اخبار گردشگری

رشد شتابان صنعت گردشگری در دولت یازدهم

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، چشم اندازهای طبیعی، اقلیم چهارفصل، جاذبه های مذهبی، مکان ها و بناهای تاریخی، تنوع در فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف، مکان های تفریحی و امکانات و تجهیزات پیشرفته پزشکی و درمان تنها گوشه ای از ظرفیت های خیره کننده و جذاب ایران برای جلب نظر گردشگران است.
بی توجهی به دستاوردهای صنعت گردشگری چون ارزآوری، اشتغالزایی و معرفی فرهنگ و سنت ایرانی ها به جهانیان در دوره مدیریت های پیش از دولت یازدهم، میزان استقبال گردشگران خارجی از سفر به ایران را به سطح پایینی کاهش داد. از طرفی، مدیریت ناکارآمد در عرصه سیاست خارجی نیز کاهش جذب گردشگر را به ایران تشدید کرد.
دولت یازدهم اما با پایان بخشیدن به انزوای سیاسی ایران، بار دیگر چهره واقعی ایران را در عرصه بین المللی به همگان نمایاند و راه را برای علاقه مندان به بازدید از ظرفیت های گردشگری ایران باز کرد.
«مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تشریح دستاوردهای دولت از رشد ۵۵ درصدی صنعت گردشگری در دولت یازدهم خبر داد و گفت: مسیر طی شده در ۴ سال گذشته نشان می دهد که با ادامه مسیر اعتدال و با اتکا به برنامه های و سیاست های دولت تدبیر و امید می توان به چشم انداز ۱۴۰۰ و سپس ۱۴۰۴ به صورت جمعیتی و درآمدی دست یافت.

** توافقنامه برجام و خروج گردشگری ایران از پیله انزوا
تشدید تحریم های بین المللی، نگاه امنیتی و سیاسی به گردشگران خارجی، نابسامانی ساختاری و منابع، غلبه ناپایداری و ناکارآمدی مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اجرای برنامه هایی مانند دورکاری، انتقال اجباری برخی کارکنان سازمان به شهرستان ها، کاهش انگیزه نیروی انسانی، ممانعت از ورود بخش خصوصی به گردشگری، کاهش سطح تبادلات فرهنگی میان ایران و سایر کشورها، وضع مقررات و صدور مجوزهای بازدارنده در توسعه گردشگری از مهمترین عوامل کاهش سهم کشور از درآمد گردشگری جهانی به شمار می روند. همگی این عوامل دست به دست هم دادند تا این صنعت مهم و پولساز برای اقتصاد کشور، مورد غفلت واقع شود.
اما تدبیر دولت یازدهم در اتخاذ دیپلماسی تعامل گرا، امضا و اجرای توافقنامه برجام و توسعه روابط بین المللی ایران پس از آن، باعث اصلاح و تغییر نگرش جهانی به ایران شد و بار دیگر کشور را کانون توجهات بین المللی قرار داد.
بر پایه آمارهای منتشر شده، تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال ۱۳۹۴ به حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید. از طرفی درآمد ارزی از صنعت گردشگری نیز به حدود هشت میلیارد ریال افزایش و جایگاه ایران در صنعت گردشگری میان ۱۵۰ کشور به رتبه ۳۹ ارتقا یافت.
به طور کلی، در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۵، ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند.

** گام های امیدبخش در شکوفایی صنعت گردشگری
مسئولان دولت یازدهم در سه سال گذشته با برنامه ریزی و سیاست گذاری های کارآمد، مسیر رونق گردشگری را در ایران هموار ساختند.
توجه به گردشگری داخلی در کنار جذب گردشگر خارجی از برنامه های دولت برای همگانی ساختن سفر بود. در این راه، شناسایی و معرفی ظرفیت های گوناگون گردشگری در استان ها به شهروندان ایرانی، در دستور کار قرار گرفت تا آنجا که شاهد برگزاری رویدادهای گردشگری در استان ها مختلف در سه سال گذشته بودیم.
مدیریت دستگاه ها، تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر با حضور و عضویت ۱۸ دستگاه اجرایی مرتبط، تشکیل شوراهای راهبری گردشگران در بخش سیاست گذاری، برنامه ریزی و تعامل گسترده با پلیس راهور در پیک زمانی سفرها از سری برنامه های دولت در این راستا ارزیابی می شود.
ایران زیبا و رنگارنگ دارای ظرفیت های فراوان بوم گردی و طبیعت گردی است. مسئولان سازمان میراث فرهنگی با شناسایی هرچه بیشتر این ظرفیت ها، پای گردشگری را به مناطق روستایی و عشایری کشور باز کردند چراکه این بخش از گردشگری علاوه بر اینکه دارای بازدهی بالای درآمد و تولید ثروت است، اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان مناطق روستایی و عشایری کشور را دربرخواهد داشت. اکنون ۳۰۰طرح بوم گردی در کشور در حال اجرا است.
دولت یازدهم در راستای حمایت های خود از توسعه گردشگری در کشور، بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی در عرصه گردشگری خارجی و داخلی به ویژه در بخش هتلسازی گسترش بخشید.
«سعید شیرکوند» معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آماری که مهرماه سال ۹۵ ارایه داد، از رشد ۵۰ درصدی ساخت هتل در دولت تدبیر و امید خبر داد. وی بر این باور است که دولت یازدهم در صنعت گردشگری انقلابی عمل کرده است، در حالی که قبل از آن این صنعت به طور کامل مغفول مانده بود.
«زهرا احمدی پور» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز فروردین ماه امسال تعداد هتل های ۴ و ۵ ستاره ساخته شده در این دولت را ۳۵ هتل عنوان کرد که ۲۰ هتل دیگر نیز در حال احداث است.

** کارنامه میراث فرهنگی و صنایع دستی
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته بخش دیگری از فعالیت های خود را بر ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران و همچنین تقویت صنایع دستی ایران معطوف ساخت.
از این اقدام ها می توان به بازگرداندن اشیای متعلق به خوروین از بلژیک، اشیای مربوط به چغامیش از آمریکا، بازگشت۳۰ شی‌ء تاریخی ایران از ایتالیا، پیگیری برای بازگشت کامل ۳۰ هزار لوح هخامنشی به ایران، راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی در سراسر کشور، فعال شدن شورای عالی میراث فرهنگی، راه اندازی دوران اسلامی موزه ملی پس از ۱۰ سال توقف و مرمت ۸۰۰ بنای تاریخیِ در مالکیت افراد اشاره کرد.
ثبت پنج اثر مهمِ فرهنگی و تاریخی ایران شامل شهر سوخته، بافت تاریخی شهر شوش، بندر فرهنگی میمند کرمان، ۱۱ قنات ایرانی و کویر لوت در سازمان یونسکو از دیگر گام های ماندگار دولت در مسیر حفظ میراث فرهنگی و برجای مانده در ایران بود؛ میراثی که بازدید از هریک از آنان برای گردشگران خارجی و داخلی جذاب خواهد بود.
ارایه تسهیلات به صاحبان بناهای تاریخی برای مرمت و بازسازی نیز مشوق دیگر دولت برای حفظ آثار باستانی در کشور بو. با این کار، آثار باستانی کشور عمر طولانی تری خواهند داشت و برای آیندگان حفظ خواهد شد. واگذاری بیش از ۸۰۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی برای احیا و تغییر کاربردی در راستای مدیریت بناهای تاریخی در دولت یازدهم صورت گرفت.
توسعه فروشگاه های اینترنتی فروش صنایع دستی از ۱۰ فروشگاه به ۲۰۰ فروشگاه و افزایش صادرات صنایع دستی نیز دیگر سیاست های اجرایی دولت برای معرفی صنایع دستی ایران بود. آمارها گویای رشد ۲۲ درصدی صادرات صنایع دستی است.
به رغم همه تلاش های دولت یازدهم، ضعف در زیرساخت ها بزرگ ترین گلایه فعالان عرصه گردشگری در کشور است. همچنین، ارایه تصویر نه چندان پیشرفته از ایران در رسانه های خارجی در سال های گذشته، نگرشی منفی علیه ایران در اذهان بین المللی ایجاد کرده است که البته اجرای برجام تا اندازه زیادی این نگرش را تعدیل کرد اما هنوز عده ای وجود دارند که قضاوت های غیرواقعی و نادرستی از ایران و ایرانی دارند.
بنابراین، شناخت و معرفی جاذبه های گردشگری ایران و ارایه تصویر درست به جهانیان، با کمک رسانه های داخلی و خارجی باعث تغییر این نوع نگرش خواهد شد.
ارتقای صنعت هتلداری در کشور به عنوان یکی از مهمترین ارکان صنعت گردشگری و گسترش خدمات مطابق با استانداردهای بین المللی توسعه گردشگری را تسریع خواهد ساخت. ادامه سیاست های حمایتی دولت یازدهم از صنعت گردشگری در دولت دوازدهم، باعث پیشرفت های چشم گیری در این صنعت خواهد شد.

پژوهشم** ۹۲۸۳** ۱۶۰۱**خبرنگار: فرشته ذبیحیان** انتشاردهنده:شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین