اخبار گردشگری

برگزاری شورای‌عالی شهرسازی با محوریت ثبت جهانی یزد / وزیر راه: مبنای حیات یزد، مسالمت‌جویی است

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دفتر نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ، در این نشست که معاونان ۱۱ وزارتخانه عضو این شورا، استاندار یزد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار و رئیس شورای شهر یزد حضور داشتند، مصوباتی برای شهر یزد به تصویب رسید.
این مصوبه ها شامل ارسال نامه به رئیس جمهور از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر پیش بینی ردیفی در بودجه سالانه کشور برای برنامه های توسعه ای استان و شهر یزد، حفظ و حراست بافت های تاریخی شهر یزد و درخواست شورای عالی شهر سازی و معماری از بانک مسکن مبنی بر افزایش سقف وام های مرمت و نوسازی در بافت های تاریخی و پیگیری تصویب آن در شورایعالی پول و اعتبار بود.
همچنین بازنگری در طرح جامع شهر یزد با رویکرد حفظ و حراست از بافت های تاریخی و دیگر مصوبات ستاد بازآفرینی کشور مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد این موضوع و درخواست ها و برنامه های دیگر دستگاه های اجرایی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شود.
****
وزیر راه و شهرسازی: حیات شهر یزد برمبنای مسالمت جویی و صلح شکل گرفته است
وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه حیات شهر یزد، بر مبنای مسالمت‌جویی، صلح و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان ابراهیمی و تمامی ادیان شکل گرفته، گفت: ثبت جهانی شهر یزد تنها به ساختمان‌ها و بافت تاریخی محدود نمی‌شود بلکه متوجه حیاتی است که در این شهر جریان دارد.
عباس آخوندی افزود: باید از فرصتی که با ثبت جهانی شهر یزد ایجاد شده در جهت ارتقاء اقتصاد، مدیریت فرهنگ، توسعه و اقدام به نفع مردم شهر استفاده کنیم .
وی همچنین در خصوص مصرف انرژی در ایران گفت: مصرف انرژی در کشور به شدت فزاینده است و همه راهکارها در رسانه‌ها به غیر از راهکار سازگاری با طبیعت درکاهش مصرف انرژی که تجربه تاریخی نیز در مورد آن وجود دارد، مغفول مانده است.
آخوندی با بیان اینکه شهر یزد برای ویژگی سازگاری با طبیعت ثبت جهانی شده خاطرنشان کرد: تامین انرژی نیز باید با روش های سازگار با طبیعت انجام شود و با شعار دادن نمی توان مصرف انرژی را کاهش داد.
رئیس شورای عالی شهرسازی گفت: باید بافت‌های تاریخی با بافت‌های پیرامون هماهنگ باشد و حتما باید پیوستگی لازم ایجاد شود و زندگی مدرن باید با سابقه تاریخی پیوستگی داشته باشد .
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای اختصاص ردیف بودجه برای حفاظت از ثبت جهانی شهر یزد، به رئیس‌ جمهوری ارائه می‌شود.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع اکثریت اعضاء، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی بافت قدیمی شهر یزد را در بر می گیرد.
۱۹۶۸/ ۶۰۱۴/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار کاظم شاملو
@irnayazdd

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین