اخبار گردشگری

اجرای چهارمین مرحله مرمت عمارت دیوانخانه دوره زندیه در شیراز

به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود: این یادمان تاریخی که در گذشته به عمارت دیوان خانه کریم خان زند مشهور بود در فضایی به وسعت ۸۴۰ مترمربع در ۲ طبقه و با مصالح آجر و سنگ ساخته شده و با هدف حفاظت و صیانت از آن هم اینک در مرحله چهارم مرمت قرار دارد.
وی بیان داشت: بر اساس منابع تاریخی بر جای مانده از عصر زندیه، این بنا در دوره کریم خان زند به عنوان مرکز حکومتی و رسیدگی بر امور اداری حکومت زندیه مورد استفاده قرار می گرفته است.
امیری، در مورد اهمیت معماری این اثر تاریخی و لزوم مرمت آن گفت: از مهترین ویژگی های معماری این بنا می توان به مقرنس کاری، حجاری و نقاشی های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز اشاره کرد.
او بیان کرد: مرحله چهارم مرمت این اثر تاریخی شامل، مرمت در قسمت های کف سازی و کف فرش ایوان و ایوانچه های پیرامون ایوان، احیای سنگ فرش و گچ کاری بدنه و سقف اتاق تاسیسات زیر زمین، لایه برداری و تثبیت تزئینات گچی و نقاشی اتاق های طبقه همکف و فوقانی بنا ، سنگ فرش اتاق های ضلع غربی و شرقی این بناست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: از محل اعتبارات این اداره کل بیش از ۲میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال برای این مرحله از مرمت این اثر تاریخی تخصیص داده شد لیکن برای مرمت کامل این بنا، هشت میلیارد ریال اعتبار دیگر مورد نیاز است.
عمارت دیوانخانه کریمخان زند، در سوم دی ماه سال ۵۱ خورشیدی با شماره ۹۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سلسله زندیان یا زندیه از سال ۱۱۶۳ هجری قمری به مدت ۴۶ سال بر ایران حکومت کردند. کریم خان زند که نخستین پادشاه این دودمان بود تا سال ۱۱۹۳ که تاریخ درگذشت او بود ۳۰ سال حکومت داری کرد.
کریم خان زند در ابتدا و به صورت موقت ملایر (یکی از شهرستان های استان همدان) را به عنوان پایتخت و مقر فرماندهی خود برگزید و پس از مسلط شدن بر کل ایران، شیراز را پایتخت خود کرد.
ارگ کریم خان، بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز از آثار برجای مانده از دوره کریم خان زند است.
۲۰۲۷ /۶۱۱۸
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین