اخبار گردشگری

تغییر تولیدات صنایع دستی به سمت سلیقه جامعه لازمه توسعه گردشگری روستایی

به گزارش ایرنا زهرا احمدی پور روز دوشنبه در جمع مردم روستای نوره سنندج با بیان اینکه در مرحله اول کردستان سهم اجرای طرح هدف گردشگری در سه روستای نوره، پالنگان و سلین را دارد افزود: برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای خلق ثروت در روستاها با استفاده از صنعت گردشگری آغاز شده و این سازمان عهده دار معرفی روستاها و تولیدات آنها، اعطای تسهیلات برای توسعه و تقویت پتانسیل، ایجاد کارگاه های آموزشی است.
وی اظهار کرد: ۵۰۰ روستای تاریخی کشور در پایان برنامه ششم توسعه هدف گردشگری قرار می گیرند که امسال در مرحله اول این طرح در ۷۸ روستا اجرا می شود.
وی ادامه داد: این روستاها با دارا بودن ظرفیت ‌های لازم در زمینه میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی، بوم‌ گردی و توسعه صنایع‌ دستی، به‌ عنوان هدف طرح گردشگری شناسایی شده و کارگاه ‌هایی برای آموزش صنایع دستی، توسعه گردشگری و اقتصادی کردن آن ایجاد می شود.
وی گفت: دولت در تمام حوزه ها توسعه گردشگری را دنبال می کند و در این راستا باید ویژگی‌ های متمایز شناسایی و همین ظرفیت‌ها به برندی برای توسعه گردشگری در روستاها تبدیل شود و هر آنچه در این مناطق به عنوان فرهنگ و سنت داریم بستر را برای توسعه گردشگری روستایی فراهم سازد.
وی با بیان اینکه تنها خواست دولت و اجرای برنامه های آن موجب رونق اقتصادی و توسعه گردشگری در روستاها نمی شود افزود: مردم این مناطق باید سرمایه های فرهنگی و سنتی خود از جمله تنوع زندگی و پتانسیل های گردشگری را با برخی فعالیت هایی که ارزش افزوده اقتصادی کمتری دارند جایگزین کنند.
وی گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی که باعث کاهش منابع آبی و افت تولید و صرفه اقتصادی در حوزه کشاورزی شده است می توان با ایجاد صنعت گردشگری در روستاها با حداقل هزینه، ‌اشتغالزایی پایدارتر و با صرفه اقتصادی بیشتری ایجاد کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یک روزه علاوه بر بازدید از روستای گردشگری نوره ، آثار باستای و میراث فرهنگی سنندج بازدید می کند و در شورای اداری استان شرکت و با جمعی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری برای تبادل نظر و ارایه راهکارهای توسعه صنعت گردشگری کردستان دیدار می کند.
روستای نوره یکی از ۴۳ روستای شناسایی شده مورد هدف گردشگری کردستان است که از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج و در ۱۸ کیلومتری این شهر قرار دارد.
ساختار کالبدی، معماری و الگوی سکونت، بافت مسکونی متراکم در دره و بر روی شیب واقع شدن، وجود باغ‌های سرسبز و خرم، منابع سرشار آب و پوشش گیاهی غنی و انواع پرندگان و جانوران وحشی مانند کبک، تیهو، شغال، گرگ، روباه و خرگوش، کوه آبیدر، ویژگی‌ های فرهنگی و هنری، انواع بازی‌ های محلی و سنتی، هنرهای دستی و بافته‌های سنتی و سفال‌سازی از جمله گلیم و جاجیم، پوشش و لباس مردم روستا و انواع غذاهای محلی از جمله جاذبه های گردشگری روستای نوره است.
نوره از اطراف به وسیله کوه و دره احاطه شده به طوری که از شمال و شمال شرق به کوه آبیدر بزرگ از شمال غربی به کوه وزمان و از جنوب نیز به کوه تایلان محدود می شود.
استان کُردستان از جمله استان‌های کشور است که در شمار نخستین سکونتگاه‌های بشری به شمار می‌رود و روستای نوره نیز از این امر مستثنی نیست و می‌توان گفت، این روستا از مهاجرت اقوام آریایی بی‌بهره نمانده و این اقوام را در خود جای داده است.
امروزه روستای نوره به خاطر وجود عمارت و مقبره آیت‌ الله محمد مردوخ کردستانی ملقب به جمال‌الدین خلف مرحوم شیخ عبدالمومن متولد ۱۲۹۷ ه.ق فیلسوف، سیاستمدار، شاعر، و روزنامه‌ نگار روشنفکر شهرت دارد.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
۳۰۳۴/۶۱۰۸/۱۴۸۴
خبرنگار: حسن حسین زاده **انتشار دهنده : اصغر رضاخانی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین