اخبار گردشگری

آئین ‘باداراک’ نماد همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان ایرانی

به گزارش ایرنا، قره کلیسا یا کلیسای تاتاووس مقدس از جمله کلیساهای مورد احترام مسیحیان جهان به شمار می رود که در طول سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است اما این کلیسای تاریخی روزهای محدودی از سال را نیز میزان آئین زیارتی و مذهبی منحصر به فردی با عنوان باداراک است.
آئین مذهبی باداراک یا عشای ربانی سالانه با حضور ارامنه کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می شود و یکی از هفت ‌آئین مقدسی است که در تمام فرقه‌های مسیحیت به انجام می‌رسد و ریشه آن به آخرین شامی بر می گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده است.
ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می دارند.
در طول این مدت زائران قره کلیسا اعمال خاص این کلیسا شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا، غسل تعمید نوزادان و قربانی کردن گوسفندان را به جای می آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهان را می کنند.
امسال شصت و سومین مراسم مذهبی عشای ربانی یا باداراک در مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران برگزار می شود و فرمانداری این شهرستان در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای خلیفه گری ارامنه آذربایجان اجرای این مراسم را بر عهده دارد.
به گفته فرماندار چالدران این آئین مذهبی مسیحیان از ۵ تا ۷ مرداد امسال با حضور پنج هزار نفر از کشورهای مختلف جهان برگزار می شود و این شهرستان برای پذیرایی از میهمانان این آئین آمادگی کامل دارد.
کریم حسین زاده اظهار کرد: به همین منظور علاوه بر ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان برگزاری این مراسم، غرفه های سیاری نیز برای فروش مواد غذایی مورد نیاز زائران در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: اسلام، دین صلح و برادری بوده و اجرای آئین های مذهبی پیروان ادیان مختلف در ایران نیز نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز در این کشور اسلامی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به برگزاری مراسم آئینی زیارتی ارامنه جهان در بنای تاریخی قره کلیسای چالدران گفت: این مراسم یکی از بزرگترین گردهمایی های اقلیت های دینی جهان است که در این استان مرزی برگزار می شود.
جلیل جباری افزود: برگزاری آئین مذهبی ارامنه جهان همه ساله در ایران ضمن اینکه نشان دهنده زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و آذربایجان غربی است، صلح و دوستی ایرانیان را به تصویر می کشد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، قره کلیسا همواره در زمره سه محل گردشگرپذیر این استان به ثبت رسیده و مورد اقبال گردشگران بوده است.
جلیل جباری افزود: گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به قره کلیسا می آیند که این امر نشان از اهمیت این بنای تاریخی در سطح جهانی دارد.
وی اضافه کرد: مردم چالدران نیز همراهی خوبی در ایجاد محیطی مناسب برای گردشگران دارند و فرهنگ این منطقه کمک زیادی به جذب گردشگران بیشتر در چالدران کرده است.
به گزارش ایرنا بنای قره کلیسا (کلیسای تاتاووس مقدس) در چالدران جزو ۹ اثر ثبت شده جهانی ایران و ۲ اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است؛ بیشتر صاحب نظران تاریخ ادیان معتقدند که این کلیسا، قدیمی ترین کلیسای دنیاست.
قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف شده در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است.
تاریخچه ساخت این کلیسای قدیمی به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپردند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساختند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شد.
بسیاری از مسیحیان، فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند و در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی کرده و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.
۸۱۳۷/۳۰۷۲
** گزارشگر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین