اخبار گردشگری

بخش خصوصی ، میداندار مرمت و احیای آثار تاریخی کرمان

به طوری که مدیران ارشد اجرایی دولت یازدهم در استان کرمان با به میدان آوردن بخش خصوصی در جهت مرمت و احیای آثار تاریخی استان کرمان تلاش مضاعفی را از خود نشان داده اند .
گرچه اقدامات جهشی و زیرساختی خوبی در راستای مرمت و بازسازی مکانهای تاریخی استان کرمان بخصوص شهر کرمان انجام گرفته که باغ فتح اباد در این شهر مصداق واقعی و نمایانگر این تلاش نیکوست ولی با این حال، استان کهن کرمان، با وسعت ۱۳ هزارهکتار و بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت، دارای خانه‌ها و ابنیه تاریخی فراوانی چون قلعه‌های دختر و اردشیر، گنبدجبلیه، باغ فتح‌آباد، مجموعه گنجعلی خان و بازار در کرمان، ارگ راین در شهر راین، باغ شاهزاده درماهان و خانه حاج آقاعلی در رفسنجان است که برای ماندگاری، نیاز به توجه هر چه بیشتر دارند.
**تأثیر بازسازی بدنه‌های تاریخی کرمان درمهاجرت معکوس
به گفته حمید روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مرمت و بازسازی بافت و بدنه‌های تاریخی شهر کرمان موجب مهاجرت معکوس و بالا رفتن ارزش املاک، پیدا کردن کاربری مناسب و تأثیر آن در بافت اجتماعی خواهد شد.
وی ادامه داد: پایگاه بافت تاریخی کرمان که برای نخستین بار در سال گذشته با مدیریت و اعتبارات مستقل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده، در حوزه گردشگری تأثیرگذاربوده است ، به طوری که تا به امروز حدود ۶۰خانه توسط شهرداری کرمان استعلام و زیر نظر میراث فرهنگی کارهای طراحی، ساخت و انتخاب مصالح آنها انجام شده است.
وی از دلایل وارد شدن بخش خصوصی به طرح‌های مرمتی را گسترده بودن فعالیت‌های میراث فرهنگی در زمینه‌های مختلف چون حفاظت، مرمت بناهای تاریخی و کارهای پژوهشی و علمی دانست و افزود: میراث فرهنگی از خرداد ماه سال گذشته ۴۰ طرح بخش خصوصی را که با اعتبارات خودشان فعالیت می‌کنند، در امر نظارت، مرمت و ارائه طرح مساعدت کرده است.
روحی با اشاره به مرمت و احیای کاروانسرای تاریخی گنجعلی خان، گفت: این کاروانسرا با مشارکت بخش خصوصی و مبلغ یک میلیارد ریال در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته ساماندهی شد که علاوه بر حفظ این بنای تاریخی، در حوزه توسعه، ترویج، نگهداری، صنایع دستی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در ورود گردشگران به منطقه نیز مؤثر بوده است.
وی اشتغال ایجاد شده در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مقرون به صرفه دانست و یادآورشد: ۱۰ خانه تاریخی از املاک میراث فرهنگی در شهر کرمان برای مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شده که این بناها می‌توانند در قالب هتل، اقامتگاه یا رستوران، بالای ۲۰ سال بهره‌وری داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: در طول دوران مسئولیت خود هیچ مسئولی به اندازه استاندار کنونی کرمان در حوزه میراث فرهنگی بویژه در راستای مرمت، احیا و بازسازی ابنیه تاریخی از جمله بازار وباغ فتح آباد کرمان و خانه حاج آقاعلی رفسنجان و اخیراً حفاظت از خانه شهر، ورود پیدا نکرده است.
وی با اشاره به ۵ اثر ثبت جهانی با پایگاه مستقل، پیش‌بینی اعتبارات برای امسال را با رشد ۴۰ درصدی عنوان کرد و گفت: اعتبارات استان کرمان در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان بود که نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته، اما این اعتبارات کافی نیست و لازم است طی یک روند چند ساله حجم اعتبارات میراث فرهنگی به تناسب جایگاهش بالا برود.
روحی با توجه به تعداد ابنیه تاریخی، وسعت و پراکندگی آثار و بررسی و شناسایی مداوم این آثار در حوزه باستان‌شناسی، خواستار کمک دولت در رفع کمبود اعتبارات، تجهیزات و امکانات شد و افزود: در قالب یک تفاهمنامه، کنگره تاریخ معماری و دانشکده میراث فرهنگی با مشارکت مجموعه دانشگاه‌های باهنر و آزاد تعامل خود را برای انتقال تجربیات و بالا بردن رشد علمی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آغاز کرده‌اند.
وی تأکید کرد: بدون شک واگذاری آثار تاریخی پرشمار این استان پهناور به بخش خصوصی که ۷۰۰ اثر آن ثبت ملی شده، می‌تواند ضمن صیانت از این آثار به‌عنوان هویت ملی دیار کرمان در راستای ایجاد اشتغال و جذب گردشگر خارجی و داخلی نیز به جایگاه واقعی خود دست یابد و به‌عنوان یک محور توسعه پایدار بتواند به آبادانی منطقه کمک شایانی کند.
تهیه و تنظیم : معصومه قطب الدینی** انتشار : بهنام احمدی *
۵۰۵۴

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین