اخبار گردشگری

درخشش بته جقه های مدرن در نمایشگاه نگاره های ماندگار

علی ساعی یگانه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ اثر در زمینه بته جقه طراحی کرده است، اظهار داشت: پایه و اساس تمام آثارم بته جقه است که سعی کردم آثاری مدرن ارائه کنم و تذهیب استفاده شده در آثار نیز به صورت مدرن و بدون نظم و قاعده و قانون است.
وی ادامه داد: این نقش جاویدان در طول زندگی هزار ساله اش به قدری تحول یافته که در عالم هنر ایران و دیگر اقوام تا به این حد متحول نشده است.
این هنرمند جوان تاکید کرد: بته جقه یکی از نگاره هایی است که به دلیل اصالت، قدمت و جذابیت فراوان، زینت بخش آثار هنری ایران در قالی، ظروف، پارچه و وسایل مختلف کاربردی و تزئینی بوده و هست
ساعی یگانه با اشاره به اینکه نقشمایه بته جقه بر اساس شواهد تاریخی، قدمتی بیش از ١۵٠٠ یا ٢٠٠٠ سال دارد افزود: تصمیم گرفتم که هنر تذهیب را به روش خودم با بته جقه ترکیب و آثار جدیدی خلق کنم.
وی با اشاره به چگونگی خلق آثار جدید هنری با استفاده از بته جقه گفت: سال ۹۱ کتاب «بته جقه چیست؟» به نویسندگی طاهره عطوش را خواندم و از آن زمان به قدمت و اصالت این نقشمایه پی برده و به شدت به آن علاقه مند شدم.
این هنرمند درباره نمایشگاه نگاره های نقش های ماندگار نیز توضیح داد: این نمایشگاه را روز جمعه، ششم مردادماه در گالری آتشزاد با نمایش ۲۰ اثر افتتاح خواهم کرد.
وی ادامه داد: این روزها علاقه مردم نسبت به طرح ها و کارهای سنتی کمتر شده و تمایل به مدرنیته هر روز بیشتر می شود و هدف از برپایی این نمایشگاه، این است که نشان دهم با حفظ اصالت می توان رو به مدرنیته رفت و کارهای جدید و متفاوتی خلق کرد.
نمایشگاه نگاره های نقش های ماندگار از ۸ تا ۱۵ مردادماه در گالری آتشزاد برپا خواهد بود.
فراهنگ**۹۳۳۸**۱۰۵۵
خبرنگار:صدیقه بهارلو**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین