اخبار گردشگری

پروازهای مستقیم هوایی بستری برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری اصفهان

کارشناسان اقتصادی و گردشگری معتقدند که توسعه همکاری های ایران با شرکت های هوایی بین المللی و افزایش پروازهای مستقیم از دیگر کشورها به ایران، اثراتی مثبت بر گردشگری کشور خواهد داشت و اقدامی زیر بنایی در رشد و پیشرفت همه جانبه این صنعت
رونق صنعت گردشگری، جذب گردشگران خارجی، تشویق و تقویت آژانس های گردشگری ، افزایش قابلیت های حمل و نقل بین المللی، تقویت زیرساخت ها و خدمات و با لابردن توان رقابت در عرصه گردشگری در سطح منطقه و جهان از جمله نتایج تقویت خطوط هوایی و برقراری پروازهای مستقیم عنوان می شود.
در این زمینه ‘مریم امیری’ یکی از کارکنان آژانس گردشگری در اصفهان گفت: برقراری پروازهای مستقیم بین اصفهان و دیگر شهرهای دنیا و بالعکس، رونق صنعت گردشگری را در استان در این مدت کوتاه بهمراه داشته است.
وی با بیان اینکه در مدت چهار سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی به استان اصفهان افزایش یافته است گفت: توسعه حمل و نقل هوایی و برقراری پروازهای مستقیم خارجی به شهر تاریخی اصفهان، یکی از عوامل اثر گذار در افزایش ورود گردشگران به اصفهان بوده است.
این فعال عرصه تورهای گردشگری خارجی افزود: گردشگران خارجی تمایل بسیاری برای ورود مستقیم از کشور خود به شهر مقصد هدف گردشگری دارند که این پروازهای مستقیم خواسته بسیاری از آنها را برآورده کرده است.
کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حمل و نقل یکی از مهمترین شاخصه های زیرساختی صنعت گردشگری است و بسیاری از سفرهای خارجی از طریق سیستم حمل و نقل هوایی انجام می شود.
شهرام امیری افزود: اگر بپذیریم که اصفهان یکی از ۱۰ شهر برتر جهان به لحاظ جاذبه های گردشگری است باید این را نیز پذیرفت که برای جذب گردشگر به این شهر، یکی از مهمترین جذابیت ها ایجاد زیرساختهاست.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید تلاش شود تا همانطور که اصفهان در رده شهرهای برتر جهان قرار دارد بتوان مستقیم گردشگران را به سمت این شهر جذب کرد تا از ثمرات فرهنگی و اقتصادی آن بهره بیشتری حاصل شود.

**توسعه پروازهای مستقیم خارجی به اصفهان و حذف واسطه ها*
یک فعال حوزه گردشگری استان می گوید: در حال حاضر اکثر گردشگران از طریق حمل و نقل هوایی و ابتدا از تهران به استانهای دیگر از جمله اصفهان وارد می شوند که توسعه پروازهای مستقیم هوایی در اصفهان، موجب حذف و یا کم کردن شهرهای واسطه می شود.
امیری یادآور شد: در این صورت آژانس های خدمات گردشگری اصفهان می توانند در حوزه بازاریابی ورود پیدا کنند و صرف پیمانکار برای آژانس های پایتخت نباشند اما این مهم مستلزم پرداختن به حوزه کمی و کیفی فرودگاه شامل سالن های ترانزیت، استقبال و کارگو نیز می باشد.

**اعتماد سازی بین المللی، دستاورد برقراری پروازهای مستقیم خارجی **
کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان افزود: با توجه به شرایط منطقه، برقراری پروازهای مستقیم خارجی بیانگر امنیت، ثبات، آرامش و استقلال در ایران و تک تک شهرهای کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر در منطقه، مهمترین عامل برای توسعه گردشگری، امنیت است که ایران از این فاکتور در ناامن ترین منطقه دنیا برخوردار است.
وی تصریح کرد: پروازهای مستقیم خارجی می تواند ادامه دهنده و اثبات کننده امنیت و ثبات ایران در منطقه باشد.

** رشد ۵۰۰ درصدی گردشگری خارجی در اصفهان پس از برجام **
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از رشد ۵۰۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به اصفهان پس از برجام خبرداد.
محسن یارمحمدیان خاطرنشان کرد: جهش اقبال عمومی مردم دنیا و حمایت های دولت های مهم کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی، ارمغان برجام در ایران و به ویژه استان اصفهان است.
وی تصریح کرد: تا پایان سال ۹۱ آمار گردشگران خارجی به اصفهان ۶۰ هزار نفر بود که این تعداد در پایان سال ۹۵ به ۲۸۰ هزار نفر رسید.
مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان نیز در رابطه با تعداد پروازهای انجام شده از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در سال گذشته گفت: این پروازها در مقایسه با سال ۹۴ معادل ۱۹ درصد افزایش یافت.
حسن امجدی اضافه کرد: شمار پروازهای انجام شده از فروگاه اصفهان در سال ۹۴ در مجموع ۱۹ هزار و ۵۷۰سورتی بوده که این آمار در سال ۹۵ به ۲۳ هزار و ۳۷۲ سورتی پرواز افزایش یافته است.
وی همچنین یادآور شد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان جابه جا شدند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۸ درصدی همراه بود.
مدیرکل فرودگاه های استان اصفهان، مجموع تعداد پروازها و مسافران جابجا شده در پروازهای داخلی فرودگاه اصفهان در سال ۱۳۹۵ را ۱۹ هزار و ۷۴ پرواز و ۲ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۷۱ نفر مسافر عنوان کرد و گفت: در این بخش نیز ۲۱ درصد رشد در نشست و برخاست ها و ۲۰ درصد رشد در تعداد مسافران نسبت به سال ۹۴ رخ داد.
در سال های اخیر توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری در استان اصفهان مورد توجه جدی قرار گرفته و ۲۸۳ طرح گردشگری در این استان درحال اجراست.
وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار هزار و ۲۹۵ سورتی پرواز خارجی از این فرودگاه انجام شد، گفت: تعداد مسافران خارجی اعزامی از فرودگاه شهید بهشتی نیز در این مدت به بیش از ۵۲۰ هزار مسافر رسید که موید رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.
فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای دو باند به طول چهار هزار و ۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر با ۱۰ جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری و نیز ترمینال پروازهای داخلی و خارجی است.
روزانه حدود ۶۵ پرواز از فرودگاه بین‌المللی اصفهان انجام می‌شود که این رقم در ایام نوروز افزایش می یابد.
در سال های اخیر توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری در استان اصفهان مورد توجه جدی قرار گرفته و هم اکنون ۲۸۳ طرح گردشگری در این استان درحال اجراست.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
این استان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.

**اصفهان و توانمندی های بالقوه آن زمینه دار جذب گردشگران خارجی**
کارشناس فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: اصفهان و به قول معروف نصف جهان از توانمندی ها و ظرفیت های بالا و بالقوه ای در جذب و پذیرش گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.
وی، انتخاب اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی، معدود شهری با داشتن سه اثر شاخص ثبتی جهانی در یک شهر، اصفهان به عنوان یکی از ۱۱۶ شهر خلاق دنیا و شهری با انواع جاذبه های تاریخی و طبیعی گردشگری را از جمله ظرفیت های وجودی این شهر برای رونق صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی برشمرد.
گ/۶۹۹۴ خبرنگار:آرزو فلاح** انتشار: سلطانمرادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین