اخبار گردشگری

امضای تفاهم نامه همکاری میان منطقه آزاد ماکو و میراث فرهنگی آذربایجان غربی

به گزارش ایرنا، حسین فروزان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این تفاهم نامه تهیه پرونده ثبت منظر فرهنگی ماکو در فهرست میراث جهانی، مرمت پل های تاریخی از جمله پل تاریخی قلعه جوق و پل کشمش تپه مورد توافق قرار گرفت.
وی همچنین ادامه کاوش در عرصه قلعه قبان ماکو و کاوش و خواناسازی قلعه سنگر ماکو را از دیگر مفاد این تفاهم نامه ذکر کرد و گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ها در حدود ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو تامین می شود.
فروزان گفت: مشارکت در مرمت بناهای مذکور در تفاهم نامه در حد تخصیص اعتبارات ملی و استانی، تامین اعتبار لازم به میزان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال جهت تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ماکو، تامین اعتبار لازم جهت بازسازی و مرمت کلی سقف عمارت دارایی، آغاز عملیات اجرایی ساماندهی بافت تاریخی ماکو با تامین اعتبار ۷۰۰ میلیون از جمله تعهدات میراث فرهنگی است.
وی احداث و مرمت قلعه قبان ماکو را پر اهمیت خواند و گفت: درصورت احیای این اثر تاریخی کم نظیر، ماکو به قطب گردشگری شمال غرب تبدیل می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز امیدواری کرد: در سایه همکاری های متقابل و با هم افزایی می توانیم شاهد انجام کارهای ارزشمند و شاخصی باشیم.
جلیل جباری افزود: در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رسیدن منطقه به جایگاه مطلوب باید از ظرفیت سازمان منطقه آزاد استفاده کرد.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه پیرو تفاهم نامه های مشترک در سنوات گذشته و در راستای تعاملات سازنده و راهگشای میان سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به منظور صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه آزاد ماکو منعقد شد.
به گزارش ایرنا، در ادامه انعقاد این تفاهم نامه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از روند مرمت و بازسازی طرح ها و آثار تاریخی منطقه آزاد ماکو بازدید کردند.
۷۱۳۲/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: حمید قاسمی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین