اخبار گردشگری

اختصاص بیش از یک میلیارد ریال برای توسعه روستای گردشگری ورکانه

به گزارش ایرنا علی تعالی روز سه شنبه در نشست توسعه زیرساختهای گردشگری و اجرای طرحهای اشتغالزا در روستای ورکانه افزود: در حال حاضر یک طرح عمرانی مهمانپذیر با مشارکت بخش خصوصی در روستای ورکانه در حال انجام است که به زودی بهره برداری می شود.
وی اضافه کرد: قلعه اربابی و اصطبل نیز ۲ بنای تاریخی و واجد ارزش از نظر میراث فرهنگی و گردشگری است که با اعتباراتی از طریق میراث فرهنگی استان حفظ و مرمت این بناها در دستور کار قرار دارد.
فرماندار همدان خواستار ایجاد زیرساختهای لازم برای گردشگران، اجرای طرحهای اشتغالزا و افزایش درآمد در روستای ورکانه شد و گفت: روستای ورکانه یکی از چهار روستای تعیین شده در استان به عنوان روستای هدف گردشگری است که طرحهایی با هدف اشتغالزایی و افزایش درآمد روستاییان اجرا می شود.
تعالی با بیان اینکه پخش سریال علی البدل که سال گذشته در روستای ورکانه تهیه شد موجب افزایش گردشگران به این روستا شده است گفت: باید متناسب با آن زیرساختهای لازم فراهم شود تا برای روستا اشتغال و درآمدهایی را به دنبال داشته باشد.
وی احداث آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی عمومی، پارک و فضای سبز اقامتی را از جمله اقدامات مورد نیازدر این روستا در کوتاه مدت برشمرد و افزود: خانه بوم گردی نیز به عنوان یک مرکز فرهنگی با مشارکت بخش خصوصی در روستای ورکانه راه اندازی شده و در حال فعالیت است.
فرماندار همدان تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از امکانات مورد نیاز برای گردشگران در این روستا فراهم نیست و بهره برداری لازم نیز از حضور گردشگران در روستا انجام نمی شود.
تعالی افزود : ایجاد بازارچه محلی برای ارائه محصولات بومی و صنایع دستی روستا نیز می تواند در جذب گردشگران و اشتغالزایی روستا موثر باشد.
وی با اشاره به مشکل آب شرب روستای ورکانه خاطر نشان کرد: مشکل آب شرب روستا باید از طریق احداث مجتمع آبرسانی با همکاری آب و فاضلاب روستایی و آب منطقه ای همدان حل شود چراکه چشمه های آب موجود پاسخگوی مصرف روستا نیست.
فرماندار همدان با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و رعایت الگوی صحیح مصرف آب افزود: با توجه به کاهش قابل توجه منابع آب چگونگی مصرف نیز باید با اطلاع رسانی مد نظر قرار گیرد و حتی المقدور از مصارف غیر ضروری آب شرب خودداری شود.
تعالی اضافه کرد: شبکه دفع فاضلاب نیز در این روستا انجام شده است و اجرای خطوط انتقال و تصفیه خانه نیز در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارد.
فرماندار همدان بر توجه به راه دسترسی و تامین روشنایی مسیر این روستا تاکید کرد و افزود: هم اکنون نقاط حادثه خیزی در راه این روستا وجود دارد که باید متناسب با افزایش تردد در این مسیر گردشگری ایمن سازی و رفع شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: روستای ورکانه منطقه ویژه گردشگری استان است که باید زیر ساختهای لازم با مشارکت روستائیان در آن شکل گیرد.
حمید رضا حاج بابایی با بیان اینکه رویکرد مسئولان در اشتغالزایی راه اندازی مشاغل خرد و خانگی و کوچک است ادامه داد: وقتی در روستای ورکانه زیرساختهای لازم فراهم شود معادل یک شرکت پتروشیمی که با سرمایه گذاری چند میلیاردی و مصرف آب، گاز و دیگر منابع همراه است اشتغالزایی برای مردم روستا را به دنبال دارد.
وی هزینه کردن در راستای تقویت گردشگری روستا را هزینه برای اشتغالزایی این روستا دانست و اظهار کرد: چهارمسیر گردشگری گنجنامه، امامزاده محسن، سد اکباتان و ابرو در شهر همدان و مرکز استان وجود دارد که در ایجاد اشتغال و تولید سرمایه از محل گردشگری در این مسیرها باید استفاده کرد.
حاجی بابایی افزود : برداشت ۱٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه تنها برای اشتغالزایی در روستاها و شهرهای زیر بیست هزار نفر در برنامه ششم پیش بینی شده که باید ۵ هزار روستای اشتغالزا در سطح کشور با مشارکت مردم داشته باشیم.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ورکانه منطقه ویژه گردشگری استان همدان است که باید زیر ساختهای لازم با مشارکت روستاییان در آن شکل گیرد و با پرداخت تسهیلاتی به باغداران تمهیداتی اتخاذ شود تا گردشگران امکان استقرار داشته باشند.
حاجی بابایی افزود: علاوه بر اعتبارات تملک دارایی ها و نفت، اعتبارات دیگری برای برخی از مناطق پیش بینی شده است که برای احداث مجتمع آبرسانی برای روستاهای این منطقه می توان از این اعتبارات استفاده کرد.
وی برای پیگیری به منظور اجرای طرحهای مشارکتی اشتغالزا در این روستا اعلام آمادگی کرد و افزود: برای سرمایه گذاری در مباحث گردشگری،صنایع دستی و سایر تولیدات روستایی می توانیم سرمایه گذاری های یک یا ۲ میلیاردی برای منطقه از بخش خصوصی تامین کنیم.
دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: روستاهای مستعد گردشگری پتانسیل خوبی برای اشتغال و در آمد روستاییان است که کمتر به آن توجه شده است.
امیر خجسته با بیان اینکه روستاهای مستعد گردشگری پتانسیل خوبی برای اشتغال و درآمد روستاییان است که کمتر به آن توجه شده است تصریح کرد: با وجود ظرفیت های گردشگری قابل توجه و قدمت ۷ هزار ساله در همدان نسبت به برخی از استانهای کشور در تبلیغات و معرفی این ظرفیت ها خوب عمل نشده است.
وی گردشگری را تنها منبع تمام نشدنی برای اشتغالزایی و درآمدزایی دانست و افزود : باید با همکاری صدا و سیما مناطق گردشگری همدان را به کشور معرفی تا بتوان از مراکز متعدد گردشگری، تاریخی، طبیعی و تفریحی استان همدان اشتغال و درآمدزایی کسب کرد.
خجسته یادآور شد: طبق استانداردهای بین المللی ورود هر توریست هشت شغل ایجاد می کند که با وجود مراکز متعدد و مستعد گردشگری در استان همدان باید از این ظرفیت مهم برای ایجاد اشتغال جوانان استفاده کرد.
سه روستای گشانی شهرستان تویسرکان، ورکانه شهرستان همدان و قلعه جوق شهرستان فامنین از میان ۲۰ روستای هدف گردشگری استان همدان در طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال انتخاب شدند تا با اجرای این طرح گام های موثری در راستای توانمندسازی و اشتغال زایی این روستاها برداشته شود.
۲۰۸۷/۱۱۸۱خبرنگار: زهرا پیرنیا ** انتشاردهنده: الهام تدین

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین