اخبار گردشگری

دبیر شورای‌عالی شهرسازی: یزد به جامعه ‌بشری تعلق دارد

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دفتر نماینده یزد و اشکذر، پیروز حناچی در هفتمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ارزش‌های شهر یزد باید به شکل کامل در طرح‌های توسعه و عمران هدف‌گذاری و حتی به عنوان بخشی از ضوابط طرح جامع تلقی شود.
وی افزود: تلاش زیادی شده تا شهر یزد به درستی به تصویب کمیته میراث‌جهانی برسد و برای نخستین‌بار در ایران یک شهر ثبت جهانی شده است.
عضو شورای‌عالی میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه تعداد شهرهایی که به ثبت جهانی رسیده‌اند محدود است، ادامه داد: هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ۲ هدفِ تقدیر از همه افرادی که نقش کلیدی در ثبت جهانی شهر یزد داشتند و تاکید بر این نکته که یزد نه فقط به ایران که به دنیا تعلق دارد و بررسی الزامات آن تشکیل شد.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ثبت جهانی شهر یزد، ایران تعهداتی را در کمیته میراث جهانی قبول کرد و در مقابل نیز تعهداتی را نیز به آن کمیته قبولاند، یزد به لحاظ ویژگی‌هایی که در معماری و شهرسازی و تطابق با اقلیم و محیط زیست دارد، در دنیا نادر است.
حناچی با بیان اینکه از دوران پیش از اسلام شهر یزد، چیزی باقی نمانده است، گفت: تلاش بر این است که ارزش‌های بی‌بدیل و یگانه شهر یزد را حفظ کنیم.
وی همچنین درباره مساحتی از شهر که باید مورد حفاظت جدی قرار بگیرد و محدوده ثبت شده در میراث جهانی یونسکو گفت: مساحت زون مرکزی در حدود ۲۵۰ هکتار پیش‌بینی شده که ضوابط خاص در آن اجرا می‌شود و محدوده بزرگ‌تری هم وجود دارد که این ضوابط در آن اجرا نمی‌شود اما بر اساس ضوابطی که کمیته میراث جهانی به تصویب رسانده به ضوابط طرح‌های توسعه و عمران شهری تبدیل می‌شود.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع اکثریت اعضاء، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی بافت قدیمی شهر یزد را در بر می گیرد.
۱۹۶۸/ ۶۰۱۴/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار کاظم شاملو
@irnayazdd

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین