظم خلیقه گری ارامنه کل آذربایجان به صورت رسمی آغاز به کار کرد و زائران فردا و پس فردا در نوبت های صبح و عصر به دعا و نیایش می پردازند.
وی با اشاره به همکاری دستگاه های خدمات رسان در این زمینه اظهار کرد: نمایندگان شهرستانی دستگاه های استانی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کنند اعم از شرکت های برق، آب و فاضلاب، اورژانس و هلال احمر و مخابرات و خیلی از دستگاه های دیگر آماده ارائه خدمات به زائران مسیحی هستند که در این ایام به کلیسای ارامنه تادیوس مقدس سفر می کنند.
به گزارش ایرنا، قره کلیسا سالانه میعادگاه ارمنه ایران و جهان از جمله کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهاست؛ افزون بر ارامنه، خانواده هایی از آشوریان و به ندرت خانواده های مسیحیان کاتولیک هم در این جشن شرکت می کنند.
یکی از آداب پسندیده در طول زیارت سه روزه، آئین های غسل تعمید کودکان و نوجوانان ارمنی در این کلیساست.
عده ای بر این عقیده هستند که تعمید کودکان آنان در نخستین کلیسای حضرت مسیح (ع) و محل شهادت حواری آن حضرت، با خیر و برکت همراه است.
گروهی نیز فرزندان خود را با نذر و نیت در آنجا غسل تعمید می دهند و به همین خاطر سن غسل تعمید گیرندگان گاه به ۱۵ و ۲۰ سال هم می رسد.
روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا متفاوت بوده و رسم این است که سه روز (از اول تا سوم مرداد) باید در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور می آیند، گاهی بیش از سه روز می مانند.
خانواده هایی هم که از شهرهای نزدیک می آیند، ممکن است فقط روز دوم آنجا باشند و سپس مراجعت کنند.
قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است.
قره در زبان آذری به معنای ‘سیاه’ است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیساست؛ ساختمان اصلی کلیسا از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است.
تادئوس یا تاتائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی تبلیغ وی گروه زیادی به آئین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آئین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت(دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند را به قتل برسانند.
در سال ۳۰۲ میلادی زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد.
مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آنان کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.
بنا بر عقیده ارامنه، کلیسای تاتائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشران و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادئوس مقدس و پیروان مسیحی او است، در قره کلیسا جمع می شوند و مراسم خاصی بر پا می کنند.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین