اخبار گردشگری

نمایشگاه یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان کاشان گشایش یافت

به گزارش ایرنا، فرماندار کاشان در این آئین، محوطه باستانی استرک و جوشقان را بسیار ارزشمند و دارای هویت دانست و تاکید کرد: نباید اجازه دهیم جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان از هویت ذاتی و اصلی خود تهی و منقطع شوند.
حمید رضا مومنیان اظهار کرد: اگر جوانان و نوجوانان را با هویت ملی آشنا کنیم از ناهنجاری های مختلف در جامعه جلوگیری خواهد شد.
وی هم چنین خاطر نشان کرد: کارکرد موزه ها تنها نمایش و دیدن نیست بلکه موزه در رشد و تعالی جامعه نیز تاثیرگذار است.
معاون استاندار اصفهان هم چنین از رایزنی با محققان و باستان شناسان بریتانیا برای انجام فصل جدید کاوش در محوطه باستانی ۷ هزار ساله سیلک کاشان خبر داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نیز در این آئین گفت: محوطه استرک و جوشقان یکی از چندین گورستان عصر آهن محسوب می شود که در دره رهق واقع شده است.
محسن جاوری اظهار کرد: براساس گزارش محلی در خصوص تخریب و حفاری های غیرمجاز در این منطقه توسط سود جویان در سال ۱۳۹۳، کارشناسان میراث فرهنگی بازدید به عمل آوردند و این بازدید منجر به درک اهمیت و هم چنین ضرورت ساماندهی محوطه شد.
وی خاطر نشان کرد: بیش از سه دهه دست یازی و حفاری های غیرمجاز در این محوطه حتی با لودر نیز انجام شده است.
به گفته وی دوره آهن، دوره آغاز تاریخی در ایران است که با ورود آریایی ها به کشور و سکونت آن ها در مناطق مختلف همراه بود و سفال خاکستری یکی از مشخصات این دوره است.
وی با اشاره به کشف گورهای تدفینی مرده سوزی در محوطه باستانی استرک و جوشقان که در آن تدفین های زن و مرد مشاهده می شود، خاطر نشان کرد: این تدفین ها یک سنت خاص است که در دوره آهن نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نیز ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به بقایای ۱۸ تدفین شامل چندین زن و مرد و ۶ کودک، تصریح کرد: داده های استخوانی این تدفین ها حاکی از آن است که همه مرده ها سوخته شده اند.
به گفته وی، افزون بر این بقایای انسانی، تعدادی ظروف سفالی و مهره های سنگی به عنوان هدیه در گورها نیز کشف شده است.
وی با بیان این که شکل گورها نیمه مدور نزدیک به چهارگوش با یک پی چینی و سنگهای لاشه و ملات گل است، تصریح کرد: محل گورها بدون سقف بوده که در دوره های مختلف در بازه زمانی حدود ۲۰۰ سال مکرر به عنوان محل تدفین استفاده می شده است.
وی هدف اصلی از عملیات کاوش در این منطقه را ساماندهی و نجات بخشی محوطه باستانی که حفاریهای غیرمجاز زیادی در آن انجام شده بود، بیان کرد و گفت: این کاوشها ادامه خواهد یافت و اقدام لازم با تشکیل پرونده برای ثبت در فهرست آثار ملی انجام خواهیم داد.
جاوری که سرپرستی فصل اول گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک علمیات کاوش بر عهده داشته است، یادآور شد: پرفسور «آرکادیوش سولتسیاک» متخصص فیزیولوژی انسانی (انسان شناسی فیزیولوژیست) از دانشگاه ورشو و دو استاد باستان شناس از دانشگاه کاشان وی را در عملیات کاوش همراهی کرده اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر ادامه کاوش و درخواست اعتبار برای مطالعه و پژوهش در محوطه باستانی استرک و جوشقان، اظهار کرد: در فصل جدید کاوش از ۸ تا ۱۰ نفر از باستان شناسان دانشگاه ورشو بهره گیری خواهد شد.
در نمایشگاه یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان کاشان، کوزه و کاسه، رشته مهره از جنس صدف و عقیق، فنجان های دسته دار، درپوش با نقش کنده هندسی، مٌهر سلیندری، کوزه های دسته دار و تغارهای بزرگ سفالی همه آنها قدمت عصر آهن دو ( ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ سال پیش) دارند، به نمایش گذاشته شده است.
فصل نخست گمانه زنی و عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک ازاواخر مهر سال گذشته حدود سه ماه با صرف اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای استانی انجام شده است.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیتی افزون بر دو هزار و یک هزار و ۳۰۰ نفر در ۲۲ و ۱۷ کیلومتری شهر کاشان قرار دارند.
۷۴۰۸/۶۱۳۶ * خبرنگار: یوسف صائب* انتشار: علی شریفی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین