اخبار گردشگری

وضعیت حفاظتی محوطه باستانی شهر یئری مشگین شهر جای نگرانی ندارد

به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی استان اردبیل ، کریم حاجی زاده روز دوشنبه افزود: میراث چند هزارساله شهر یئری دارای حفاظت فنی و فیزیکی است و اظهارنظرهای هیجانی و عجولانه برای این بحث‌های کارشناسی مناسب نیست.
وی گفت: محوطه پیرازمیان شهری یئری یکی از آثار کم ‌نظیر باستانی در مشگین شهر است که به دلیل تفکر اشتباهی، قبل از تدبیر برای حفاظت از سنگواره ‌های آن در گذشته سنگواره‌ ها از خاک بیرون کشیده شدند.
وی افزود: سنگواره ‌ها هزاران سال در دل خاک بوده و با املاح و مواد خاک و در مجموع شرایط طبیعت تنظیم شده بودند که با بیرون کشیدن و در معرض جریان هوا قرار دادن شاهد تغییراتی در سنگواره ‌ها شدیم.
حاجی زاده اظهار کرد: در سال ‌های ۸۳ و ۸۴ دوباره برای حفاظت از سنگواره ‌ها نسبت به دفن مجدد آنها اقدام شد اما بعدها دوباره سنگواره ‌ها بدون اینکه برنامه حفاظتی برای آنها ترسیم شود از خاک بیرون کشیده شدند.
حاجی‌ زاده با رد این اظهارات که سنگواره ‌ها به سرقت می‌روند، اضافه کرد: در سه سال گذشته هیچ سرقتی گزارش نشده و تعداد و اندازه سنگواره‌ ها مستند نگاری شده و کسی قادر به سرقت نیست.
او افزود: در سه سال گذشته حتی تخریبی نیز در سنگواره ‌ها مشاهده نشده و متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار طرح جدیدی برای حفاظت سنگواره‌ ها اجرا نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با بیان اینکه اجرای سوله بر روی سنگواره ‌ها در شورای فنی استان تصویب و در ادامه در شورای عالی میراث فرهنگی رد شد، گفت: با وجود اینکه فونداسیون سوله اجرا شد اما با رد طرح احداث آن ادامه نیافت.
حاجی‌ زاده افزود: اینکه دوباره برای حفاظت سنگواره‌ ها را دفن کنند در این مقطع زمانی صحیح نیست و به دلیل تنظیم شدن سنگ ‌ها با شرایط طبیعت این اقدام به تخریب سنگ‌ ها منجر می‌شود.
وی معتقد است در این مقطع زمانی تنها راهکار حفاظت شیمیایی و ممانعت از بیماری ‌های سنگ است و روش‌ های حفاظتی نیز نیازمند مشاوران مجربی است که بتوانند بهترین راهکار را ارائه دهند.
وی گفت: نهادهای غیرمسوول و غیرمتخصص درباره شهر یئری از واژه های بی اساس نظیر تاراج و تخریب استفاده نکنند، چرا که تاکنون هیچگونه سرقت یا تخریب در این مجموعه باستانی گزارش نشده است.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی شهر یئری مطابق با استاندارهای جهانی نیازمند اعتبارات میلیاردی است، افزود: این میراث چند هزار ساله و ارشمند در آینده باید به سایت موزه تبدیل شود که این امر نیازمند مطالعات و طراحی بوده که با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار قابل اجرا است.
مشگین شهر در ۹۵ کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که قدمت منطقه باستانی شهر یئری مشگین شهر به چهار هزار سال قبل بر می گردد.
منطقه باستانی معروف به شهر یئری در ۶۰ کیلومتری غرب اردبیل ، هفت کیلومتری شمال شرقی لاهرود ، یک کیلومتری شمال روستای پیرازمیان و در کنار رودخانه قره‌سو واقع شده‌ است.
محوطه باستانی شهر یئری با وسعت ۴۰۰ هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود که از سه قسمت معبد ، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است.
قدمت این محوطه بر اساس مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می شود که تا دوران آهن ۲ به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین