اخبار گردشگری

سیستان و بلوچستان از قطب‌های اصلی صنایع دستی کشور

سرپرست مرکز علمی کاربردی صنایع دستی زاهدان گفت: استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع دستی کشور است.

مصطفی میر در گفت و گو با ایسنا افزود: سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۶ به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شده است.

وی بیان کرد: تاسیس مرکز علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان با هدف تربیت نیروهای کارآمد در سطح استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۲ کلید خورد ولی تا سال ۱۳۸۹ ورودی نداشت.

میر تصریح کرد: اولین گروه دانشجویان مرکز، در سال ۸۹ و در رشته طراحی پوشاک وارد این مرکز شدند که متاسفانه بنا به دلایلی روند جذب دانشجو به این مرکز تا سال ۹۴ متوقف ماند و مجددا در سال ۹۴ روند جذب دانشجو در این مرکز از سر گرفته شد.

سرپرست مرکز علمی کاربردی صنایع دستی زاهدان گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان مرکز درخور صنایع دستی و فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان نیست و دانشجویان در سه رشته گردشگری و طراحی لباس در سطوح کاردانی و کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در مقطع فعلی با توجه به تعامل خوب مرکز با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و نیز اتحادیه آژانس های مسافرتی زاهدان، اتحادیه هتلداران در صدد جذب دانشجو و عقد قرارداد های کاری با این مراکز هستیم. در حوزه طراحی پوشاک نیز با تاسیس انجمن علمی این رشته، سعی در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و محیط کار شده است تا از طریق انجمن علمی، سفارشات طراحی لباس فرم برای ارگان‌های مختلف را جذب و توسط دانشجویان مرکز اجرا کنیم.

میر گفت: با توجه به نامگذاری که در سال ۹۵ انجام شد، توجه به نیاز سنجی های انجام شده در سطح استان و برنامه مرکز، رشته های کاردانی مرکز به ۵ رشته گردشگری، طراحی لباس، صنایع سنگی، صنایع چوبی و سفال و کاشی سنتی و در سطح کارشناسی نیز به ۲ رشته گردشگری و طراحی لباس (در دو گرایش) ارتقا خواهد یافت.

وی اظهار کرد: علاوه بر برنامه آموزشی که ماموریت اصلی مرکز است، مرکز در نظر دارد دوره های کوتاه مدت کاربردی نیز در حوزه ماموریتی موسسه برگزار کند تا از این طریق نسبت به جذب افراد علاقمند اقدام گردد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان سرزمین فرصت‌های ناشناخته و محرومیت های آشکار است که مرکز علمی کاربردی زاهدان سعی در از بین بردن محرومیت‌ها و کشف فرصت‌ها را دارد. فرصت های پیش روی این مرکز در این استان بیشمار است و مرکز زاهدان تلاش می‌کند از این فرصت‌های بیشمار استفاده بهینه نماید.

سرپرست مرکز علمی کاربردی صنایع دستی زاهدان خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاه‌ها نیز فرصتی است تا اولا دانشجویان با بازارهای هدف خود آشنا شوند و فرصت ارایه محصولات خود را پیدا کنند و از سوی دیگر بهترین فرصت برای جذب افراد علاقمند با حوزه رشتههای صنایع دستی و طراحی پوشاک و گردشگری است تا با موسسه آشنا شوند و در این زمینه فعالیت کنند.

میر افزود: دانشجویان این مرکز، در دو نمایشگاه حضور پیدا کردند و برنامه ریزی‌هایی برای نمایشگاه‌های آتی هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه صنایع دستی انجام شده است. همچنین برنامه‌های فرهنگی به مناسبت مختلف هم فرصتی برای جذب دانشجویان جدید است، به طور مثال در برنامه اکران فیلم مستند انحصار ورثه که به مناسبت هفته فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی توسط مرکز انجام گرفت.

وی گفت: گستردگی بخش گردشگری و تنوع فعالیت ها در بخش صنایع دستی استان، برنامه علمی و آموزشی گسترده و غنی را می‌طلبد. در این راستا هم مرکز صنایع دستی زاهدان در نظر دارد برنامه‌های علمی خود را در چند بخش ادامه دهد. بخش اول به روز بودن دانشجویان از لحاظ علمی است که این کار از طریق تاسیس انجمن‌های علمی دانشجویی و سلسله نشست‌های دانشجویی پیگیری می شود. دعوت از اساتید و برگزاری همایش‌های علمی هم از جمله فعالیت‌های مد نظر مرکز برای تقویت بنیه علمی دانشجویان مرکز است.

سرپرست مرکز علمی کاربردی صنایع دستی زاهدان گفت: یکی از نکات مهم دیگر فرصت‌هایی است که تاکنون به آنها توجه نشده و به صورت علمی به آنها پرداخته نشده است. برای مثال، در زمینه بازاریابی صنایع دستی و یا بازاریابی میراث فرهنگی استان، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته اند. برنامه مرکز برای این فرصت‌ها، تصویب تک پودمان‌ها و تک درس‌های جدید است که تا کنون پنج تک پودمان در حوزه گردشگری و چهار تک درس در حوزه صنایع تهیه شده و برای بررسی به کمیسیون استانی ارسال شده است. تهیه مجلات تخصصی و جشنواره‌های علمی هم از جمله برنامه‌های آتی مرکز است که با توجه به تعداد دانشجویان آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: موسسه علمی کاربردی صنایع دستی زاهدان در نظر دارد با توجه به چشم انداز مشخص شده در اسناد بالادستی کشور و استان، مخصوصا سند چشم انداز توسعه بخش گردشگری و برنامه ششم توسعه ، نقش اصلی خود را در زاهدان و در سطح استان سیستان و بلوچستان بازیابی کند و وظیفه اصلی خود که تربیت نیروهای کارآمد برای توسعه استان و کشور است را به نحو احسن اجرایی نماید.

سیستان و بلوچستان از قطب‌های اصلی صنایع دستی کشور

سیستان و بلوچستان از قطب‌های اصلی صنایع دستی کشورسیستان و بلوچستان از قطب‌های اصلی صنایع دستی کشور