اخبار گردشگری

بزرگترین قاب خاتم دنیا تابستان آینده رونمایی می شود

ملیحه فخرالدین خاتم کار و معرق کار صنایع دستی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ویژگی های بزرگترین قاب خاتم جهان که در حال ساخت است، اظهار کرد: این قاب در ابعاد ۷ در ۸٫۴ متر در حال ساخت است، بیش از ۲ تن وزن دارد و پس از اتمام برای ثبت جهانی در کتاب گینس معرفی می شود.
به گفته فخرالدین، کار گره کشی این قاب خاتم به اتمام رسیده و در این اثر از هنرهایی مثل معرق، منبت و فیروزه کوبی نیز استفاده شده است.
این بانوی فعال صنایع دستی ادامه داد: معتقدم خاتم، ختم کننده تمام هنرهاست و خلاقیت و ظرافت این هنر با کمتر کار هنری قابل مقایسه است.
وی تصریح کرد: اگرچه هنر خاتم در کشورهایی مثل هند هم رایج هست اما خاتم شیراز بسیار مرغوب و غیرقابل مقایسه با نمونه های خارجی و حتی داخلی است.
فخرالدین ادامه داد: تفاوت خاتم شیراز با دیگر خاتم های داخلی این است که با استخوان شتر یا گاو و فلز برنج کار می شود در صورتی که در انواع دیگر خاتم به جای استخوان از فیبر پلاستیکی و از فلز برنج به ندرت استفاده می شود و به جای چسب چوب نیز از سریشم یا چسب مایع استفاده می کنند.
فعال صنایع دستی موضوع این قاب را احترام و ادای دینی به چهار بانوی برگزیده عالم (حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت مریم، حضرت آسیه و حضرت خدیجه (س) دانست و افزود: در این طرح که ایده و سرپرستی آن با هادی چابک هست، سعی کردیم که مرکزیت قاب با حضرت فاطمه زهرا (س) باشد و سه قاب دیگر که در داخل این قاب مرکزی قرار می گیرد مربوط به یکی از این نامهای بزرگ است.
وی تاکید کرد: سعی کرده ایم که یک کار بین المللی بین ادیان و مذاهب مختلف باشد و به همین مناسبت در آن از خط ها و نوشتاری به شکل معرق از کتابهای مقدس قرآن، انجیل و تورات به زبان های فارسی، عربی،‌ انگلیسی و عبری روی قاب ها قرار گیرد.
فخرالدین خاطرنشان کرد: اجرای این کار هنری از تیرماه سال ۹۵ کلید خورد و در نهایت تا تابستان سال ۹۷ به اتمام می رسد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین