اخبار گردشگری

عملیات اجرایی مرمت ۸ اثر تاریخی اردستان آغاز شد

محمد رضا صدوقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرمت بافت تاریخی شهر زواره و شهر مهاباد، خانه های تاریخی شهرستان، مسجدجامع، قنات دوطبقه مون و مقبره امیر اویس در اردستان، مجموعه کاخ سرهنگ آباد و قلعه سنگ بست در بخش زواره از جمله این آثار تاریخی است که همگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و قنات ۲ طبقه نیز ثبت جهانی شده است.
وی اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این آثار را ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارهای پایگاه جهانی قنوات و اعتبارهای ملی اعلام و خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز از محل اعتبارهای تملک دارایی، ۶ و نیم میلیارد ریال به این اداره اختصاص داده شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: مطالعات و نقشه برداری ۱۵ محوطه باستانی شهرستان توسط کارشناسان اداره باستان شناسی استان اصفهان انجام شده و مقدمه ثبت این محوطه ها فراهم شده است که تا پایان سال جاری ثبت آثار ملی می شوند.
صدوقی محوطه های باستانی شهرستان را متعلق به دوران های اشکانی، ساسانی و دو قرن اول هجری اعلام و خاطر نشان کرد: مهمترین محوطه باستانی موسوم به تپه علیرضا می باشد.
وی هم چنین از تعیین حریم کاروانسرای شاه عباسی روستای بقم و ظفرقند دربخش مرکزی اردستان خبر داد و افزود: این دو بنا در سال ۱۳۸۱و ۸۴ ثبت آثار ملی شده مرمت سازه ای آن ها در سال ۸۲ و ۸۴ انجام شده است.
شهرستان اردستان با ۶۷ اثرثبت شده ملی و یک اثر ثبت جهانی (قنات دو طبقه)، دو بافت تاریخی زواره و مهاباد و سه کمپ کویرنوردی در ۱۱۸ کیلومتری شمال مرکز استان اصفهان قرار دارد.
۷۴۰۸/۷۴۳۱ * خبرنگار: رحمت الله عامری نیا * انتشار: محمد جهانگیریان

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین