اخبار گردشگری

گشایش بازارچه صنایع دستی اهواز تا یک ماه آینده

به گزارش ایرنا خسرو نشان چهارشنبه در بازدید بازارچه صنایع دستی اهواز و بناهای تاریخی این شهرستان اظهار کرد: این بازارچه با ۳۴ غرفه و ۲ گالری نمایش در مساحت هزار و ۷۰۰ متر بنا شده است.
وی اهداف ایجاد این بازارچه را تقویت و حمایت از صنایع دستی بومی، ارتقای کیفیت بازاریابی محصولات صنایع دستی و کمک به فروش و بازاریابی صنعتگران خواند و گفت: تاکنون عملیات عمرانی بازارچه ۹۲ درصد پیشرفت داشته و تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان توضیح داد: پیش از این طراحی داخلی این بازارچه به صورت دیواره‌های کاهگلی بوده که اکنون تغییر داده شده و طراحی جدید با کاربری‌های متفاوتی از جمله گالری نمایش، محل فروش، کارگاه‌های آموزشی و غیره را نیز در آن فراهم کرده‌ایم.
وی اظهار کرد: قرار است محوطه این بازارچه به عنوان باغ موزه صنایع دستی سنتی و تاریخی خوزستان معرفی شود که هنوز برای این بخش اعتباری تخصیص داده نشده است.
نشان با بیان اینکه با کمک سرمایه گذار بخش خصوصی بازارچه هایی را نیز در شهرهای ماهشهر و شوشتر ایجاد می‌کنیم افزود:
عملیات ساخت بازارچه صنایع دستی اهواز از سال ۹۳ با اختصاص اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شد.

***مسجد حاج احمد عامری
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پس از آن از حسینیه حاج احمد عامری در اهواز بازدید کرد. این مسجد که متعلق به دوره قاجار است در تاریخ ۱۷ بهمن ۸۹ به ثبت ملی رسیده است.
ناظر پروژه مرمتی این بنا اظهار کرد: به خاطر نزدیکی این بنا با رودخانه رطوبت بالایی دارد که به منظور جلوگیری از اثر تخریبی رطوبت بر بنا کارهای حفاظتی انجام شده است.
کوثر هاشمی‌زاده افزود: به این منظور الحاقاتی مانند انباری که در بخشی از مسجد ساخته شده، به طور کامل برداشت شده است.
وی اظهار کرد: مرمت در این بنا از سال ۹۴ با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان آغاز شده است و ساماندهی و بهسازی در این بنا همچنان ادامه دارد.
مسجد عامری نخستین مسجد در اهواز است که در محله عامری و نزدیک بقعه علی بن مهزیار توسط فردی به نام شیخ نبهان عامری ساخته شده است.
این مسجد دارای ستون های مربع شکل است که بار وارده از طاق ها را به زمین منتقل می کنند. سقف مسجد از بخشهای برجسته بنا است به ویژه ستون های آن که به زیبایی و استواری تمام بنا شده و با ریزه کاری‌های مناسبی در بدنه دیده می شود. در بدنه طاق ها تزیینات آجر معلقی با اصالتی به چشم می خورد. پلان مسجد به شیوه مساجد شبستانه صدر اسلام است و در آن اثری از گنبدخانه دیده نمی شود.

***دانشسرای مقدماتی دوره پهلوی
درائدامه این برنامه از مدرسه دخترانه حجاب(دانشسرای مقدماتی در دوره پهلوی اول) بازدید شد. این مدرسه که متعلق به دوره پهلوی اول است در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ناظر این پروژه توضیح داد: این مدرسه در سال ۱۳۱۴ با کاربری دانشسرای مقدماتی شروع به کار کرد و در دوره بعد به عنوان مرکز تربیت معلم استفاده شد.
وی افزود: مساحت مدرسه سه هزار و ۹۰۰ متر مربع است و برداشتن سنگ های ازاره، برداشتن دیگر الحاقات، ساماندهی و بهسازی کلاس ها از جمله کارهای مرمتی است که در حال انجام است.
هاشمی زاده بیان کرد: برای مرمت این بنا نیز ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار منظور شده که فاز اول مرمت آن در ۲ سال گذشته انجام و فاز دوم مرمت از یک ماه پیش آغاز شده است و شامل مرمت ستون ها ، دیوارها، کف و حذف الحاقات است.
در پایان نیز از دانشکده سه گوش اهواز بازدید شد. مساحت این بنا آن چهار هزار متر مربع است.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خوزستان بهترین کاربری که میتوان برای این دانشکده انجام داد تبدیل آن به موزه علم و فناوری است زیرا در صورت بهره برداری نشدن از این بنا، احتمال آسیب دیدن آن بیشتر می شود.
۷۱۶۴/۶۰۰۲
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار دهنده : کبری آقازری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین