اخبار گردشگری

۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت قلعه بهادری کمیجان نیاز است

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه در جریان بازدید استاندار مرکزی و نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی از این قلعه تاریخی افزود: تا کنون سه میلیارد ریال اعتبار در چند دوره متوالی برای استحکام بخشی و بازسازی این قلعه هزینه شده است.
وی اظهار کرد: این قلعه جزء بناهای شاخص منطقه است که بازسازی آن جذب توریست و درآمد اقتصادی فراوانی را برای منطقه به همراه دارد.
وی گفت: سال ۹۵ هیچ اعتباری برای مرمت این اثر تاریخی به میراث فرهنگی استان مرکزی اختصاص داده نشد و آخرین اعتبار مرمت این اثر سال ۹۴ به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تاکنون عملیات مرمت شامل کف سازی، استحکام بخشی دیوار و بام در این بنا انجام شده و با توجه به وسعت چهار هزار مترمربعی این اثر تاریخی، اعتبار بیشتری نیاز است.
حسینی افزود: در حال حاضر لازم است رفع خطر بام، کف سازی، استحکام بخشی، جرزگیری و بازسازی در و پنجره ها این مجموعه قدیمی باید عملیاتی شود تا عناصر جوی به استحکام بخشی اثر، آسیب وارد نکند.
به گزارش ایرنا، قلعه بهادری منسوب به خاندانی به همین نام واقع در روستای اسفندان شهرستان کمیجان است و یک یادگار ارزشمند از دوران قاجاریه محسوب می شود.
این قلعه دارای برج هایی بلند در هر گوشه است که هم اکنون ارتفاع برج ها و حصارهای آن در اثر گذشت زمان تخریب های شده و جلوگاه دروازه اصلی قلعه و نمای بلند آن نیز با طاق نماهای قوسی شکل و کف سنگی مزین شده است.
بخش بیرونی عمارت قلعه بهادری مجموعه‌ای از اتاق های پنج دری، سه دری، ایوان های ستون دار با تزیینات چشم نواز و زیبا در اروسی‌ها و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی است که ضمن جذابیت دادن به معماری قلعه، اشرافیت بخش بیرونی به حیاط مرکزی را نیز مهیا کرده ‌است.
مجموعه قلعه خاندان بهادری ۶ بخش دارد که از آن میان ۲ قسمت در محدوده هشتی در ضلع جنوبی قلعه و مربوط به اصطبل ها و محل نگهداری چارپایان بوده است و وسیع ترین و بزرگ ترین ساختمان های قلعه در بخش شمالی آن قرار گرفته که مدت ها به عنوان بخش اعیان نشین قلعه کاربری داشته است.
عمده مصالح به کار رفته در این بنا گل چینه، خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ است، قلعه تاریخی بهادری در کنار یکی از راههای مهم ارتباطی استان مرکزی به سوی غرب کشور قرار گرفته است.
این قلعه تاریخی در مهر ماه ۱۳۸۱ به میراث فرهنگی استان مرکزی واگذار شد ‌و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده ‌است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۱۹۵۵/۳۰۷۵/خبرنگار: مهدی عظیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین