اخبار گردشگری

چرا خدمات هتل‌های کشور فقط شامل اقامت و صبحانه است؟

مسافرانی که در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره اقامت دارند، طبق استاندارد جهانی، از تمام خدمات، رایگان و یا با تخفیف زیاد استفاده می کنند، اما چرا در ایران اینگونه نیست؟

به گزارش ایسنا، کیفیت هتل‌ها معمولا بر اساس خدمات رستوران، تفریحات‏، امکانات، چشم‌انداز و اندازه اتاق‌ها، اسپا و خدمات ورزشی، موقعیت جغرافیایی و مواردی مانند این‌ها ارزیابی می‌شود.

معمولا مسافری که در چنین هتل مجهزی اقامت دارد، طبق استاندارد و رقابت جهانی، از تمام این خدمات می‌تواند رایگان و یا با تخفیف زیاد استفاده کند، هرچند در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی، این خدمات نوعی آپشن محسوب می شود که در صورت مصرف نشدن، هزینه اقامت را کاهش می دهد.

در ایران اما این برنامه سلیقه‌ای اجرا می‌شود، چرا که در دستورالعمل نرخ‌گذاری هتل‌ها – صادرشده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – هزینه هتل فازغ از یک یا چهار ستاره بودن، فقط شامل اقامت و صبحانه است و خدمات دیگر جداگانه محاسبه می‌شوند.

هرچند معدود هتل‌هایی هستند که خدمات جانبی را رایگان در اختیار مصرف‌کننده می‌گذارند، اما شمار هتل‌هایی که حتی برای اینترنت از ساکنان خود پول می گیرند، خیلی بیشتر از آن جمعیت اندک است که ترجیح داده استاندارد عرفی جهان را رعایت کند.

ولی تیموری – مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری – درباره این که چرا خدمات جانبی غیر از خواب و صبحانه در هتل‌ها پولی است؟ به ایسنا گفت: هزینه اقامت در هتل‌های ایران بیشتر دربرگیرنده «اتاق» و «صبحانه» است، اگر هتل غیر از این، خدمات جانبی دیگری عرضه می شود که پولی است باید در قرارداد با مشتری حقوقی و حقیقی مشخص شود.

او علت ناآگاهی نسبت به هزینه خدمات جانبی هتل‌ها را ناشی از شفاف نبودن قراردادها دانست و افزود: خدمات هتل در همه مکان‌ها به یک نوع و کیفیت نیست، بنابراین لازم است در قراردادها که یا مستقیم با مشتری بسته می‌شود و یا به واسطه آژانس، همه خدمات و هزینه‌ها شفاف مشخص شود، درحالیکه بعضا اینطور نیست و تناقض و سوءتعبیر پیش می‌آید. هتل موظف است به عنوان ارائه دهنده خدمات، با مصرف‌کننده قرارداد واضحی داشته باشد.

تیموری اظهار کرد: براساس دستورالعمل نرخ‌گذاری هتل‌ها، تعرفه شامل صبحانه و یک شب اقامت است، اما گاهی هزینه هتل همه خدمات را در برمی گیرد که معمولا در هتل های ‎ Ultra All Inclusive اتفاق می‌افتد که البته این هم به نوع قرارداد بستگی دارد.

در بیشتر هتل‌های ۴ و ۵ ستاره دنیا، وقتی خدماتی مثل اسپا، استخر، سالن ورزشی و امکانات رفاهی و اینترنت وجود دارد، استفاده از آنها برای ساکنان هتل یا رایگان است و یا قبلا روی هزینه اتاق محاسبه شده؛ و دیگر پول جداگانه‌ای بابت آن گرفته نمی‌شود، برعکسِ شیوه‌ای که در ایران مرسوم است، در کمتر هتل ۴ یا ۵ ستاره‌ای می‌توان از این خدماتِ رایگان استفاده کرد.